125 éves 935 Dynamic

Már álló helyzetben is gyorsaságot sugall a 85 éves Škoda 935 Dynamic, amelynek elnevezésében a 935 a bemutatkozása évét jelzi, mi pedig áhítattal tekintünk rá, mert ez az egyetlen példány a világon.

Állandóan nagy tömeg vette körül 1935-ös Prágai Autószalonon tartott világpremierjén ezt a jövőbemutató autót, amelynek áramvonalas karosszériájához nagyon hasonlít az 1936. és 1950. között gyártott Tatra 87 ruhája. Igen, az 1930-as években több gyártó is foglalkozott az aerodinamikus, csepp alakú karosszériákkal, bár a tömegtermelésben nemigen láttuk nyomát ezeknek a törekvéseknek.

dynamic2_m.jpg

Így csupán prototípus maradt a 935-ös is, ami azért is nagy kár, mert a modell jócskán megelőzte a korát. Elég csak arra gondolni, hogy a prototípust már 1935-ben kivételesen alacsony, 0,37-os légellenállási együttható (cw) jellemezte. Jórészt ennek köszönhető, hogy a jókora autó – amelynek méretét a 320 centiméteres tengelytáv jelzi – elérhette a 130 kilométeres sebességet.

A kocsit ugyanis csupán 55 lóerős, négyhengeres, kétliteres boxermotor hajtotta, amelyet egyfajta hátsó-középmotorként a hátsó tengely előtt (!) helyezték el. Ezért is lett olyan nagy a tengelytáv. A tervezők ezzel jelentősen csökkentették az autó tömegközéppontjának magasságát, ami kedvező hatást fejtett ki menettulajdonságaira. Ugyancsak innovatív megoldásnak számított a francia Cotal négyfokozatú, elektromágneses sebességváltója, amely előválasztó funkciójával félautomata fokozatváltást tett lehetővé.

dynamic1_m.jpg

A látványosan áramvonalas karosszéria megalkotásakor az áramlástan tudományának legújabb eredményeit használták fel a mérnökök, akik felvetették, hogy 935 Dynamic alapján készíthetnének egy kisebb, áramvonalas versenyautót, amely rajthoz állhatna az 1937-es Monte Carlo Ralin. El is készült a Škoda Popular Monte Carlo roadster, amelynek nagy jövője lehetett volna, ha nem tör ki a második világháború.

skoda_popular_monte_carlo_1937.jpg

dasblog

Winkleren túl is van élet! 😀