Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

20 éves a hibrid-hajtás

Posted on 2017.11.27.2017.11.27. By Iroda Távirati

Az autóipar Heuréka pillanata

Idén két évtizede mutatkozott be a Toyota első hibrid modellje. Áttekintjük a világmegváltónak bizonyult technológia mérföldköveit, eredményeit és jövőjét.

A Toyota 1997-ben rántotta le a leplet a Priusról, a világ első sorozatgyártású hibrid családi járművéről. Az azóta eltelt húsz évben a vállalat hibrid technológiája az autóipar egyik leginkább meghatározó fejlesztésének bizonyult, ami még hosszú évekre iránymutatónak bizonyulhat az autóiparban.

Bár az első szériamodell 1997-ben mutatkozott be, a Toyota valójában már 29 évvel korábban elültette azt az ötletcsírát, amiből később kikelt a Prius koncepciója. A márka 1968-ban kezdett dolgozni azon a technológián, amelyből az 1975-ös Tokiói Autószalonra kinőtt a kor egyik legizgalmasabb japán autójának, a Toyota Sports 800-asnak a hibrid verziója. A kisméretű sportkocsi fedélzetén gázturbina működtette azt az áramfejlesztőt, amely meghajtotta az első kerekeket mozgató egy-egy villanymotort, valamint 20 darab 12 voltos akkumulátort töltött.

A gázturbinás hibrid messze megelőzte korát, ám az akkumulátorok korabeli fejlettségi szintjén képtelenség lett volna tovább lépni vele. Húsz évvel később azonban beérett a gondolat: a Toyota 1993-ban egy különleges projektet indított útjára, amelynek résztevőire nem kisebb feladat várt, mint hogy elkészítsék a XXI. századi mobilitás hipertakarékos járművét. A G21 névre keresztelt projektet vezető Takeshi Uchiyamada a benzinmotorok hatásfokánál másfélszer kedvezőbb értéket tűzött ki célként, és a lehetőségeket számba véve, 1994 őszén bukkantak rá házon belül a Sports 800 terveire. Az alapgondolat tökéletesítésére a cég belső humán erőforrásainak példa nélküli átszervezésével teremtettek lehetőséget, így a kiemelt jelentőségűként kezelt projekt keretében végül megszületett az az úttörő koncepció, amely 1995 őszén prototípusként, két évvel később pedig már sorozatgyártású modellként: a legelső generációs Priusként öltött testet.

A modell gyártása első évében 50 000 példányban talált gazdára, sikerei láttán pedig a Toyota egyre több (kezdetben főleg japán belpiacos) modelljébe építette be a THS (Toyota Hybrid System) névre keresztelt hajtásláncot. Elsőként a Toyota futurisztikus buszlimuzinjai a kompakt Estima (2000) és a felsőkategóriás Alphard (2003) kaptak hibridhajtást.

A japán piacon tapasztalható sikereket látva, a Toyota vezetősége úgy döntött, hogy az ezredforduló környékén elkezdi a hibrid modellek globális értékesítését, majd 2003 szeptemberében bemutatkozott a dizájnjában, funkcionalitásában és hajtási rendszerében egyaránt jóval fejlettebb, második generációs Prius, és ezzel végképp elindult világhódító útjára az úttörő modell és vele a hibrid technológia. Időközben a Toyota luxusmárkája, a Lexus is adoptálta a benzin-elektromos hajtásláncot és 2005-ben bemutatkozott a világ első hibridhajtású luxusmodellje az RX 400h, majd 2006-ban a márka egyik legfontosabb globális modellje, a Camry is megkapta ezt a végletekig kifinomult hajtásláncot.

A Toyota már ekkor ráérzett arra a trendre, amelyet aztán később mindenkit megelőzve sikeresen meglovagolt, és a mai napig piacvezetőként ural: 2005-ben bevezette a Highlander szabadidőjármű 3,3 literes V6-os motorral szerelt hibrid kivitelét; a világ első hétszemélyes hibrid járművét – ez ugyanazt a hajtásláncot alkalmazta, mint a világ első prémium full hibrid modellje, az ugyanabban az évben bevezetett Lexus RX 400h.

Luxusautók és családi egyterűek, crossoverek és szedánok, kisautók és haszonjárművek (igaz, utóbbiak csak csekély darabszámban) – a Toyota hibrid modellcsaládja egyre sokasodott az évek során. És ahogy nőttek a modellek, úgy nőttek hatványozottan az eladások.

A teljesen új hajtásképlet példátlan népszerűséget tudhat maga mögött, az első egymillió eladott Toyota hibridautó értékesítéséhez, még tíz év kellett, azután a tempó évről-évre gyorsult, a következő milliós lépcsőfokot alig több, mint két év alatt sikerült elérni. A legfrissebb adatok alapján pedig az idei év harmadik negyedére már a bűvös 11 millió darabos eladási darabszámot is sikerült átlépni; az ekkor közzé tett statisztikák szerint a 4,2 millió Prius és a vállalatcsoporton belül eladott további 6,8 millió hibrid modell összesen 80 millió tonnával csökkentették a világ autóállományának CO2-kibocsátását.

A kerek jubileum idején a világ kilencvennél is több országában 33 Toyota és Lexus modell volt kapható benzin-elektromos hajtáslánccal. Egzakt számokat mondani persze lehetetlen és felesleges, hiszen a hatalmas kereslet miatt folyamatosan nő a hibrid modellváltozatok száma és elérhetősége, hamarosan pedig hibrid sportmodellekkel színesíti kínálatát a Toyota, a Lexus pedig már meg is tette az LC 500h személyében, újabb lehetőséget tárva fel elsőként a világpiacon.

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a jelen és a közeli jövő egyértelműen a hibridé – ezt igazolja, hogy a Toyota példáján felbuzdulva ma már szinte minden globális jelentőségű autógyártó kínálatában megtalálhatók a belső égésű motort elektromos erőforrással kombináló modellek.

A nagy kérdés azonban az, hogy mit hoz a távoli jövő. A Toyota valamennyi fórumon, folyamatosan hangsúlyozza és hangsúlyozta, hogy a hibrideket a tökéletes megoldás eléréséig tartó időszak legjobb kompromisszumának, lelkiismeretesen vállalható átmenetnek tekinti. Most azonban annak ellenére kitart az immár legendás ökotechnológia mellett, hogy a véglegesség ígéretével kecsegtető, jövőbeli rendszerek (mindenekelőtt a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás) karnyújtásnyi távolságba kerültek, hiszen ügyfelei mindenkor a lehető legjobbat várják el és érdemlik a Toyotától.

Így biztosak lehetünk abban, hogy amíg az üzemanyagcellás technológia és a kapcsolódó infrastruktúra nem válik könnyedén elérhetővé a Toyota minden vásárlója és teljes modellpalettája számára, a márka szellemiségéhez híven folyamatos fejlesztésekkel teszi mind vonzóbbá, sokoldalúbbá, megfizethetőbbé és persze mindenekelőtt takarékosabbá hibrid hajtásláncú modelljeit, legyen szó Toyotáról vagy Lexusról.

Öt érdekes tény a hibrid-hajtású autókról:

  1. Az új generációs benzinmotorok átlagos kibocsátása 2015-ben 123 g/km volt, a dízeleké – 119 g/km, a hibrideké pedig mindössze 89 g/km, vagyis 25 százalékkal kevesebb a hagyományos robbanómotoros modellekhez képest.
  2. A kétezeres évek elején az Egyesült Államok néhány államában 5000 dollár adójóváírást kapott, aki hibridhajtású autót vásárolt.
  3. A hibrid autók értékcsökkenése 8-15 százalékkal alacsonyabb, mint hagyományos társaié, tehát a használtpiacon sokkal könnyebben értékesíthetők.
  4. A hibrid-hajtású autók szerviz és fenntartási költsége körülbelül 15-20 százalékkal alacsonyabb egy ugyanolyan kategóriás benzines vagy dízelhajtású autóval összehasonlítva.
  5. A legfrissebb adatok szerint a világon eddig eladott több mint 11 millió Toyota és Lexus hibrid modell nyolcvanmillió tonnával csökkentette a járművek C02-kibocsátását.

Fotók: Toyota, Lexus

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A Mabisz szerint csökkent a biztosítatlan gépjárművek száma Magyarországon 
Next Post: Elindultak az első exportvonatok Budapestről Kínába
A honlap a Médiabirodalom lapcsoport tagja.

Keresés

@bertapress
@tesztalelkemindennek
2023. október
hKscpsv
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
« szept    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Médiabirodalom lapcsoport tagja.
#azélet1
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Már Magyarországon a Huawei legújabb prémium kategóriás vezeték nélküli fülhallgatója
  •  Insta- és Tik-Tok „tempó” a színpadon
  • Tanítanék Filmnapok – 2023. október 26-28.
  • A Sleaford Mods új dallal vezeti fel közelgő anyagát
  • Rekordszámú vendég érkezik a 12. Szemrevaló Filmfesztiválra
  • Van képünk hozzá (23.10.02.) –   Toyota APM Shuttle Cat Bus
  • Jobb, mint a Lego? A MEGA Barbie Corvette klasszikusan menő, és előrendelhető
  • Van képünk hozzá (23.10.01.) –  Toyota GR86 40th Anniversary Limited Edition Japan
  • Van képünk hozzá (23.09.30.) –  Honda Shogo
  • Hétvégén szezonzáró futam a fotelralisták bajnokságában
  • A Valhalla hibrid szuperautó első prototípusának tesztelése még idén megkezdődik
  • A legjobb üzemanyag fogyasztással rendelkező tehergépkocsi a Scania Super
  • A Siemens Mobility Mireo Plus hidrogénvonata sikeresen teljesítette első tesztútját Bajorországban
  • Éles teszt! Megnyerte első versenyét az új Toyota GR Yaris Rally2
  • Banktudós egyetemisták kerestetnek a teszten
  • A Pick Szeged Zrt. kedvezőtlen gazdasági környezetben is növelte nyereségét az első hat fél évben
  • Magyar háztartások egyre kevesebb élelmiszert pazarolnak
  • Vajon hizlalnak-e a sós nassolnivalók?
  • Úton a fenntartható élelmiszeripar felé
  • Erre kell odafigyelni a tökéletes kávéélményért
  • Anitával és Sanyival a Toyota Corolla Crosst is körbejártuk
  • Anita és Sanyi a csoDálatoS DS 9 E-Tense modellel is megismerkedett
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • Világraszóló szenzációról podcastolunk
  • Egy kevéske “alap” Sandero
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A 2024-es Honda NT1100 Dupla Kuplungos Automatikus Váltója Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 erőforrása és elektronikája Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 erőforrása Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 váza és futóműve Bemutató
  • A vadonatúj WR450F Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 stílusa és felszereltsége Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 Bemutató
  • A Honda koncepciókínálata a japán mobilitási kiállításra sportkocsit és városi elektromos autókat tartalmaz Bemutató

In memoriam Zsiska Ferenc

Youtube

NMHH

Mti hírfelhasználó

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT