Ők is bekeményítettek! A dizájn fővárosa kíméletlen szigorral sújt le a dízelekre

Az olaszországi Milánó Európa egyik legszigorúbb dízelellenes intézkedését készül bevezetni. 2019 januárjától kezdődően kitiltják az idősebb dízelautókat, ugyanezen év októberétől pedig már az Euro 4-es dízelautók sem hajthatnak be a városba. Az Euro 5-ös dízelmotorokkal közlekedőknek pedig 2024-től lesz tiltott a városba történő behajtás.

A római Festival dell’Energia (energiafesztivál) alkalmából váratlan bejelentést tett Giuseppe Sala, Milánó polgármestere: Olaszország második legnagyobb városából 2019 januárjával kezdődően kitiltják az idősebb dízelautókat. A tilalom nem a belvárost – ahol már régebb óta él egy hasonló tilalom –, hanem Milánó teljes területét érinti.

Az Euro 3 és annál idősebb dízelautók tehát már január 21-től nem kívánatos járművek lesznek a divat fővárosában. Az átmeneti időszakban csak munkanapokon lép hatályba a korlátozás, ám később vélhetőleg eltörlik a kivételeket. Ráadásul ez csak a kezdet: 2019 októberétől az Euro 4-es dízelautók sem hajthatnak be a városba – ez a 2009 előtt gyártott típusokat érinti –, míg az Euro 5-ös autók is csupán 2024-ig kapnak haladékot.

Az olasz autóklub (ACI) és az olasz autógyártók szövetsége (Unrae) adatai szerint az olasz személyautó-állomány átlagéletkora 10,9 év, ami kifejezetten magasnak számít Nyugat-Európában. Milánó valamivel jobb helyzetben van, itt átlagosan kilencévesek az autók – pontosan olyan idősek, mint a legfiatalabb Euro 4-es modellek. A szervezetek statisztikáiból az is kiderül, hogy a flotta 35,8 százalékát Euro 1-3 besorolású autók teszik ki (ezek januártól lesznek tiltólistán), míg az Euro 4-esek 30,6 százalékkal képviseltetik magukat. Jövő októbertől tehát három milánói autóból kettő nem hajthat be a városba. Az Euro 5-ös autók részaránya 19,4 százalék.

A jogalkotók és a környezetvédelmi szervezetek abban bíznak, hogy a milánói döntés lavinát indít el Olaszországban, ahol még ma is igen magas, 53 százalék fölötti a dízelek részesedése az újautó-eladásokból: az öreg, fokozottan környezetszennyező autók gazdái vélhetően igyekeznek minél hamarabb az új szabályozásoknak megfelelő típusra cserélni járművüket. Amint egyre több város követi Milánó példáját (Torino és Róma már korábban vázolta nem kevésbé szigorú elképzeléseit), úgy válik egyre sürgetőbbé a kormányzat részéről is a részben vagy teljesen elektromos járművek támogatása adókedvezményekkel vagy az autó- és úthasználati feltételek enyhítésével.

A maga részéről a Toyota messzemenőkig partner ebben a kezdeményezésben: a vállalat egyedülálló módon már most törölte teljes olaszországi személyautó-kínálatából a dízelmotorokat, ráadásul a Prius-család mellett az Auris és a RAV4 modelleket is kizárólag hibrid hajtáslánccal kínálják. Ennek meg is van az eredménye: az európai autógyártókat tömörítő szervezet, az ACEA adatai szerint 2018 első negyedévében Olaszországban 31,7 százalékkal nőttek a belső töltésű hibrid járművek eladásai (15 365 helyett 20 230 eladott autó) – az arány meghaladja az EU tagállamokban és az EFTA országaiban mért 25,2 százalékos hibrid növekedést (236 098 darabról 295 524 darabra). Ugyanebben az időszakban a dízelmotorokhoz mérhető üzemanyag-fogyasztást és CO2-kibocsátást azok rendkívül aggályos NOx- és részecske-kibocsátása nélkül kínáló full hibrid modellek tették ki a Toyota Motor Europe eladásainak 45 százalékát: az Auris hibridből 29 940, a RAV4 hibridből 18 575 darabot adtak el; összességében 113 100 Toyota hibrid talált gazdára Európa-szerte, 20 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Fotók: Toyota, inhabitat.com, visibleearth.nasa.gov, archívum

 

Sokkal nagyobb a baj a dízelekkel, mint hittük

Megosztás