6 éve indult el a közösségi autózás Magyarországon

100 négyzetkilométernyi szolgáltatási terület, közel 20 millió megtett kilométer, több mint 3 000 tonna megtakarított széndioxid kibocsátás. 6 éve tanulta meg Magyarország a közösségi autózás fogalmát, és a 2016-os elindulása óta is a GreenGo maradt az egyetlen teljesen elektromos flottát üzemeltető szolgáltató a fővárosban. A szolgáltatás izgalmasságát és frissességét jól mutatja, hogy elindulása óta megtízszerezte az autóparkját és megsokszorozta felhasználói számát az azóta is töretlen népszerűségnek örvendő szolgáltató. A vállalat különleges CSR bejelentéssel készült a születésnapjára.

Technológiai innováció
Éppen 6 évvel ezelőtt, 2016 novemberében lehetett először telefonos applikáció segítségével lefoglalni az akkor még csak alig 45 autóból álló gépjárműpark első autóit. A vállalkozás újdonságát és „instant” népszerűségét jól mutatja, hogy a frissen elinduló szolgáltatás akkora médiavisszhangot kapott, hogy gyakorlatilag szinte nem is kellett reklámra költenie. A „diszruptív” működési és technikai modell pedig annyira sikeressé vált, hogy a vállalat folyamatos növekedése során azóta nem csak, hogy megtízszerezte az autóparkját – de számos más piaci szereplő is hasonló működési modellel lépett be utána a fővárosi közlekedési piacra.  

Rekordok, csúcsidők, érdekességek
Bár a legtöbben rövidebb távokra használják a szolgáltatást, a 24 órás napidíj bevezetése óta egyre nő a hosszabb távú bérlések száma is. Számos érdekes adat áll a rendelkezésünkre az autók használata kapcsán: ilyen például, hogy a leghosszabb megtett út egy bérlés alatt 987 km volt, ami nagyjából annyi, mintha valaki a Budapest-Miskolc-Debrecen-Szeged-Pécs-Budapest túrát tette volna meg, vagy, hogy a legaktívabb autóbérlő összesen több mint 2200 alkalommal használta már az autómegosztót. De sokatmondó az is, hogy a legidősebb felhasználó 80 éves, és számos olyan aktív felhasználó is van, aki 70 év feletti. És hogy mennyire a sajátjuknak érzik a greengósok az autót, az is mutatja, hogy néha egészen hajmeresztő dolgokat felejtenek benne. Ha ki kellene választani párat a legérdekesebbekből, akkor minden bizonnyal a karton savanyú uborka, satupad és egy leszerelt kerékbilincs lennének dobogósok.

Töretlen népszerűség 
Nem csak a greengózók által igénybe vehető szolgáltatási terület növekedett exponenciálisan az évek során (ma már nagyságrendileg 100 négyzetkilométerről beszélünk a fővárosban), de a felhasználók száma is a hússzorosára nőtt. Az első teljes működési évet alapul véve, tehát 2017-ről 2022-re a greengózók száma legnagyobb mértékben a 18-22 éves korosztályban ugrott meg: idén (október végéig) harmincszor több felhasználó ült a kormánykerék mögé, mint 2017-ben. A 23-27 év közöttiek körében több mint 10szeres növekedés volt megfigyelhető, de a 70 felettiek száma is ötször több lett a 2017-es adathoz képest.

Több mint 3 000 tonna szén-dioxid „megtakarítás”
A GreenGonál a felhasználók – a kizárólag elektromos flotta használatával – több mint 3 000 tonna (amit, ha el kellene képzelnünk, 750 kifejlett indiai elefánt súlyával egyenlő) extra szén-dioxid kibocsájtásától mentesítették Budapest levegőjét, ráadásul a vállalat az elektromos járművek mellett más aktivitásokkal is védi a környezetünket: a városi közlekedés által okozott szén-dioxid-kibocsátás ellentételezése érdekében hirdette meg például 2021-ben a Gurulj a Fákért! támogató programot, amelynek keretében eddig már közel 6 000 fát ültettek a 10 millió Fa csapatával. 

12 hónap – 12 ügy
A GreenGo számára indulás óta fontos értéket képvisel a társadalmi felelősségvállalással és fenntarthatósággal kapcsolatos ügyek támogatása. A vállalat fennállásának 6. évfordulója alkalmából ezért társadalmi szempontból hasznos ügyek népszerűsítését indítja el a járművei felületein. 

– A GreenGonál hisszük, hogy egy szolgáltatást csakis fenntarthatósági elvek alapján lehet működtetni és hogy a fenntarthatóság gazdasági, társadalmi és környezeti szempontjai egyaránt fontosak a jövő felé vezető úton. A most meghirdetett programunkban ezen három pillér mentén választjuk ki a számunkra fontos ügyeket, melyek közül minden hónapban bemutatunk egyet, remélve, hogy ezzel nagyobb láthatóságot tudunk adni a szerintünk több figyelmet érdemlő témáknak – mondta el Ádám Boglárka a vállalat vezérigazgatója a cég CSR aktivitása kapcsán.

Elsőként az autista társaink elfogadásáért, alaposabb megismeréséért és megértéséért dolgozó Autistic Art ügyét viszi körbe a GreenGo születésnapján kiguruló egyedileg matricázott VW e-Up közösségi autó. Művészeti programjukat kortárs képzőművészeti szemlélettel kifejezetten autizmussal élők számára alakították ki. A rajzterápia lehetővé teszi, hogy fejlődjenek, hogy értelmesen töltsék el idejüket, de még fontosabb, hogy képessé teszi őket arra, hogy megnyíljanak a rajzokon keresztül, amire szavakkal sosem lennének képesek.