590 lóerővel érkezik a legerősebb RS

Static photo

3,3 MÁSODPERCES 0-100-AS GYORSULÁS, ÉS AKÁR 472 KILOMÉTERES HATÓTÁV A PORSCHE TAYCAN KISTESTVÉRÉTŐL.

Az ingolstadti márkával kapcsolatban leginkább a forradalmi, Quattro összkerékhajtási rendszer kifejlesztése juthat eszünkbe innováció tekintetében, de említhetnénk a turbófeltöltős, öthengeres motorokat vagy azt, hogy ők tették igazán széles körben népszerűvé a LED-es fényszórók használatát az iparágon belül. Az Audi most viszont egy egészen más irányba indul el: a tisztán elektromos hajtással rendelkező, teljesítményre kihegyezett autók felé.

Nem ez a német gyártó első zéró emissziós járműve, az R8 alapjaira jó néhány EV-t készítettek az évek során, és természetesen ott van a 2018 óta gyártott e-tron, valamint az e-tron Sportback is. A Porsche Taycannal szoros rokonságban álló, 2022-ben érkező Audi e-tron GT, valamint az RS e-tron GT célja, hogy új szintre emelje a kifejezetten teljesítményorientált elektromos autózást.

Nyilván a német mérnökök is jól ismerik a mondást: bevált recepten ne változtass. Ennek köszönhetően pedig rengeteg közös pontot találunk a Taycan és az e-tron GT műszaki paramétereit böngészve. Ilyen a bruttó 93,4, nettó 85,7 kilowattórás lítium-ion akkucsomag, a 800 voltos rendszer, amely számottevően lecsökkenti a töltési időt – mindössze 23 perc alatt képes 270 kilowattos gyorsöltő segítségével feltölteni 5-ről 80 százalékra –, a hátra beépített, kétfokozatú automata váltó, valamint a két elektromos motor, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó tengelyt hajtja.

Az alapmodellben 469 lóerős teljesítménnyel, illetve 640 newtonméter forgatónyomatékkal rendelkezik, míg az RS kivitelben 590 lóerő és 830 newtonméter áll a sofőr rendelkezésére. Akárcsak az e-tron esetében, a GT verzióban is megtalálható az overboost funkció. Ennek köszönhetően a GT esetében 522, az RS-ben pedig 637 lóerőre emelhetjük a teljesítményt ideiglenesen.

Az sztenderd e-tron GT-nek csupán 4,1 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy álló helyzetből 100 kilométer/órára gyorsuljon, míg az RS változat 3,3 szekundum alatt futja a 0-100-as sprintet. Érdekesség, hogy az Audi által közölt adatok alapján a GT gyorsulás tekintetében elmarad a Porsche Taycan mögött, ha nem számoljuk az egymotoros, hátsókerék-meghajtásos modellt. A Taycan 4S kereken 4 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. A Turbónak már csupán 3,2 másodpercre, míg a Turbo S-nek mindössze 2,8 szekundumra van szüksége ehhez.

Hatótáv szempontjából az Audi azt ígéri, hogy a teljesítmény és a kivitel függvényében az e-tron GT egyetlen feltöltéssel 431-488 kilométer, az RS e-tron GT pedig 429-472 kilométer megtételére lesz képes WLTP-szabvány szerint.

Az e-tron GT modelljeiben az elmaradhatatlan Quattro összkerékhajtás mellett adaptív, légrugós felfüggesztés (az RS-ben alapfeleszereltség, a Gran Turismóban választható extra) dolgozik. Ezen kívül mind a négy kerék kormányozható, amely nagy sebességnél jobb stabilitást, a kanyarokban pedig jobb irányíthatóságot tesz lehetővé.

A középkonzolon elhelyezett, mindössze 10,1 colos érintőképernyő szinte észrevétlenül olvad a középkonzol síkjába. A sofőrrel szemben, a kormánykerék mögött elhelyezett virtual cockpit 12,3 colos egysége pedig az autó legfontosabb paramétereit jeleníti meg.

Bár az Audi eddig nem tett közé fotókat a GT változatban készülő e-tron utasteréről, de az RS kivitelben a jól megszokott sportos hangulattal találkozhatunk: sportülések, bőséges mennyiségű szénszálas bevonat, króm kiegészítők, Alcantara borítású kormány, piros öltések és a jól megszokott, prémium anyaghasználat. Amennyiben valaki bőrborítást szeretne a zéró emissziós autójához, az Audi természetesen az ő igényeiknek megfelelő belteret is elkészíti.

Formavilág szempontjából elkerülhetetlen, hogy a 2018-ban bemutatott koncepció óta némiképp átalakul az e-tron GT megjelenése. A lényeg azonban változatlan, mégpedig az Audira oly jellemző sportos megjelenés, amely már első pillantásra is nyilvánvalóvá teszi, milyen lenyűgöző teljesítményre képes a kocsi.

A hagyományosan gyönyörű formatervezési arányokat a nagy kerekek, a széles nyomtáv és a hosszú tengelytáv csak még inkább kihangsúlyozzák. Alacsonyabb és szélesebb, mint az Audi A7, de lényegében ugyanazt a hosszúságot megtartva. Az optimális aerodinamika meghatározza a hatékonyságot: a méhsejtes dizájnelemeket újraértelmező, fordított Singleframe hűtőrács, a Quattro modellekre jellemző kiszélesedő sárvédőívek és a meredeken zuhanó tetővonal mind az aerodinamikai hatékonyság növelésében játszik szerepet. Így a 0,24-es légellenállási együttható is az e-tron GT hatékonyságát és sebességét hivatott szavatolni” – olvasható az Audi hivatalos anyagában.

Ami az anyagiakat illeti, az e-tron GT alapára a németeknél 99 800 euróról (aktuális árfolyamon számolva 35,7 millió forintról) indul, míg az RS változat esetében 138 200 eurót (49,5 millió forintot) kell majd fizetni Németországban.

Csak összehasonlításként, a Porsche Taycan 4S-ért jelen pillanatban kint 106 ezer eurót kérnek, a Taycan Turbo 153 ezer, a Turbo S kivitel pedig 186 ezer euróba kerül a németeknél. Az e-tron GT és az RS e-tron GT sem nevezhető éppen olcsó autónak, ám némiképp kedvezőbb áron kínálja lényegében ugyanazt a teljesítményt, mint a villanyos Porsche.

Az Audi elmondása alapján az e-tron GT egy globális modell lesz, ám a legfontosabb piacnak egyértelműen Észak-Amerikát tekinti, hiszen becsléseik szerint a teljes legyártásra kerülő mennyiség mintegy 55 százaléka a Csendes-óceán túlpartján talál majd gazdára. Ahogy arról korábban beszámoltunk, az autó sorozatgyártása már tavaly decemberben megkezdődött a németországi Neckarsulmban található Böllinger Höfe üzemben. Ugyanazon a gyártósoron, ahol jelenleg az Audi R8-as sportkocsi is készül.

Az e-tron GT az első elektromos Audi, amelyet Németországban gyártanak. Igaz, nem teljes egészében, hiszen például a modell szinte valamennyi karosszériaelemét a győri Audi Hungaria készíti.

Forrás:

Motor1.com & mahzrt.hu