14,7 évre nőtt a magyar autóállomány kora

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt év végén a magyar személygépkocsi-állomány átlagos kora elérte a 14,7 évet. Ahhoz, hogy fiatalodjon az állomány, évente 150 ezer új személyautót kellene forgalomba helyezni, és legalább ennyi régit kocsit küldeni a bontóba.

A személygépkocsi-állomány átlagos kora (év) és száma (millió darab)

2007    10,3     3,012

2008    10,4     3,055

2009    10,8     3,013

2010    11,3     2,984

2011    11,9     2,967

2012    12,5     2,986

2013    13,0     3,040

2014    13,4     3,107

2015    13,7     3,196

2016    13,9     3,313

2017    14,1     3,471

2018    14,2     3,641

2019    14,4     3,812

2020    14,7    3,920

Forrás: KSH

A nemzetközi hitelválság kirobbanása előtti „utolsó békeév” végén a KSH nyilvántartása szerint mindössze 10,3 év volt az alig több mint hárommillió személyautó átlagos kora. Az állomány 2020 decemberére nagyjából 900 ezer darabbal emelkedett, viszont az öregedés mértéke 4,4 évre rúgott. Ennek oka elsősorban az, hogy a használtan importált autók csaknem háromnegyede elmúlt tízéves.

„Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek. Mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala. Ha a hatszátezer forintért vásárolt autón valami elromlik, és azt mondják, kátszázezer a javítása, akkor mindenki meghökken, a kocsi pedig megy a bontóba” – mondta Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, rámutatva, hogy a működőképesség visszaállítása nem értéknövelő beruházás. A kocsi attól még tizenéves marad, és a piac ennek megfelelően árazza be, és csak ráfizetéssel lehet eladni.

Tehát nem éri meg kicserélni egy öreg dízelmotor befecskendező rendszerét, vagy egy benzinesnél a motorvezérlést, mert az autó értéke egy forinttal sem nő. Már nálunk is kerülnek olyan kocsik a bontóba, amelyek kívülről rendben vannak, csak éppen egy vagyonba kerülnek, hogy motorikusan is rendben legyenek.

A leggyakoribb márkák Magyarországon (darab)

Opel           496 308

Suzuki        428 863

VW            383 508

Ford           323 037

Renault       222 607

Toyota        219 618

Škoda         214 658

Forrás: KSH

A legfiatalabb márkák átlagos kora (év)

Dacia          5,8

KIA            8,2

Hyundai     9,7

Škoda         12,3

Toyota        12,4

Volvo         12,4

Forrás: KSH

A legidősebb márkák átlagos kora (év)

Zastava                34,6

Datsun/Nissan      34,5

Polski FIAT          33,9

Wartburg              33,5

Trabant                33,3

Lada                     26,8

Tavria                  26,3

Daihatsu               22,3

Forrás: KSH