Élesben vizsgázott a Toyota hibridre épülő robot taxi szolgáltatás
Tokióban végrehajtották a világ első autonóm taxifuvarját. A fizető ügyfelek kivételesen elégedettek voltak az önmagát vezető Toyota taxival, és reményeik szerint gyorsan elterjed a szolgáltatás.
A jellegzetes formavilágú, innovatív funkciókat felvonultató Toyota JPN Taxi a vállalat reményei szerint hamarosan a japán városok utcaképének meghatározó elemévé válhat. Most mégsem ez a különleges indigókék fényezésű, ultra tágas hibrid modell, hanem egy Toyota Estima buszlimuzin került reflektorfénybe, köszönhetően a világ első üzleti alapú, autonóm taxifuvarjának, amelyet a napokban hajtottak végre Tokióban.
Az autonóm mobilitási technológiákat fejlesztő ZMP Co. Ltd. először 2012-ben mutatta be az ötszemélyes Toyota Priusra épülő RoboCar MV autonóm járművét, ám 2016-tól megkezdte a hétszemélyes Estima hibridből kialakított RoboCar MiniVan tesztelését: a buszlimuzin tágasabb belső terében ugyanis jóval nagyobb teljesítményű számítógépeket voltak képesek elhelyezni, és ezzel jelentősen felgyorsíthatták a technológia fejlesztését.
A nagoyai egyetem által kifejlesztett, Linuxra épülő, nyílt forráskódú Autoware autonóm vezérlő szoftvert alkalmazó RoboCar MiniVan az orron elhelyezett lézeres érzékelőt, sztereo és mono kamerákat, gyorsulásmérőt és műholdas helyzetmeghatározót, valamint további szenzorokat használ. Ezek segítségével képes végrehajtani olyan, magas szintű autonóm mobilitási feladatokat, mint az elöl haladó jármű követése, a környező tárgyak és személyek észlelése, a sávban tartás, illetve sávváltás, a forgalmi jelzések (például kötelező haladási irány) értelmezése, a kanyarodás vagy a parkolás.
A Hinomaru Kotsu taxi társasággal karöltve megvalósított, úttörő jelentőségű fuvarra két tokiói városrész, Otemacsi és Roppongi között került sor. A több mint öt kilométeres úton hús-vér sofőr felügyelte a Toyota Estima Hybrid működését, ám a vezetésbe nem avatkozott be.
Az első három utas rendkívül pozitívan nyilatkozott az élményről; elmondásuk szerint „olyan zökkenőmentes volt az utazás, hogy szinte elfelejtették, hogy robotautóban ülnek”.
A tokiói önkormányzat által finanszírozott kísérletre több mint 1500 reménybeli utas jelentkezett, rájuk a következő hetekben folytatódó nyilvános tesztek során kerülhet sor. A Hinomaru Kotsu és a ZMP még idén új útvonalakat kíván bevonni a programba, ezek a tervek szerint már a Haneda repülőteret fogják összekötni Tokió legnagyobb közlekedési csomópontjaival. A partnerek (és a város vezetése) abban bíznak, hogy a 2020-as tokiói olimpiai játékokra egy teljes flottányi robot taxi szolgálhatja ki a városba érkező látogatókat.
Fotók: Jersey Peeps