Konzorciumba lépett a Scania, hogy elősegítse a gázüzemű tehergépkocsik elterjedését

December 6-án a BioLNG EuroNet nevű konzorcium bejelentette elkötelezettségét az LNG (cseppfolyósított földgáz), mint közúti járművek üzemanyaga, további térnyerése iránt Európa-szerte új infrastruktúra létrehozásával, amelynek biztosítania kéne a hosszú távú sikert és a tömeges elterjedést.

A konzorcium tagjai, köztük a Shell, a Disa, a Scania, az Osomo és az Iveco, mind a saját külön tevékenységüket folytatják, azonban azzal a közös céllal, hogy kétezerrel több LNG-üzemű tehergépkocsi kerüljön az utakra, 39 LNG-töltőállomás nyíljon meg és Hollandiában felépüljön egy bio-LNG-termelő üzem.

A Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Lengyelországban és Spanyolországban felépülő LNG Retail töltőállomások egy európai hálózat részét képezik majd. A töltőpontok körülbelül négyszáz kilométerenként helyezkednek el majd fő közlekedési folyosók mentén Spanyolországtól Kelet-Lengyelországig.

Az LNG egy egyre megfizethetőbb üzemanyag a nehéz-tehergépkocsik hajtására, és ezáltal egy fontos energiaforrás lesz, ahogyan a fuvarozási ágazat fejlődik” – mondta Kapitάny István, a Shell Retail alelnöke. „A Shell elkötelezett, hogy több kis szén-dioxid-terheléssel járó energiát kínáljon ügyfeleinek, az új LNG Retail töltőállomások pedig létfontosságú szerepet játszanak ebben. Nagyon várom, hogy ez a fontos töltőállomás-hálózat már fogadhassa az európai járművezetőket az elkövetkező években.”

A bio-LNG-üzem a tervek szerint háromezer megatonna bio-LNG-t termel majd évente, és hulladékból állít elő biometánt. Ezt az LNG-töltőhálózaton keresztül értékesítik majd a végfelhasználóknak.

Ez a program töltőállomásokra, bioüzemanyag-termelésre és pénzügyi támogatásokra is kiterjed, amelyek mind szükségesek ahhoz, hogy a haladó gondolkodású ügyfelek a nagyobb kezdeti költségek ellenére is beruházzanak ezekbe a tehergépkocsikba” – mondta Jonas Nordh, a Scania fenntartható közlekedési megoldásokért felelős igazgatója. „Noha a CO2-kibocsátást körülbelül húsz százalékkal csökkentő LNG manapság szélesebb körben elérhető, a CO2-kibocsátást több mint kilencven százalékkal mérséklő biogáz egyre nagyobb arányban bekeverhető a földgázba, ahogyan a biogáztermelés felfut.” 

A BioLNG EuroNet arra törekszik, hogy a jövőben még jobban elterjessze Európa-szerte az LNG-t, mint közúti járművek üzemanyagát. 

A projektről:

  • A BioLNG Euronet projekt az európai piac jelentős szereplőit fogja össze: Shell, DISA, Osomo, Scania és Iveco. Ezeknek a projektpartnereknek célja segíteni az Európai Unió azon céljának az elérését, hogy 2030-ra hatvan százalékkal csökkenjen a CO2-kibocsátás, ehhez pedig megkezdik az egész európai kontinensen a nehézsúlyú közúti fuvarozás hosszú távú szén-dioxid-semlegesítését.
  • A Hollandiában felépülő bio-LNG-üzem nagyáruházakból és éttermekből összegyűjti majd a kommunális hulladékot, amelyből biogázt állít elő. Az új, szabadalmazott membránszeparációs technológia használatával biológiai eredetű LNG-t állítanak majd elő.
  • A projektben érintett kétezer új, LNG-üzemű nehéz-tehergépkocsit versenyképes finanszírozással és üzemeltetési megoldásokkal adják majd lízingbe a végfelhasználóknak, hogy csökkentsék a költségeiket. Csak az LNG-üzemű nehéz-tehergépkocsik dízelüzeműekhez képesti többletköltségét finanszírozzák majd meg a projekt részeként. Minden egyes LNG-üzemű tehergépkocsi esetében harmincezer euróban maximalizálják a finanszírozható költségeket.
  • A bio-LNG energiasűrűsége révén a tehergépkocsik hosszabb távolságokat tehetnek meg, így jobban megfelelnek a tehergépkocsi-üzemeltetők igényeinek most és a jövőben. Energiaforrásként ipari szerves hulladék használatával a CO2-kibocsátás sokkal kisebb lesz, mint a hagyományos üzemanyagok esetében. A bio-LNG létfontosságú annak a hosszú távú célnak a teljesítésében, hogy 2030-ra tovább csökkenjen Európában a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-terhelése. A bio-LNG gyakorlatilag megszünteti a kén, valamint csökkenti a nitrogénoxidok és a részecskék kibocsátását.
  • A BioLNG EuroNet konzorcium minden egyes tagja várhatóan a hozzájárulása költségeinek húsz százalékára fedezetet kap az EU-tól.
  • A BioLNG EuroNet konzorcium tagjainak nyújtott EU-s pénzügyi támogatás a közlekedési ágazat számára elérhető Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) körébe tartozik.
  • Az Európai Parlament és a Tanács 2014/94/EU irányelve (2014. október 22.), amely az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését írja elő, meghatároz egy közös keretet az Európai Unióban az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését segítő intézkedésekhez és a közlekedés környezeti hatásának csökkentéséhez. Ez minimális követelményeket ír elő az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítésére vonatkozóan, beleértve a cseppfolyósított földgázt (LNG) és a sűrített földgázt (CNG).

Megosztás