5 tipp autója megfelelő tavaszi felkészítéséhez

Van, aki már az első melegebb napokban lecserélte a téli abroncsokat, más azonban még tolja ezt a feladatot maga előtt. De vajon meddig érdemes várni ezzel? Egy biztos: a jövőre nézve nem árt előre gondolkodni és időpontot foglalni gumicserére, valamint autónk tavaszi felkészítésére. Az idén 30 éves, az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő autókereskedés szakemberei pár hasznos tippet is megfogalmaztak ezzel kapcsolatban. 

Hozzánk már március első napjaiban jöttek az ügyfelek, hogy le szeretnék cseréltetni a téli gumijaikat nyáriakra” – kezdte Papolczi István, Duna Autó Zrt. szakembere. „Személy szerint azonban azt tanácsoltam, hogy tartsák fent a téli abroncsokat még egy rövid ideig. A néhány évvel ezelőtti extrém eset után, március 15-e egy lélektani határ lett, amíg érdemes minimum kihúzni a kerékcsere idejét. Reggelente és esténként ugyanis lehűlhet annyira a hőmérséklet, amihez a téli gumi még mindig több biztonságot nyújthat, mint amennyi hátránya keletkezhet belőle az autósnak. Egy-egy tavaszi záporról, kiadósabb esőzésről – esetleg ad-hoc havazásról – nem is beszélve, amikor is a síkossá váló aszfalton csökkenhet autónk kontrollálhatósága, a féktáv pedig jelentősen megnövekedhet.

Fontos azonban, hogy mindig az évszaknak megfelelő gumiabronccsal szereljük fel autónkat. Ha nyáron is a téli gumikat használjuk, akkor amellett, hogy gyorsabb kopnak el az abroncsaink, zajosabb gördülést, csökkent stabilitást, megnövekedett fékutat is eredményezhet. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy egy 100 km/h-ról történő vészfékezésnél a téli gumival szerelt gépjármű 6 méterrel később áll meg, mint a nyári gumival szerelt autó…

Ha pedig eljön a gumicsere ideje, érdemes pár kritériumot szem előtt tartani, mielőtt a következő szezont is megkezdenék az abroncsok. A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az abroncsok élettartamára. Papolczi István szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni, mert a kor miatti elhasználódásnak több befolyásoló tényezője van. De azért a 8-10 éves gumiabroncsok már cserére érettek. A gumik profilmélysége azonban pontosan meg tudja határozni, meddig autózhatunk biztonságosan az adott abroncsokkal – ez az érték a téliek esetében 4 mm, a nyáriaknál pedig 1,6 mm. Nem árt időnként ellenőrizni a gumik légnyomását, anyagát, valamint kopottságát is, de a márkaszervizek erre is ügyelnek a cserék, szervizek alkalmával. „Ha ki is húzzuk valameddig a nyári abroncsok cseréjét, a jövőre nézve tanácsos időben bejelenteni az autónkat a szervizbe, hogy biztosan legyen időpontunk, és akkor, amikor nekünk a legalkalmasabb” – tette hozzá a szakember. A Duna Autó munkatársai nem csak a cserében, de a tárolásban is segítséget tudnak nyújtani, ugyanis a cég gumihotel szolgáltatást is kínál ügyfeleinek.

Autónk rengeteg viszontagságon megy keresztül télen, így nem csak az abroncsok, hanem a kocsi egyéb alkatrészei, tartozékai is megérdemlik a tavaszi frissítést, takarítást. A Duna Autó Zrt. szakértői öt javaslatot fogalmaztak meg annak érdekében, hogy segítsenek meghosszabbítani ügyfeleik gépjárműveinek élettartamát.

Futómű és fékrendszerKlímaberendezésFolyadékokKarosszéria és alvázSzélvédő és ablaktörlő lapátok

A szakszerű vizuális ellenőrzés és tisztítás mindenkor elengedhetetlen a futómű és a fékrendszer esetében is. Télen ugyanis az autó aktív biztonsági berendezései, az ASR és ESP rendszerek gyakoribb beavatkozása okán a fékbetétek, valamint a féktárcsák is nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, ezáltal jobban kopnak a többi évszakhoz képest. A folyamat során a fékalkatrészeket megszabadítják az olyan szennyeződésektől, mint a felrakódott só vagy a jégmentesítő anyagok.A légkondicionáló tisztítására, fertőtlenítésére azért van szükség, mert optimális környezetet biztosít a mikroorganizmusok, baktériumok elszaporodásához a nedves, nehezen hozzáférhető elemek miatt. Amennyiben a klímát fertőtlenítés nélkül kezdjük el használni, az utastérbe kerülve komolyabb egészségügyi problémákat is okozhatnak – a fejfájástól kezdve az allergián át a megbetegedésszerű tünetekig. Ezért a klímatisztításra évente legalább egy alkalommal szükség van, akárcsak a pollenszűrő cseréjére.A márkaszervizekben a különböző folyadékok ellenőrzésére, szükség szerinti utántöltésére, vagy cseréjére is nagy figyelmet fordítanak. Hiszen nem csak télen, hanem tavasszal is ugyanolyan fontos ellenőrizni a folyadékokat, beleértve a motorolaj szintet, ellenőrizni cseréjének esedékességét, a hűtőfolyadék szintjét, illetve annak fagyáspontját, a fékfolyadék mértékét és forráspontját, valamint ildomos átállni a nyári szélvédőmosó folyadékra.A só és egyéb kemikáliák a karosszérián és az alvázon is komoly károkat tud okozni. Nem megfelelő ellenőrzése, tisztítása esetén gyorsabb rozsdásodást idézhetnek elő. Annak ellenére is, hogy a mai korszerű autók alvázvédelme ellenáll a síkosság mentesítő anyagok agresszív rombolásának, célszerű egy alapos alvázmosást végeznünk a tél végeztével, továbbá ellenőrizni, hogy nem történt-e fizikai sérülés, elhasználódás a futómű-alkatrészekben, a kipufogórendszerben vagy az alvázon futó csövekben, vezetékekben.A felverődő kavicsok, egyéb repedések nagy károkat okozhatnak a szélvédőben, ezért érdemes ennek állapotát is időről időre ellenőrizni. Az ablaktörlő lapátokat pedig tanácsos évente cserélni, hogy mindig a maximális minőséget biztosítsák – ez különösen igaz a téli fokozott igénybevétel után, mivel a szélvédőre fagyott szennyeződések, illetve a téli szélvédőmosó alkoholtartalma miatt már kevésbé eredményes a törlési képességük.

A márkaszervizekben nem is kérdés, hogy mindezeket a karbantartási munkákat megbízhatóan elvégzik autóján a tavaszi felkészítés során – akárcsak a Duna Autó 21 márkaszervizében.