7 pontos ellenőrzőlista a szakértőktől
Mielőtt hosszú útra indul az autóval a nyáron
Július és augusztus: két hónap, amikor százezrek kerekednek fel, hogy az év fáradalmait távoli helyeken pihenjék ki. Mielőtt azonban mi is nekivágunk a hosszú útnak, nem árt, ha néhány dolgot mindenképpen ellenőrzünk a gépkocsin, hogy nehogy váratlan meglepetések érjenek az úton. Egy fél órás ellenőrzés rengeteg fejfájástól és egyébként elkerülhető költségektől kímélheti meg a nyaralásra autóval indulókat – a Bárdi Autó szakértői ezért a következő ellenőrzőlistát ajánlják a nyaralni indulók figyelmébe.
1. A fékrendszer és a futómű állapota
Ha hosszabb útra indulunk a gépkocsival, az egyik legfontosabb dolog, amit ellenőriznünk kell, a fékrendszer és a futómű állapota. Ez akkor is igaz, ha a munkába járáshoz használt gépkocsival vágunk neki az útnak, akkor pedig különösen, ha egy huzamosabb ideje pihenő családi autóval, lakóautóval szeretnénk elindulni.
Mivel az autót nyaralás előtt jellemzően jobban megpakoljuk, a nagyobb tömeg az autó fékrendszerére is nagyobb feladatot ró, ezért érdemes megfelelő állapotú fékbetétekkel, féktárcsákkal elindulni. A fékbetét elkopására utal, ha fékezéskor fémes, csikorgó hangot hallunk: ebben az esetben a fékbetétre szerelt fékkopás jelző a féktárcsával érintkezik, ez jelzi, hogy az alkatrész csereérett. Egyes gépjárművekben elektronikus visszajelző van, ilyenkor a műszerfalon felvillanó jelzés tudatja velünk, hogy eljött a csere ideje.
Fontos, hogy indulás előtt ellenőrizzük: van-e válla a féktárcsának. A féktárcsára ráfeszülő fékbetét az idők során egy vájatot alakít ki a tárcsában, ennek peremét hívjuk vállnak. (Lehetőleg ne közvetlenül autózás után próbáljuk ellenőrizni a féktárcsát: a fékezéstől felforrósodott tárcsa égési sérüléseket okozhat.) Ha több ezer kilométert szeretnénk megtenni a nyaralás során, nem biztos, hogy elegendő szemrevételezéssel megállapítani a kopás szintjét: érdemes egy gyors átvizsgálásra időpontot foglalni egy műhelybe – ebben segítségünkre lehet a Garvisor közösségi szervizkereső is. Egy félórás vizsgálat a fékpadon egy-kettőre kiderítheti, ha gond van a fékhatással, a padkázások miatt elállítódott futóművet pedig szintén gyorsan beállítja nekünk a szerviz, ami komolyabb költségektől kímélhet meg bennünket a hosszabb út során.
Ne feledkezzünk meg a fékfolyadék cseréjéről sem: 2-3 évente amúgy is illik lecserélni. Az elhasznált fékfolyadék forráspontja csökken, és ami a mindennapi használatban talán nem derül ki, egy hosszabb úton már könnyen lehet, hogy ki fog: a megpakolt autó ugyanis már határozottan máshogy fog viselkedni. Nem jó dolog, ha egy szerpentines szakaszon szembesülünk azzal, hogy a fékhatás lecsökkent, a fékpedál felpuhult.2. Hűtővíz és hűtés
Ugye, ismerős látvány az út szélén álló, gőzfelhőbe burkolt autó, mellette a fejét vakargató családfővel? Hogy ne mi kerüljünk ilyen helyzetbe, indulás előtt érdemes megnézni, hogy megfelelő-e a hűtőfolyadék szintje. A vizsgálatot célszerű hideg motornál végezni, a hűtőfolyadék szintje ilyenkor a kiegyenlítőtartály megfelelő jelzésénél kell, hogy legyen. Amennyiben a szint alacsonyabb, az a rendszer tömítetlenségére is utalhat, ezért ezt a vizsgálatot érdemes egy-két héttel az út előtt elvégezni: ha feltöltést követően továbbra is fogy, probléma van, mindenképpen keressünk fel egy szervizt.
Azt is érdemes tudni, hogy a hűtőfolyadék is elhasználódik: ha a szint ugyan megfelelő, de maga a folyadék már túlhasznált, javasolt kicserélni. Általánosan elmondható, hogy a régi típusú, sok szervetlen anyagot tartalmazó folyadékokat 2-3 évente (vagy 70 ezer kilométerenként), míg az újabb, többnyire szerves bázisú folyadékot 5 évente (vagy 170 ezer kilométerenként) ajánlott cserélni. Az elhasznált, zavaros hűtőfolyadék nem csak túlmelegedést okozhat, de tönkreteheti akár a vízpumpát is – ennek cseréjét pedig szinte biztosan nem az út során szeretnénk megejteni, a járulékos vontatási költségekkel megfejelve.
3. Olajcsere, olajszint
Mielőtt nekivágunk a nagy útnak, nézzük meg, mikor cseréltünk olajat utoljára: ne feledjük, hogy a cseréig szükséges idő, ami a szokásos napi néhány tíz kilométeres utakkal akár több hónap is lehet, egy hosszabb út során igen jelentősen lerövidülhet. Ha már csak pár ezer kilométer maradt hátra a következő cseréig, ne kockáztassunk, ne várjuk meg a nyaralás végét, vigyük előtte szerelőhöz az autót: az elhasználódott olaj tulajdonságai ugyanis nem érik el egy friss kenőanyag szintjét, ez pedig hosszabb távon károsíthatja a motort.
Ugyan az autó a kritikusan alacsony olajszint esetén mindenképpen jelez, a hosszú út során legalább egyszer érdemes ellenőrizni az olajszintet. Ha alacsony, után kell tölteni. Ezért a hosszú útra pedig mindenképpen csomagoljunk egy kisebb, egyliteres kiszerelést is abból a motorolajból, amit az autó specifikációja előír. Ne feledjük: külföldön nem biztos, hogy mindenhol megkapjuk az előírt motorolajat – alig párezer forintos befektetéssel sok fejfájástól kímélhetjük meg magunkat.
4. Klíma
Ahhoz, hogy az utazás ne kínszenvedés legyen, érdemes ellenőriztetni a klímarendszer állapotát. Akkor üzemel hatékonyan az autó légkondicionáló rendszere, ha abban megfelelő mennyiségű hűtőközeg és klímaolaj kering. A nyaralás előtt egy filléres klímahőmérővel ellenőrizhetjük a hűtés hatásfokát, és ha úgy találjuk, nem az igazi a hűtés, még indulás előtt keressük fel a klímaszervizt.
Nem utolsó szempont a klíma fertőtlenítésének kérdése sem: ha kellemetlen, áporodott levegő áramlik az autó belsejébe a klímarendszerből, az azt jelenti, hogy baktériumok, gombák szaporodtak el benne. A komolyabb problémát szakemberrel oldjuk meg, a csekélyebb szennyeződés fertőtlenítését viszont akár házilag is elvégezhetjük – erre számtalan eszköz áll rendelkezésünkre a klímaspréktől a klímagránátokig. Fontos tudni: egy hosszabb út csúnyán szennyezett klímával a vakációnkat is elronthatja, mivel nem kizárt, hogy a család a nyaralás első napjait akár felső légúti panaszok kikúrálásával kezdheti.
Ne feledkezzünk meg a pollenszűrőkről sem: ha hosszabb útra indulunk, nem árt akár programon kívül is cserélni. Ez az, ami az utastér levegőjét szűri meg, a hónapok során viszont a sok szennyeződéstől csökkenhet a hatásfoka. Cseréje filléres költség, cserébe friss levegőt kapunk az utastérben.
5. Világítás, izzókészlet
Mivel a nyaralás során egyáltalán nem kizárható, hogy éjszaka is vezetni fogunk, érdemes ellenőrizni a gépkocsi világítóberendezéseit. Nem csak nekünk lesz kellemetlen, ha kiégett izzóval közlekedünk, de több országban kimondottan komolyan veszik, ha valaki így közlekedik – kíméljük meg magunkat a szükségtelen bírságoktól. Ha pedig bírságról beszélünk: ugyan nálunk már nem kötelező – bár továbbra is kétségtelenül praktikus – izzókészletet magunknál tartanunk, több országban még ez a helyzet. Mindenképpen vigyünk magunkkal az autóhoz megfelelő készletet, ha külföldre indulunk.
6. Ablaktörlők, mosás
A nyári felhőszakadások nem csak a vezetőt, de az ablaktörlőlapátokat is próbára tehetik. Nem árt, ha a nyaralásnak egy új készlet alaktörlővel vágunk már neki, és nem a télen elfagyott, elhasználódott párral. Talán mondanunk sem kell, hogy a hosszabb autópályás utakhoz elengedhetetlen a jó minőségű, rovaroldószerrel kevert ablaktörlő-folyadék – ebből akár be is tárazhatunk egy extra üveggel indulás előtt.
7. Szállítás, vontatás
A tetőtartók, tetőboxok hasznos és fontos eszközei a nyaralásnak. Számtalan méretben és kivitelben kaphatók, tetőre, hátfalra, vonóhorogra erősíthető verziók széles választékát kínálja a Bárdi Autó webáruháza is. Minden esetben ellenőrizzük ugyanakkor, hogy helyesen rögzítettük-e ezeket: amellett, hogy a rosszul felszerelt eszközök balesetet is okozhatnak, a gépjármű menettulajdonságait is jelentősen megváltoztathatják.
Ha lakókocsit, egyéb eszközt vontatunk, ellenőrizzük az elektromos csatlakozást, a fékrendszer működését – ha a legcsekélyebb kételyünk van, mindenképpen forduljunk szakemberhez. Néhány ezer forintos kivizsgálással nem csak súlyos büntetésektől kíméljük meg magunkat, de körültekintésünkkel sok balesettől is megkímélhetjük magunkat.
Biztonságos nyaralást és jó utat kívánnak a Bárdi Autó szakemberei!
http://egyszermarlattamautot.hu/2018/06/26/nyaralas-ceges-autoval-ime-az-ellenorzolista/