20 éve Golf R – Meggyőző visszatekintés

The new special-edition model Golf R “20 Years” with one of its predecessors, the Golf IV R32, from 2002.

Golf R32 (2002) – Már premierje is igazi autóipari szenzációnak számított: 2002-ben bemutatkozott az első Golf R323. 177 kW (241 LE) teljesítményű, 3,2 literes hathengeres motorjával a legerősebb Golfként érkezett, amit a Volkswagen valaha készített. A VR6 aggregát 320 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkált. E motorizáltsággal álló helyzetből mindössze 6,6 másodperc alatt gyorsított fel a Golf R323 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig elérte a 247 kilométer/órát. Az R32 az első Golf modellként kínálta felárért a különösen gyors és kényelmes fokozatváltások jellemezte, kettős tengelykapcsolós sebességváltót (DSG), mára pedig már aligha képzelhető el a Volkswagen-paletta a DSG váltómű nélkül. Az első Golf R32 háromszor nagyobb darabszámban kelt el a tervezettnél, 2002 és 2004 között mintegy 12 ezer példány készült belőle.

Golf 5 R32 (2005) – 2005-ben debütált a második Golf R323. Az immár 184 kW (250 LE) teljesítményű, hathengeres motor még elődjénél is erősebb és dinamikusabb lett. Az alapkivitelben hatfokozatú manuális sebességváltóval – opcióként pedig kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) – szerelt második Golf R32 320 newtonméter maximális forgatónyomatékot kínált, 6,2 másodperc alatti 0-100 kilométer/órás gyorsulás és 250 kilométer/óra végsebesség mellett. 2005 és 2009 között nagyjából 29 ezer második generációs Golf R323 gördült le a szerelőszalagról.

Golf 6 R (2009) – Négy évvel később a 2009-es Frankfurti Autószalonon (IAA), a Volkswagen a Golf hatodik nemzedékének műszaki alapjaira épülő utód világpremierjével a V6-os atmoszférikus konstrukcióról takarékosabb 2,0 literes négyhengeres turbófeltöltésű erőforrásra (TSI) váltott. Az „R32” típusjelzés „R”-re változott, miközben a harmadik generációval ismét jelentősen nőtt a teljesítmény. A 2.0 TSI aggregát 199 kilowattot (270 LE)3 teljesített, 350 newtonméter maximális forgatónyomaték mellett. A 0-100 kilométer/órás sprint mindössze 5,5 másodpercet igényelt. Az igazi különlegesség: míg a leváltott Golf R32 10,7 liter, a Golf R3 harmadik generációja mindössze 8,5 liter – azaz 2,2 literrel, vagyis 21 százalékkal kevesebb – üzemanyagot fogyasztott 100 kilométerenként. A szén-dioxid-kibocsátás hasonló mértékben, kilométerenként 255-ről 199 grammra csökkent, az automatizált váltóművel szerelt Golf R DSG pedig csupán 8,4 literrel (szén-dioxid-kibocsátás: 195 g/km) is beérte 100 kilométerenként. 2009 és 2013 között mintegy 32 ezer Golf 6 R készült.

Golf 7 R (2013) – A premier helyszíne ismét Frankfurt, ahol a 2013 szeptemberi IAA alkalmával bemutatkozott a Golf 7 alapjaira épülő negyedik generációs Golf R3. Új tervezésű, turbófeltöltésű és közvetlen benzinbefecskendezésű erőforrásával (TSI) a negyedik Golf R elsőként lépte át a mágikus 300 lóerős (221 kW) határt, vagyis a négyhengeres aggregát 30 lóerővel erősebbnek, emellett akár 18 százalékkal gazdaságosabbnak is bizonyult elődjénél.

A manuális sebességváltóval szerelt Golf R álló helyzetből mindössze 5,1 másodperc (elődje: 5,7 másodperc) alatt gyorsított fel 100 kilométer/órás tempóra, az automatizált kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) szerelve pedig csupán 4,9 másodpercet igényelt ehhez. A maximális forgatónyomaték 30 newtonméterrel 380 newtonméterre nőtt. Ahogyan mindhárom korábbi Golf R generáció, az új modell is állandó összkerékhajtáson keresztül juttatta motorja erejét az útra, jelen esetben a 4MOTION rendszer legújabb verziójával. 2013 és 2020 között nagyjából 127 ezer negyedik generációs Golf R hagyta el a gyárat.

Golf 8 R (2020) – A Golf 8 műszaki alapjaira épülő Golf R2 2020 novemberében tartotta világpremierjét, és 235 kW (320 LE) teljesítményével, illetve 420 newtonméter maximális forgatónyomatékával mindegyik korábbi Golf R modellt felülmúlta. A sportautó ötödik nemzedéke egyben az első Volkswagen az R-Performance kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzással (R-Performance Torque Vectoring) kiegészített, legújabb 4MOTION összkerékhajtással, amely hálózatba kapcsolt, intelligens rendszerként immár a menetdinamika új dimenzióját tárta fel. A sportautó ötödik kiadása álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára (opcióként 270 kilométer/órára). A Golf R2 ötödik generációja 2020 óta készül a wolfsburgi gyárban.