Jelentős változást hoznak az új Scania erőforrások

  • A továbbfejlesztett DC09-es és DC13-as motorok akár két százalékkal is csökkentik az üzemanyag-fogyasztást
  • A legfőbb újítások a kis belső súrlódás, a továbbfejlesztett turbófeltöltők és az intelligens segédberendezések
  • A Scania legendás V8-asai ötvenévesen jobbak, mint valaha: erősek, érzelemdúsak, üzemanyag-hatékonyak és sziklaszilárd a hírnevük, még használtan is

Úton a fosszilis energiaforrásoktól mentes fuvarozás felé a legtöbb iparág és fuvarozó még mindig belső égésű motorok segítségével tartja működésben a világot. Jelentősen hozzájárulni a fenntartható fuvarozásra való átálláshoz és közben kedvező teljes körű üzemeltetési gazdaságosságot elérni nem lehetetlen. Ennek egyik legkönnyebb módja egy igazán üzemanyag-hatékony Scania beszerzése, amelynek belső égésű motorja alternatív üzemanyaggal működik. A Scania V8-as motorok hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemeltethetők, és már ötven éve kulcsfontosságúak a hatékony fuvarozáshoz. A legendás V8-asok minden eddiginél nagyobb jelentőségűek most, amikor a klímaváltozás megfékezése kiemelten a figyelem középpontjában áll.

Az új, 13 literes, 500 lóerős motor ideális megoldás a saját tömegre érzékeny, de nagy teljesítményt igénylő ügyfeleknek” – mondta Alexander Vlaskamp alelnök, a Scania teherautós üzletágának vezetője. „Mindegy, hogy nehéz terheket vontatnak, sürgős feladatot végeznek, vagy meredek emelkedőkkel kell megbirkózniuk, az 500 lóerős DC13-as tekintélyes erőt nyújt majd számukra. Ha pedig nem annyira fontos szempont a kis saját tömeg, akkor választhatják az 520 lóerős V8-as motort is. Ez egy kicsit nagyobb nyomatékot fejt ki és lineárisabb jellegű a teljesítményleadása.”

A Scania legnagyobb példányszámban értékesített motorja négy teljesítményszintet kínál: 370, 410, 450 és 500 lóerő. Közös jellemzőjük, hogy kiváló üzemanyag-megtakarítási lehetőségeket nyújtanak, csak SCR-rendszert használnak a kipufogógáz-utánkezeléshez, turbófeltöltőjük pedig fix geometriájú. Veleszületett tartósságuk a Scania rugalmas ütemtervű karbantartásával kiegészítve nagyobb termelékenységet és üzemidőt biztosít, ugyanakkor hozzájárul a legkedvezőbb teljes körű üzemeltetési gazdaságossághoz.

A jelentősen javított üzemanyag-fogyasztási értékek – a soros, öthengeres DC09-esek és DC13-as testvéreik esetében egyaránt akár kétszázalékos üzemanyag-megtakarítás – a Scania mérnökei által végzett alapos finomhangolás és továbbfejlesztés eredményei. Mostantól mindkét motorcsaládot változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyúval szerelik fel, amely azzal takarít meg üzemanyagot, hogy kis motorterhelés esetén kisebb teljesítménnyel működik. Kormányrásegítő-szivattyújuk szintén változó szállítókapacitású, amely kis mértékben járul hozzá a teljes üzemanyag-fogyasztás mérsékléséhez, de ez is fontos. A szívó- és a kipufogócsonkot, valamint a turbófeltöltő házát is módosították, hogy javuljon a gyorsítóképesség és gyorsabb legyen a gázreakció.

16122-052

A Scania mérnökei különös figyelmet fordítottak a belső súrlódásra. Újak a dugattyúk és a dugattyúgyűrűk a súrlódás csökkentése érdekében, míg a DC09-es motor mostantól acéldugattyúkkal készül, amelyek a hengerek új bevonatával együtt még kisebb súrlódást biztosítanak. Mostantól az összes DC09-es és DC13-as motornak nagyobb a sűrítési aránya (ld. alább a táblázatot), és a legnagyobb égési nyomás is tovább nőtt. A DC13-as csúcsváltozata (az 500 lóerős) egy új turbófeltöltőt is kapott, amelyben siklócsapágyak helyett golyóscsapágyak dolgoznak a rendkívül gyors reagálás érdekében.

A DC13-as motorok nyomatékgörbéjének teteje mostantól még szélesebb, mint az eddigieké, ugyanis a legnagyobb nyomaték 1000-es helyett már 900-as percenkénti fordulatszámtól jelentkezik (a pontos adatok az alábbi táblázatban találhatók). Ez hosszabb tengelyáttételek alkalmazását teszi lehetővé, jellemzően a hosszú távú fuvarozásban, még tovább erősítve a Scania kis fordulatszám/nagy nyomaték filozófiáját. Mindezek a módosítások további apróbb változtatásokkal együtt, mint például a kevésbé merev tengelykapcsoló, a már eleve üzemanyag-hatékony és az iparágban élenjáró Scania motorok üzemanyag-fogyasztásának számottevő csökkenését eredményezték.

Ezek a továbbfejlesztett motorok nagyobb nyereséget biztosítanak majd ügyfeleinknek, valamint kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a légkörbe” – mondta Alexander Vlaskamp. „A Scania folytatja hajtáslánckínálatának fejlesztését és bővítését, így minden egyes ügyfélnek megfelelően személyre szabott terméket nyújthatunk. A belső égésű motoroknak előbb vagy utóbb utat kell biztosítaniuk az elektromos hajtásláncoknak, azonban nekünk addig is a lehető legjobb megoldást kell kínálnunk – a szó minden értelmében.”

Egy legenda csúcsformában

A Scania V8-as motorja idén ünnepli ötvenedik évfordulóját, és ez nem telik majd el észrevehetetlenül a rajongói számára világszerte. A születésnapi ünneplés már elkezdődött, amely 2019-ben különféle módokon és helyszíneken folytatódik majd. „Szerintem a kívülállóknak nehéz lehet elképzelni, hogy az imádat, a tisztelet és a csodálat mennyire magas szintjét képviselik ezek a legendás motorok” – mondta Alexander Vlaskamp. „Talán ahhoz lehetne ezt hasonlítani, mint amilyen rajongást a legjobb nemzetközi sportolók kivívnak maguknak az idők során, ha folyamatosan a csúcson teljesítenek, évről évre? Ez nagyrészt az érzelmekről szól, de ezek az érzések persze nem létezhetnének, ha a V8-asok nem teljesítenének jól és nem elégítenék ki az agy értelemért felelős féltekéjét is.”

A Scania 2017-ben bemutatta az Euro 6-os V8-as motorok új generációját, amelyek azonnal kitűntek az üzemanyag-fogyasztásukkal. Az 520, 580 és 650 lóerős teljesítményszintekkel rendelkezésre álló új motorcsalád tagjai hét-tíz százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztást kínálnak azoknak az ügyfeleknek, akik nagy szerelvényössztömegű járműveket használnak és/vagy akik nagyobb átlagsebesség elérését igénylik. A Scania az új V8-as generációval válaszol a nehezebb, hosszabb és ezáltal kisebb tonnánkénti szén-dioxid-kibocsátású tehergépkocsik felé mutató trendre.

A legújabb 520, 580 és 650 lóerős motorok mellett a kínálat negyedik tagja a 730 lóerős csúcsváltozat, és ezek mindegyike maximális teljesítőképességet tud nyújtani az ügyfeleknek az utakon. A bauma építőipari kiállításon a Scania standján egy lenyűgöző S 730 10×4/*6 nehézvontatót is megtekinthettek a látogatók. Ez a tekintélyes 730-ast kapta, a Scania valaha gyártott legerősebb V8-as motorját, amely standard részegységek alkalmazásával is 3500 newtonméter nyomatékot bocsát rendelkezésre 1000-es percenkénti fordulatszámtól, a jármű szerelvényössztömege pedig 250 tonna.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a (közösségi média gombok alatt) a következő oldalakra!

Related posts

Leave a Comment