A 2018-as Honda CB125R
Mint arról korábban már beszámoltunk, a héten a teljes európai választékát bemutata a Milánói Motorkiállításon a Honda. Az EICMA 2018 látogatói öt új és két modellfrissítésen átesett motorkerékpárral ismerkedhetnek meg a japán gyártó standján, továbbá megtekinthetik a márka két új lélegzetelállító tanulmánymotorját is. A palettán a 125 cm3-es kezdőgépektől a GL1800 Gold Wing luxustúrázóig számos típus sorakozik, így a Honda továbbra is a piac legszélesebb, legváltozatosabb kínálatával büszkélkedhet.
Bevezetés
A CB125R mentes a sallangoktól, nemes egyszerűséggel a motorozás kvintesszenciáját nyújtja a tulajdonosoknak. Így aztán tökéletes a kezdő pilóták számára – könnyű kezelhetősége, figyelemre méltó teljesítménye és hihetetlen fordulékonysága ideális első motorrá teszi. Mindezt feltűnő, új stílusban, megannyi prémium alkatrésszel kínálja a Honda, így aligha indulhat jobb helyen egy motoros karrier, mint a CB125R nyergében.
A CB125R a Honda új, Neo Sports Café ihlette családjához tartozik, amelynek tagjai között szintén ott köszönhetjük a 2018-as modellév két másik újdonságát, a CB300R-t és a CB1000R-t. Közös jellemzőjük a kompakt építésmód, az alacsony súly és a magával ragadó vezetési élmény, ezt fejeli meg a friss, új, minimalista stílus, amivel a CB125R új színt hoz az európai motoros világba.
Áttekintés
Tekintélyt parancsoló megjelenésével a CB125R úgy fest, mint a nagyobb motorkerékpárok, holott csupán 125,8 kg-os nedvestömeg jellemzi, s elképesztően könnyen kezelhető. Pörgős, folyadékhűtésű, egyhengeres motorja az alsó és középső fordulatszám-tartományban is dinamikusan gyorsítja, a formavilág pedig pont olyan magával ragadó és inspiráló, mint amilyenre a fiatalok vágynak.
A vadonatúj, kifejezetten szép váz préselt elemekből és csövekből épül fel, páratlan merevsége szélsőséges helyzetekben is pontos visszajelzéseket garantál. Mindezt olyan elsőrangú összetevőkkel toldották meg a Honda mérnökei, mint a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított első villa, az állítható előfeszítésű központi hátsó rugóstag, a radiálisan rögzített, négydugattyús első féknyereg, az IMU-val kiegészített blokkolásgátló vagy a teljes értékű Dunlop abroncsok.
Ugyancsak a nagyobb gépeket idézi a változó keresztmetszetű, alumíniumból készülő kormány, a folyadékkristályos műszeregység és a LED-es világítás. Ezek a prémium alkatrészek egytől egyig jelentősen növelik a minőségérzetet, egyszersmind hozzájárulnak, hogy még nagyobb boldogság legyen birtokolni a CB125R-t.
Főbb jellemzők
Váz és futómű
- A minimalista stílus mély benyomást tesz a szemlélőre
- A kis tömegű acélváz préselt elemekből és csövekből épül fel
- 41 mm-es, fordított első teleszkópok, nem szabványos, acél zártszelvényből készülő hátsó lengővilla
- Radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereg és agy nélküli, 296 mm átmérőjű első féktárcsa
- ABS helyzetérzékelő szenzorral (IMU)
- LED-es lámpatestek és folyadékkristályos műszeregység
A CB125R egyedi stílusa semmit nem rejt véka alá, sőt büszkén teszi közszemlére feketében pompázó műszaki alapjait. Megjelenését, akárcsak a CB1000R-ét a Neo Sports Café formanyelve határozza meg, ami egyszerre letisztult és brutális, s teljesen új, a megszokottnál jóval keményebb attitűdöt kölcsönöz a Honda belépő szintű modelljeinek. Az extrém összhatás az olyan részleteknek köszönhető, mint a különleges farokidom, a kimagasló minőségérzetről pedig többek között az alumínium lábtartók gondoskodnak.
A CB125R minimalista stílust kihangsúlyozó acélváza préselt elemeket és acélcsöveket egyaránt felvonultat, s egyedi a hátsó lengővilla is, ugyanis acéllapokból és nem szabványos zártszelvényekből állították össze a Honda mérnökei. Mindkettőt úgy tervezték, hogy nagy hosszirányú merevséget érjenek el és súlynövekedés nélkül küszöböljék ki a csavarodást.
A futóművet vizsgálva csupa kiváló minőségű összetevőn akadhat meg a tekintet. Elöl 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópok dolgoznak, melyeket kifejezetten a típus küldetésének megfelelően hangoltak, hátul pedig masszív lengővilla jutott szerephez, aminek bekötési pontjait préselt merevítőlapkákkal tették még erősebbé. A központi hátsó rugóstag előfeszítése öt lépésben állítható, a villaszög 24,2°, az utánfutás 90,2 mm.
A páratlanul könnyű kezelhetőség, a fordulékonyság és a precíz irányítás záloga az 1345 mm-es tengelytáv, a mindössze 125,8 kg-os nedvestömeg és az 51,6/48,4 arányú súlyelosztás, erre tesz rá egy lapáttal a 40 fokos kormányelfordulási tartomány és a hihetetlenül kicsi, 2,3 méteres fordulókör, ami gyerekjátékká teszi a közlekedést a zsúfolt városi utcákon. Igazodva a vevők igényeihez, a nyereg a lehető legalacsonyabbra került: az ülésmagasság 816 mm.
A 296 mm átmérőjű, agy nélküli, úszóágyazású első tárcsát radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyereg fogja közre, míg hátra 220 mm-es tárcsa és egydugattyús nyereg került. Működésüket a maximális menetbiztonság és a precíz első-hátsó fékerő-elosztás érdekében helyzetérzékelő szenzorral (Inertial Measurement Unit, IMU) kiegészített blokkolásgátló felügyeli, a tapadásról pedig 110/70 R17, illetve 150/60 R17 méretű abroncsok gondoskodnak.
A csupán 23,5 mm vékony, alig 230 g tömegű folyadékkristályos műszeregység a sebességet, a fordulatszámot, az üzemanyagszintet és az aktuális váltófokozatot egyaránt megjeleníti, felette kaptak helyet a különféle visszajelzőlámpák. A teljesen LED-es világítás (az irányjelzőket is beleértve) több szempontból is előnyös. Hozzájárul a súlycsökkentéshez és a tömeg-középpontosításhoz, valamint fokozza a minőségérzetet és láthatóságot. A jellegzetes, osztott első lámpa alsó részében a tompított, a felsőben a távolsági fényszóró kapott helyet. Különlegesség a hátsó lámpa is, hiszen ennél vékonyabb fényforrást még soha nem szerelt a Honda motorkerékpárra.
A 10,1 literes üzemanyagtartály szögletes takaróidom alatt bújik meg, betöltőnyílása egyedi, repülőgépeket idéző fedéllel zárható. A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 2,7 l/100 km (WMTC szabvány szerint**), tehát a CB125R 480 km-es hatótávolsággal büszkélkedhet.
Erőforrás
- Élvezetes, egyhengeres, kétszelepes, SOHC-vezérlésű erőforrás
- A csúcsteljesítmény 9,8 kW (13,33 LE), a legnagyobb forgatónyomaték 10 Nm
- PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
- Hatfokozatú váltó
A CB125R-t kompakt, 124,7 köbcentis, folyadékhűtésű, egyhengeres, kétszelepes motor hajtja, amelyet a CBR125R-ből emelt át a gyártó. Hangolásakor arra törekedtek, hogy valós segítséget nyújtson a hétköznapi használat során, tehát kellőképpen erős és rugalmas legyen. Csúcsteljesítménye 9,8 kW, azaz 13,3 LE (10 000 f./percnél) lett, míg – 8000 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 10 Nm.
A furat és a löket 58, illetve 47,2 milliméter, a sűrítési viszony 11:1. A hatékony, gazdaságos üzemet és a gyors gázreakciókat PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező, a kellemes hangzást pedig alul elvezetett, duplakamrás kipufogórendszer biztosítja.
A hatfokozatú váltó áttételezése a dinamikus – alsó és középső fordulatszám-tartománybéli – gyorsulásokat szolgálja, a 0-50 km/órás gyorsulás 11,4 másodpercet vesz igénybe.
Műszaki adatok
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, kétszelepes, SOHC-vezérlésű, egyhengeres |
Összlökettérfogat | 125 cm³ |
Szelepek száma hengerenként | 2 |
Furat x löket | 58 mm x 47,2 mm |
Sűrítési viszony | 11,0:1 |
Max. csúcsteljesítmény | 9,8 kW (13,33 LE)/10 000 f./perc |
Max. legnagyobb forgatónyomaték | 10 Nm/8000 f./perc |
Olajmennyiség | 1,3 liter |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 10,1 liter |
Üzemanyag-fogyasztás | 2,7 l/100 km (WMTC szabvány szerint**) |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Önindító |
Akkumulátor típusa és kapacitása | YTZ6V, 12 V, 5 Ah, gondozásmentes |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 250 W/5000 f./perc |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás, tányérrugós |
Váltó felépítése | Hatfokozatú |
Végáttétel | O-gyűrűs lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Gyémántalakú váz, belső csapos |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (h x sz x m) | 2015 x 820 x 1055 mm |
Tengelytáv | 1345 mm |
Villaszög | 24,2º |
Utánfutás | 90,2 mm |
Ülésmagasság | 816 mm |
Szabad hasmagasság | 140 mm |
Menetkész tömeg | 126 kg |
Fordulókör sugara | 2,3 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópvilla |
Hátul | Egy rugóstag |
KEREKEK | |
Felniméret elöl | 17M/C x MT3,00 |
Felniméret hátul | 17M/C x MT4,00 |
Abroncs elöl | 110/70 R17M/C 54H |
Abroncs hátul | 150/60 R17M/C 66H |
FÉKRENDSZER | |
ABS típusa | Elöl-hátul független, helyzetérzékelő szenzorral (IMU) |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Műszerek | Folyadékkristályos kijelző |
Fényszóró | Tompított:13 W, távolsági: 8,8 W (LED) |
Hátsó lámpa | Féklámpa:2,5 W, helyzetjelző: 0,8 W (LED) |
A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.