Rajtra készen

Íme a BMW iFE.18 elektromos formaautó

2018. szeptember 14-én a bajor prémiumgyártó leleplezte Münchenben első tisztán elektromos meghajtású formaautóját, amely az ABB FIA Forma-E ötödik, 2018/2019-es szezonjában száll versenybe. A BMW i Andretti Motorsport kék-fehér színű overállját António Félix da Costa és Alexander Sims húzza fel.

„A Forma-E nem csupán egy jövőbe mutatóan innovatív és rendkívül látványos versenysorozat, amely a hosszú távú fenntarthatóság merőben új megközelítésével, mindössze néhány esztendő alatt a világ egyik legmagasabb motorsport-kategóriájává nőtte ki magát” – mondta Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért és motorsport-részvételért felelős tagja, aki 2018. szeptember 14-én, a BMW Weltben megrendezett médiaeseményen újságírók, riporterek, partnerek és meghívott vendégek előtt leplezte le a BMW iFE.18 tisztán elektromos meghajtású formaautót. „A BMW számára mindez a sorozatgyártás előtt álló járműtechnológiák kifejlesztésére és finomhangolására szolgáló tökéletes tesztlaboratóriumot is jelenti. A motorsport és a tömegtermelés közötti technológiai örökítés folyamata felgyorsult: a sorozatgyártás területén felhalmozott szakmai tapasztalatokat a versenyautó hajtásláncának kifejlesztésekor is kamatoztattuk, miközben a Forma-E futamain megszerzett ismereteket a közeli jövőben utcára engedett elektromos autókban is maradéktalanul kiaknázzuk majd. Idén is egy nagyszerű versenyszezonban bízom” – tette hozzá Klaus Fröhlich.

Pieter Nota, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja ezt követően a BMW versenysorozatbeli elindulásának jelentőségéről beszélt. „A BMW élen jár a közlekedés jövőképének kifejlesztésében, mialatt az elektromos mobilitás terén is abszolút iránymutatóként tevékenykedik. A Forma-E már a kezdetekben is meggyőzött minket, amikor hivatalos autóipari partnerként a sorozat mellé álltunk és szezonról szezonra aktívan formáltuk. A BMW i és a Forma-E közös értékrenden osztozik: az úttörő megoldások és a jövőbe mutató innováció egységén” – fogalmazott Pieter Nota.

Maximális teljesítmény a Forma-E-ben is: a BMW i hajtáslánc

A BMW iFE.18 versenyautó egy modellben egyesíti a BMW Motorsport és a BMW i divízió úttörő megoldásait, jövőbe mutató innovációit és járműtechnológiai szakértelmét. A tisztán elektromos meghajtású formaautó hajtásláncának kifejlesztésekor a BMW i divízió tervezőmérnökei a hálózatról tölthető járműtechnológiák sorozatgyártása terén felhalmozott szaktudásra támaszkodtak. Sőt mi több, a versenyautó egyes részleteit a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt tömegtermelését végző gyártóüzemek állították elő. A motorsport és a sorozatgyártás közötti együttműködés egy végtelenül hatékony fejlesztési és ellátási láncot váltott valóra, a Forma-E futamain megszerzett motorsport-tapasztalatok ugyanis közvetlenül a közeljövőben tömegtermelésbe kerülő BMW i modellek fejlesztőrészlegeihez futnak be.

„A BMW iFE.18 formaautóból a BMW mindenekelőtt a jármű szívét adó hajtáslánc kifejlesztésével vette ki a részét” – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója. „A folyamat elején a következő instrukciókat adtuk az elektromos motort és az átalakítót tervező mérnökeinknek: „A sorozatgyártás előtti fejlesztések megfontoltságát és óvatosságát felejtsétek el, és csak a teljesítményre, a legmagasabb fokú hatékonyságra és a legalacsonyabb saját tömegre koncentráljatok! Majd amikor ott tartunk, megoldjuk, hogy mindezt tömegtermelésbe is átültessük.” A BMW Motorsport tervezőmérnökei futóművel egybeépített hátsó tengelyt terveztek a formaautó alá, a hajtásláncot pedig az áramvonalas test hátsó részébe építették be. A kiváltképp összetett feladat során felhalmozott tapasztalatokat egyenesen a BMW i divízió sorozatgyártási megoldásaiban kamatoztatjuk, amellyel mottónk tökéletes értelmet nyer: a versenypályáról az utakra” – tette hozzá Jens Marquardt.

Utcai versenyautó egyedi szemszögből

A BMW iFE.18 formaautó tervezési munkálatait a Forma-E futamainak nagyvárosi környezete határozta meg. „A Forma-E futamait szűk belvárosi utcákon kiépített versenypályákon rendezik, ahol megfigyeltük, hogy a nézők a többi versenysorozathoz képest közelebbről, de magasabbról szemlélik a történéseket” – fejtette ki Michael Scully, a BMW Motorsport vezető formatervezője. „A BMW iFE.18 formaautó áramvonalas testének megtervezésekor figyelembe vettük a nézők eme egyedi perspektíváját, és a felülnézeti képpel kezdtük a munkát. Ez adja meg az egész versenyautó vázlatát” – fogalmazott Michael Scully.

A BMW iFE.18 formaautó fényezésének felülnézeti képét a BMW kör alakú logójának kék-fehér negyedei határozzák meg. A kontrasztos árnyalatok és formák váltakozása még versenytempónál is tökéletesen felismerhető, hamisítatlan BMW modellé emelve a BMW iFE.18 versenyautót. A merész, aszimmetrikus vonalak mentén felvitt színek egyúttal a BMW Motorsport 2018-as versenyautóin megfigyelhető, funkcionális eredetű matt fekete felületnek is teret engednek: a pilótafülke előtti elemen így sem a belsőégésű erőforrással hajtott versenyautók, sem pedig a formaautók esetében nem tükröződnek vissza a fények.

A halványkékből induló és sötétkékbe változó fényezés az elektromos mobilitás két meghatározó tényezőjét, a mozgás és az átalakulás kettősét élteti. A kék fényezésben összefüggő, kék és lila „erezet” figyelhető meg, amely a nyers energia természetes színeit idézi. A véletlenszerű lila vonások a BMW i divízió forradalmi hajtásláncát rejtő hátsó rész felé haladva sűrűsödnek, a BMW iFE.18 versenyautó így minden szögből más-más formát mutat.

Tapasztalt csapat, tapasztalt pilóták

A BMW i Andretti Motorsport két BMW iFE.18 formaautót állít rajtrácsra az ABB FIA Forma-E 2018/2019-es idényében, a nagy-britanniai Roger Griffiths csapatfőnökkel az élen. Griffith és az Andretti Autosport tulajdonosa, az egyesült államokbeli Michael Andretti hatalmas motorsport-tapasztalatra támaszkodhat a Forma-E-ben, hiszen a tengerentúli csapat a versenysorozat első, 2014-ben rajtoló szezonja óta minden egyes futamon megmérette magát. „Már alig várom, hogy a BMW i Andretti Motorsport versenypályára guruljon a Forma-E ötödik szezonjában. Hiszem, hogy a legjobb partnerekkel, a legjobb pilótákkal és a legjobb stábbal szállunk versenybe a dobogó legfelső fokáért” – nyilatkozta az Andretti Autosport vezérigazgatója. „A csapat minden tagja elkötelezetten dolgozott a BMW iFE.18 formaautó kifejlesztésén, és már nagyon várjuk a technológia éles versenypályás debütálását. Idén nem csupán a Forma-E, de a motorsport történetének új korszaka is megkezdődik” – tette hozzá.

António Félix da Costa ugyancsak az első szezon óta képviselteti magát a Forma-E-ben, a portugál pilóta a sorozat ötödik idényében a 28-as rajtszámú BMW iFE.18 formaautóval versenyez. „Nagyon jól ismerem a szériát és mindig is ott volt a levegőben, hogy a BMW egyszer hivatalos gyártóként is beszáll a sorozatba. Rendkívül motiváló most e csapat tagjának lenni” – mondta Félix da Costa.

A portugál pilóta mellett Alexander Sims ül majd a másik, 27-es rajtszámot viselő versenyautó volánja mögé. Sims, akárcsak Félix da Costa, a BMW gyári pilótájaként évek óta bizonyítja kivételes sokoldalúságát, amellyel a bajor prémiumgyártó színeiben már megszámlálhatatlanul sok diadalt ünnepelt. „A Forma-E pillanatok alatt a legnagyobb autógyártók és a legjobb pilóták élmezőnyévé avanzsált. Óriási megtiszteltetés számomra, hogy ebben a kalandban a BMW i Motorsport oldalán vehetek részt” – fogalmazott Alexander Sims.

Erős partnerek minden oldalról

A BMW i Andretti Motorsport kiváló partneri együttműködésekre is támaszkodhat. A BMW i Motorsport elsőszámú partnere a Magna, amely a jövőbe mutató járműtechnológiák nemzetközi beszállítójaként régóta íródó partnerséget ápol a BMW-vel. A bajor prémiumgyártó Forma-E-beli szereplésének köszönhetően a Magna minden korábbinál intenzívebben dolgozhat az innovatív mobilitási megoldások kifejlesztésén. A Julius Baer eközben a Forma-E egyik meghatározó alapítójaként egészen a kezdetek óta a BMW i Motorsport család tagja, a svájci privát bankcsoport pedig idén elsőszámú pénzügyi támogatóként bővíti tovább a BMW oldalán kiépített együttműködését. A csapat egyik új szponzora az innovatív és fenntartható elektromos szerszámokat, illetve kerti gépeket gyártó Einhell, míg a prémium hangsugárzókat és zenerendszereket építő Harman Kardon továbbra is hivatalos partnerként ápolja hosszú távú együttműködését a BMW i Motorsporttal. A PUMA hivatalos ruházati beszállítóként közreműködik.

Virtuális bemutatók a Föld körül

A legnagyobb motorsport-rajongók világszerte élőben követhették a Forma-E új versenyautójának leleplezését a BMW Motorsport hivatalos közösségimédia-csatornáin keresztül. A bemutató része volt egy 2,8 másodperc hosszú videó is, amelynek gyorsasága pontosan a BMW iFE.18 nulla-százas sprintidejének felel meg. A mozgókép extrém sebessége azonnal lenyűgözte a közönséget, a teljes üzenet azonban csak kellően lelassított változatban bontakozik ki.

Első köreit a BMW iFE.18 formaautó München éjszakai utcáin futotta: bemutatója estéjén a BMW Welthez kilátogató rajongók élőben fényképezhették le az újdonságot António Félix da Costa és Alexander Sims oldalán, majd az autogram-osztásokat látványos fényjátékkal és lézershow-val kiegészített virtuális bemutató követte. A BMW Welt oldalsó üvegfelületén a BMW iFE.18 formaautó virtuális utazásra indult München utcáin, egy folyamatosan mozgó térképtechnológia segítségével.

A magával ragadó virtuális utazás a következő hetekben a világ számos nagyvárosába ellátogat: a szeptember 17-i oslói bemutató után London (szeptember 20.), New York (szeptember 24.), Detroit (szeptember 26.), Mexikóváros (szeptember 29.) és Hong Kong (október 4.) következik. A BMW iFE.18 formaautó és a BMW i Andretti Motorsport első éles versenyét 2018. december 15-én rendezik a szaúd-arábiai Diriyah-ban. Az ABB FIA Forma-E tizenhárom futamból álló, 2018/2019-es idénye 2019. július 14-én, New York utcáin ér célba.

Megosztás