A 2018-as Honda X-ADV

Mint arról korábban már beszámoltunk, a héten a   teljes európai választékát bemutata a Milánói Motorkiállításon a Honda. Az EICMA 2018 látogatói öt új és két modellfrissítésen átesett motorkerékpárral ismerkedhetnek meg a japán gyártó standján, továbbá megtekinthetik a márka két új lélegzetelállító tanulmánymotorját is. A palettán a 125 cm3-es kezdőgépektől a GL1800 Gold Wing luxustúrázóig számos típus sorakozik, így a Honda továbbra is a piac legszélesebb, legváltozatosabb kínálatával büszkélkedhet.

 

Bevezetés

Minden mérnöki igyekezet ellenére meglehetősen ritka, hogy egy új gondolkodásmód teret nyerjen a motorkerékpárok világában, de a Honda elkötelezett híve az innovációknak, így olyan gépek születhetnek, mint az X-ADV.

 

Tervezése tulajdonképpen nem is volt túl bonyolult. A japán cég munkatársai egy praktikus, kiemelkedő használati értékű mindenest vettek alapul, ezt ruházták fel a kalandmotorok legjobb tulajdonságaival, olyan elemeket átemelve, mint a felegyenesedett üléspozíció, a széles látómező vagy a kiváló terepképesség. Ebbe oltották bele az ingázók tipikus személyiségjegyeit, azaz a könnyedséget, az egyszerű kezelhetőséget, a kényelmet és a nagy szállítókapacitást.

 

Az eredmény egy egyedi, ámde sokoldalú, hétköznapokon és hétvégéken egyaránt kompromisszumok nélkül használható, elképesztően izgalmas motorkerékpár, amit az SUV-k stílusával fűszereztek meg az alkotók. Otthonosan mozog a nagyvárosokban, és a legvadabb vidéki kalandoktól sem riad vissza – ez a kettősség éppúgy egyedülálló a piacon, mint a prémium felszereltség.

 

A Honda X-ADV a Honda római kutatási és fejlesztési központjában készült, s tulajdonképpen nem más, mint a szabadság kétkerekű megtestesülése, ami napról napra arra ösztökéli pilótáját, hogy fedezze fel a világot és éljen át új élményeket.

 

Mr. Kenichi Misaki, a 2017-es Honda X-ADV fejlesztésének projektvezetője elmondta:

 

„Az X-ADV fejlesztésének jelmondata igen könnyen értelmezhető: Menj, érezd jól magad! Olyan motorkerékpár szerettünk volna tehát, amelynél a felfedezés iránti szenvedélyes rajongás adja az alapokat, és ez egészül ki a városi, elővárosi és kalandmotorok olyan erényeivel, mint a kimagasló használati érték és a felhasználóbarát viselkedés. Nyergében megszökhetünk a hétköznapok gondjai elől, s akár a világ végére is elmenekülhetünk, mindezt egyedi, inspiráló stílusban.”

 

Honda X-ADV – Menj, érezd jól magad! 

 

Áttekintés

Stílusos, terepes megjelenésével és tekintélyt parancsoló kisugárzásával a Honda X-ADV egyértelműen kitűnik a hagyományos kétkerekűek közül, kedvező megítélését azonban főként technikai csemegéivel érdemelte ki. A speciális váznak köszönhetően például hatalmas, 21 literes tárolórekeszt alakíthattak ki az ülés alatt, s igen hasznos a mindennapokban az öt fokozatban állítható szélvédő, a hajlított alumíniumkormány, az Africa Twintől átvett kézvédő, a terepralis műszeregység, a középállvány és a Smart Key rendszer is.

 

A nagy rugóutakkal felvértezett első és hátsó futómű, valamint a 17”, illetve 15”, küllős kerekek könnyedén elsimítják az úthibákat, s a kellő tapadás is garantált, hiszen bütykösgumikkal szerelték fel a modellt. A radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergek kimagasló fékerővel segítik a biztos motorozást, működésüket kifinomult blokkolásgátló felügyeli.

 

Szintén az ultramodern műszaki megoldások közé sorolható a Honda által fejlesztett, alapfelszereltségként kínált, duplakuplungos automatikus váltó (Dual Clutch Transmission, DCT) amelyet D és S üzemmódban használhat a vezető. Előbbi gyorsabb visszakapcsolásokkal járul hozzá a hatékony motorozáshoz, utóbbi pedig három alprogramot kínál fel, hogy a sportos lelkületű pilóták is megtalálják a számukra ideális karakterisztikát. A gyorsabb, könnyebb és biztonságosabb terepezést 2018-tól G üzemmódkapcsoló segíti.

 

A DCT-hez remekül passzoló, 745 cm3-s, soros, kéthengeres motor rendkívül erős az alsó és a középső fordulatszám-tartományban, így már egészen alacsony fordulatszámon is figyelemre méltóan gyorsít az X-ADV. Ennek dacára üzemanyag-fogyasztása elképesztően alacsony, a WMTC szabványnak megfelelő mérések szerint akár 3,63 liter benzinnel is beéri 100 kilométeren. Teljesítményleadása egyenletes és kiszámítható, különösképpen, hogy a kétfokozatú, kikapcsolható kipörgésgátló (HSTC) a szériafelszereltség része.

 

Gondolván az A2-es jogosítvánnyal motorozókra, a modell 2018-tól már 35 kW-os változatban is elérhető. Amennyiben a tulajdonos időközben a korlátlan vezetői engedélyt is megszerzi, a hivatalos Honda márkaszervizek bármikor kiveszik a fojtást, és az erőforrás maximális teljesítménye kiaknázhatóvá válik.

 

Főbb jellemzők

Stílus és felszereltség

  • Egyedi, terepmotoros megjelenés és masszív építésmód
  • Öt fokozatban állítható szélvédő
  • A 21 literes ülés alatti tárolórekeszbe egy zárt sisak is befér
  • Elektromos aljzat
  • CRF450-től örökölt, ralistílusú műszeregység
  • LED-es lámpatestek és Smart Key-aktiválás

 

Az X-ADV formavilágát és konstrukcióját a Honda római kutatási és fejlesztési központja tervezte, s bizony minden egyes tollvonáson érződik az utazás és a kaland iránti rajongás. A fejidomtól induló, összetéveszthetetlen vonalnak hála szofisztikált, mindazonáltal kemény, terepes benyomást tesz a modell, erre játszanak rá a szögletes oldalelemek, és maga a sziluett, ami magas, rövid arányaiból fakadóan még inkább kihangsúlyozza a kalandmotoros jelleget.

 

Megfelelve az ingázás és a túrázás követelményeinek, az X-ADV öt fokozatban állítható, kiváló időjárás-védelmet garantáló szélvédőt kapott, melynek magassága 136 mm-es tartományban változtatható. A plexi dőlésszögét vizsgálva az alsó és a felső végállás között 11 fokos eltérést mérhetünk. Az X-ADV fejlettségéről tanúskodik, hogy minden lámpa fénydiódás, beleértve a – vékony hűtőráccsal kettéosztott – fényszórót, a dupla lencsés hátsó lámpát és a kompakt irányjelzőket is.

 

A hatalmas, tereprali-stílusú, CRF450-ről ismerős műszeregység középpontjában hatalmas, digitális sebesség- és fordulatszámmérő áll, ezek éppoly könnyen leolvashatók, mint a többi adat. A legfontosabb információk a képernyő felső részén kaptak helyet, minden egyéb, visszajelzőlámpáinak sora alulra került, hasonlóképpen rendezett formában. Emellett egy különálló kijelzőt is felszereltek a terepes stílusú, hajlított kormány elé, ez mutatja a rögzítőfék és az irányjelző állapotát.

 

Miként a Honda CRF1000L Africa Twin esetében, a X-ADV-nél is masszív védőelemek oltalmazzák a pilóta kézfejeit a menetszéltől, a belógó ágaktól és a felverődő kövektől, s nem maradt pőrén az erőforrás sem, tudniillik 2,5 mm vastag, alumíniumból készülő haspáncél óvja a motor alját.

 

A hagyományos gépekkel szemben óriási előnyt jelent a 21 literes, LED-es világítású, 12 voltos elektromos aljzattal ellátott ülés alatti tárolórekesz, ebbe ugyanis könnyedén elfér egy zárt bukósisak, s minden hétköznapokon, illetve rövidebb túrákon elengedhetetlen holmi. A – természetesen motortiltással kiegészített – középtámasz szériafelszereltségként jár a modellhez, s minden helyzetben könnyedén, biztonságosan leparkolhatóvá teszi az X-ADV-t.

 

Legalább ennyire praktikus a speciális, rádióhullámokat kibocsátó Smart Key, melynek lényege, hogy a slusszkulcs jelet küld az elektromos rendszernek a pilóta zsebéből, nem kell tehát a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, hogy beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás. A rendszer szükség esetén kikapcsolható, illetve arra is képes, hogy egy pillanatra „megvillantsa” az irányjelzőket, ha érzékeli a kulcs jelenlétét.

 

Ha hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. Ha a gyújtáskapcsoló válaszjelet kap a Smart Key-től vagy megnyomja a pilóta, kéken világítani kezd.

 

Az alapáron kínált kiegészítők között az indításgátlót és a kormányzárat is ott találjuk, míg az extralista legvonzóbb eleme kétségkívül a két zárt bukósisak szállítására is alkalmas, négyféle színben rendelhető, háttámlával felszerelt túradoboz. Akinek túl nagy, 35 literes, egy zárt sisakot befogadó, alumíniumhatású festéssel feldobott változatot is rendelhet, sőt csomagtartókonzolt, bukókeretet, lábvédő szélterelőt és különféle padlóborításokat is kérhet a modellhez.

 

Az X-ADV-hez öt speciális fényezés közül választhatnak a vásárlók (országonként változhat):

 

Candy Chromosphere Red – 2018 újdonsága

Digital Silver Metallic

Matt Bullet Silver

Pearl Glare White – az Africa Twin trikolor összeállításában

Grand Prix Red – a CRF-családra emlékeztet

 

Erőforrás

  • 54,8 lóerős csúcsteljesítmény/68 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték
  • 35 kW-os, A2-es vezetői engedéllyel is vezethető változat is szerepel a kínálatban
  • A 2018-as modellhez alapáron jár a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC)
  • A HSTC ki is kapcsolható
  • Az ECU 6600 helyett 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál szabályozza le az erőforrást
  • A 13,1 literes üzemanyagtartállyal akár 300 kilométer hatótávolság is elérhető

 

Az X-ADV soros, kéthengeres, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű motorját úgy tervezték a mérnökök, hogy már egészen alacsony fordulatszámon dinamikusan gyorsítsa a gépet, s a középtartományban is kellőképpen rugalmas legyen. Hála a nagy forgatónyomatéknak és a DCT rövidebben áttételezett fokozatainak álló helyzetből és 30 km/óráról is lenyűgözően „lő ki”. A 6250-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező, 54,8 LE-s csúcsteljesítmény bőven elegendő a dinamikus, gondtalan motorozásokhoz, miként a 68 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték (4750 f./percnél) is tiszteletre méltó. Ezentúl a motorelektronika magasabb fordulatszámon, 7500 f./percnél szabályoz le, így még nagyobb tartományban használható ki a teljesítmény.

 

A modell ezentúl 35 kW-os változatban elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják az X-ADV képességeit. A fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek, így a tulajdonosnak nem kell új motort vennie, ha megszerzi a korlátlan vezetői engedélyt. Bárhogy is, az esetek többségében nem érződik a teljesítménycsökkenés, az állórajttal vett 100 méteres távot például azonos idő alatt futja az alapmodell és az A2-es verzió.

 

A 2018-as modellév hozadékaként az X-ADV – hagyományos és DCT váltóval felszerelt változata – is megkapta a Honda Állítható Nyomatékszabályozót (Honda Selectable Torque Control, HSTC). Ez a menetbiztonsági eszköz két lépcsőben állítható. Az első szinten (Level 1.) enged némi kipörgést a hátsó keréknek (pl. murván vagy sárban), a másodikon (Level 2.) azonban a lehető legszigorúbb, azaz biztos tapadást kínál csúszós útfelületen is. A gyártó az utóbbi üzemmódot állítja be alapprogramnak, a kormány bal oldalán elhelyezett gombbal Level 1-re válthat a pilóta, illetve ha hosszan nyomva tartja, akkor kikapcsolhatja a berendezést.

 

A viszonylag nagy löket és a speciálisan formázott égéstér mellett a nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengely és a 270 fokos főtengely-elékelés is hozzájárul a nagy nyomatékhoz, míg a finom járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja. A furat 77, a löket 80 mm, az erőátvitelről burkolt lánc gondoskodik.

 

A 13,1 literes üzemanyagtartállyal és 36 mm-es fojtószeleppel felszerelt PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer úgy szabályozza az üzemanyag-levegő keverék arányát és a gyújtás időzítését, hogy teljes és tiszta legyen az égési folyamat. Ennek köszönhető az EURO4-es emissziós besorolás (szén-dioxid-kibocsátás: 81 g/km), valamint a rendkívül kedvező, mindössze 3,63 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás, ami több mint 300 kilométeres hatótávolsággal ruházza fel az X-ADV-t.

 

Dupla kuplungos Automatikus Váltó (DCT)

  • Az X-ADV-nél először alkalmazott, G feliratú kapcsoló közvetlenebbé teszi a tengelykapcsoló működését, ezáltal fokozza a tapadást terepen
  • Rövidebb váltóáttételek a dinamikusabb gyorsulásért és a gyors gázreakciókért
  • S állásban három alprogramot kínál fel a rendszer

 

A Honda által fejlesztett DCT erőátvitel évről évre egyre népszerűbb a vásárlók körében, ezért az X-ADV-hez alapáron adja a gyártó. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérelik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés.

 

A két automatikus üzemmód mellett a váltó – a kormányon elhelyezett gombokkal – kézzel is kapcsolható. Az X-ADV DCT váltójának különlegessége, hogy D üzemmódban a rugalmasság és a könnyebb városi motorozások érdekében hamarabb visszakapcsol, mint a többi DCT-vel szerelt gép,

 

a három alprogrammal ellátott S állásban pedig gyorsabban, agresszívebben reagál a gázadásokra. A kiválasztott alprogramot a rendszer eltárolja, és a későbbiekben alapbeállításként kezeli. Hogy a pilóta mindig tudja, melyik program aktív, a műszeregység megjeleníti az aktuális üzemmód számát.

 

Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet a műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú kapcsoló megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor jobb a tapadás és könnyebben kezelhető modell, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor, azaz közvetlenebbé válik a tengelykapcsoló működése.

 

Váz és futómű

  • Erős, acélcsövekből összeállított váz
  • 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított első teleszkópok és Pro-Link himbarendszer hátul
  • Radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek 296 mm-es tárcsákkal és blokkolásgátló val
  • 120/70 R17 és 160/60 R15 első-hátsó abroncsok

 

Az X-ADV vadonatúj, acél csővázra épül, ami nemcsak merev és tartós, hanem arra is lehetőséget adott, hogy az 450 mm széles ülés alatt méretes pakolóhelyet alakítsanak ki a mérnökök. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv 1590 mm, a kormány pedig 39° fokos tartományban forgatható, így a fordulókör sugara csupán 2,8 méter. Folytatva az érdekes adatok sorát, a 153,5 mm-es első és 150 mm-es hátsó rugóutat kell megemlítenünk, illetve sokat elárul a 162 mm-s szabad hasmagasság és a 238 kg-os nedvestömeg is.

 

Az ülés 820, a széles, jó fogású kormány 910 mm-re esik a talajtól, kifejezetten egészséges, felegyenesedett üléspozícióban utazhat tehát a pilóta. Ez segíti a tájékozódást és a motor kezelését, s mivel az ülés szélei lekerekítettek, a lábak is könnyedék elérik a talajt.

 

A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű és húzócsillapítású, patronos USD teleszkópok terepen, illetve rossz minőségű burkolaton is remek menetkomfortot szavatolnak, akárcsak az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel és U-szelvény karokkal erősebbé tett – alumínium lengővillához.

 

Az elöl 17”, hátul 15”-os felnik ráfjait rozsdamentes küllők kötik össze a kerékaggyal, igazodva az X-ADV terepes küldetéséhez. Az erdei barangolásokat jócskán megkönnyíti, hogy a tervezők bütykösgumikkal álmodták meg a modellt, s hogy a nyomásállítás se okozzon gondot, L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak. Az abroncsok mérete 120/70 R17, illetve 160/60 R15, a hatékony lassításról pedig radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergek és 296 mm-es első tárcsák gondoskodnak, méghozzá blokkolásgátlóval kiegészítve.

 

Műszaki adatok

ERŐFORRÁS
MotorkonstrukcióSOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres
Összlökettérfogat745 cm³
Szelepek száma hengerenként4
Furat x löket77 x 80 mm
Sűrítési viszony10,7:1
Max. csúcsteljesítmény40,3 kW (54,8 LE)/6250 f./perc
Max. legnagyobb forgatónyomaték68 Nm/4750 f./perc
Olajmennyiség4,1 liter
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
PorlasztásPGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége13,1 liter
Üzemanyag-fogyasztás3,63 l/100 km
ELEKTRONIKAI RENDSZER
IndításÖnindító
Akkumulátor típusa és kapacitása12 V/11,2 Ah
Generátor legnagyobb teljesítménye420W/5000 f./perc
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítéseOlajfürdős, többtárcsás/Olajfürdős, többtárcsás, hidraulikus (DCT)
Váltó felépítéseHatfokozatú
VégáttételLánc
VÁZ
MotorkonstrukcióGyémánt alakú
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (h x sz x m)2245 mm x 910 mm x 1375 mm
Tengelytáv1590 mm
Villaszög27°
Utánfutás104 mm
Ülésmagasság820 mm
Szabad hasmagasság162 mm
Menetkész tömeg238 kg
Fordulókör sugara2,8 méter
FELFÜGGESZTÉS
ElölÁllítható
HátulPro-Link himbarendszer, állítható rugó-előfeszítésű központi rugóstag
KEREKEK ÉS ABRONCSOK
Felniméret elöl17”
Felniméret hátul15”
Abroncs elöl120/70 R17
Abroncs hátul160/60 R15
FÉKRENDSZER
ABS típusaKétcsatornás
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
MűszerekDigitális műszeregység
FényszóróLED
Hátsó lámpaLED

 

A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.

 

*Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.