Meggyőző teljesítménnyel támad a Supra

A Supra különlegesen kedves számomra.” – így kezdte beszédét a 17 év után újjászülető sportautó ikon leleplezésekor Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke, aki maga is mesterpilóta, és annakidején a pályaautózás alapjait nem másképp, mint egy öreg Supra volánja mögött sajátította el a Zöld Pokolként is ismert Nürburgringen. Nem csoda hát, ha a legendás modell feltámasztásakor alapkövetelményként támasztotta a mérnökök elé a valódi élményautózást lehetővé tevé meggyőző teljesítményt. A versenypályákon sikert sikerre halmozó TOYOTA GAZOO Racing szakemberei pedig ki is tettek magukért: a 3,0 literes, soros hathengeres, turbótöltésű, 340 lóerős és 500 Nm-es forgatónyomatékot kínáló motort optimális egyensúlyra és teljesítményre tervezett futómű, aktív differenciálmű, adaptív felfüggesztés és sportos fékrendszer egészíti ki, amelyek gondoskodnak arról, hogy az új GR Supra méltó legyen nagy hírű elődeihez.

Az új Toyota GR Supra szíve a 3,0 literes, soros hathengeres benzinmotor, 340 DIN LE maximális teljesítménnyel és 500 Nm forgatónyomatékkal. A motor kettős megfúvású turbófeltöltőt, nagy precizitású, közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, valamint folyamatosan változó szelepvezérléssel szerelték fel, ami már egészen alacsony fordulatszámon kategóriaelső nyomatékleadást szavatol. Az erőteljes, kiegyensúlyozott és finom járású, pörgős motor lenyűgöző gyorsítási érzetet kínál. Az elektromotoros működtetésű változó szelepvezérlési rendszer precízen szabályozza a szívó- és kipufogóoldali szelepek nyitását és zárását, tökéletesen lekövetve a vezetési helyzetet és a vezető parancsait. Így a teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll a tekintélyes forgatónyomaték, magas fordulatszám mellett pedig a nagy teljesítmény. A szívóoldali szelepemelés vezérlése a mindenkori vezetési helyzethez igazodik, ami a szívási veszteségek csökkenését és a teljesítmény növelését eredményezi. A közvetlen üzemanyag-befecskendezés magas, 35 MPa nyomású rendszerrel működik, amelynek kiváló porlasztási jellemzői és precíz befecskendezés-vezérlése kiváló hatékonyságú égést biztosítanak. A kettős megfúvású turbótöltő kialakítása két részre osztja a kipufogócsonkot a turbinával összekötő csatornát. Ez kioltja a kipufogógáz-interferenciát a hengerekben, így a turbina már kisebb motor-fordulatszámnál működni kezd, és a motor közvetlenebbül reagál a gázparancsra. A motorhoz csatlakozó, nyolcfokozatú automata sebességváltó villámgyors fel- és visszakapcsolást biztosít, alsó fokozatai rövid áttételezést kaptak. A fokozatok a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel kézzel is kapcsolhatók; a váltómű a vezetési stílustól és a körülményektől függően Normál vagy Sport üzemmódban használható. A rajtautomatika maximális tapadást és intenzív álló helyzetből való gyorsító képességet biztosít; használatával az autó mindössze 4,3 másodperc alatt eléri a 100 km/órát. Sport üzemmód választásakor változik a motorhang, a gázreakciók, a váltási pontok, továbbá a lengéscsillapítás, a kormánymű, valamint az aktív differenciálmű beállításai. A VSC menetstabilizáló rendszer különleges „versenypálya” állásában a rendszer korlátozottan avatkozik közbe, így a vezető nagyobb mértékben használhatja ki a jármű dinamikus képességeit.

Aktív differenciálmű

A Toyota GR Supra Európában forgalmazott kiviteleit minden esetben gyorsítás és lassítás esetén egyaránt működőképes, aktív differenciálművel szerelik fel, amely késlekedés nélkül, zökkenőmentesen képes a teljesen nyitott állásból a 100%-ig zárt állásba kapcsolni. A rendszerhez rendelt ECU számos bemeneti jel – többek között a kormány, a fojtószelep és a fékpedál működtetése, motorfordulatszám vagy perdületi ráta – alapján, a helyzetnek megfelelően működteti a differenciálművet. A berendezés a mindenkori vezetési helyzetet figyelembe véve izgalmasan és zökkenőmentesen változtatja meg a vonóerő elosztását a bal és a jobb oldali kerekek között. Az aktív differenciálmű az abroncsok tapadási határán nagy mértékben javítja a jármű stabilitását és tapadását. A rendszer kedvező hatása a kanyarvétel minden fázisában érezhető; fokozott stabilitást nyújt a fékezés és az ívmenet során, majd maximális tapadással segíti a kigyorsítást. A rendszer működése megváltozik a Sport üzemmódban, amikor nagy sebesség mellett is hatékonyabb kanyarmeneti teljesítményre van szükség – például amikor a Toyota GR Supra egy versenypályán száguld.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a (közösségi média gombok alatt) a következő oldalakra!

Egyéb kategória

Leave a Comment