Olyan díjat nyert a Toyota, amit még soha senki

Még alig kezdődött el a 2018-as év a globális autópiac egyik meghatározó szakkiadványa szerint a Toyota tette le az év leginnovatívabb ötletét, legtávolabbra mutató elképzelését az asztalra.

Ahogy az élet minden területén, az autóiparban is felgyorsultak a változások, ráadásul egészen más irányba halad ma az iparág, mint akár 10-15 éve. Ahhoz, hogy lépést tartsunk az általános technológiai fejlődéssel, a fogyasztók szárnyaló fantáziájából táplálkozó elvárásokkal, a mind szigorúbb környezetvédelmi és biztonságtechnikai előírásokkal, látnoki képességekkel megáldott egyénekre és vállalatokra van szükség.

A világ egyik meghatározó autós szakportálja, a fél évszázados szakmai tapasztalattal rendelkező Edmunds.com ezért az idei évben egy új kategóriával bővítette ki azt a díjcsokrot, amelyet eleve nem hagyományos mércék szerint ítélnek oda: a Tech Driven Awards a fedélzeti technológiák és újítások terén kiemelkedő teljesítményt nyújtó modellek és gyártók erőfeszítéseit jutalmazza. Míg azonban a szokásos kategóriák napjaink valóságát, az elérhető legmodernebb technológiai tartalmat értékelik, a frissen létrehozott Hackomotive Award-ot csak az érdemelheti ki, aki képes messzi távlatokban gondolkodni.

Pontosan ezt tette a Toyota, amikor megépítette e-Palette tanulmányát. A személyes közlekedés konvencióin messze túlmutató elképzelés az akkumulátoros elektromos meghajtást teljesen autonóm mobilitással párosítva nem egy konkrét feladatra vagy ügyfélcsoportnak kínál megoldást, hanem bárkinek és mindenkinek. Az üvegfalak valójában átlátszó képernyők, ezért üzenőfalként és reklámhordozóként is helyt állhat a megoldás; az alacsony padló és a szélesre táruló tolóajtók telekocsi funkciókra éppúgy ideálissá teszik, mint áruszállításra, sőt, a 4 és 7 méter között variálható hossznak köszönhetően mozgó szolgáltatások vagy rendezvények helyszíneként is beválhat.

A legizgalmasabb talán mégsem maga a termék, hanem a szemlélet: a Toyota ugyanis nyílt forráskódú szoftverrel és kezelő, illetve csatoló felületekkel látná el járművét, hogy a felhasználók saját igényeikhez alakíthassák az önvezető és biztonsági funkciók paramétereit. Ez végképp univerzális eszközzé teszi az e-Palette tanulmányt, amely mellesleg nem sokáig marad tanulmány: a 2020-as tokiói olimpián egy flottányi e-Palette is segíti majd a játékok lebonyolítását. Ez is azt bizonyítja, hogy a Toyota nem céltalan ötlettől vezérelve, hanem konkrét és gyakorlatias megfontolásból szavazott zöld utat a soha nem látott elképzelésnek, amelynek nemcsak jövője, de jelene is van.

Az Edmunds.com mindezen szempontokat mérlegelve ítélte oda fennállása első, de valószínűleg nem utolsó Hackomotive díját a Toyotának.

Az e-Palette az ide CES-en mutatkozott be: https://www.youtube.com/watch?v=zkMB0W2um6c&t=

Fotók: Toyota

Megosztás