• Egyéb

Még mindig (és egyre) öreg(ebb) a magyar autópark

A magyar háztartások 46 százalékában van személygépkocsi. A hazai autópark átlagéletkora 2018 első negyedévében 13,9 év. Az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer.

A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Robert Bosch Kft. – a különféle technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója – megbízásából ismét elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati szokásait feltérképező felmérését. A kutatás máshol nem fellehető adatokat szolgáltat ezekben a témakörökben. Az eredmények értékét tovább növeli, hogy a felmérést 2008 óta kétévente elkészítik. Az idei adatgyűjtés a magyar lakosságot reprezentáló 2400 személy megkérdezésével készült, a minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív az autóval rendelkező 18 éven felüli lakosságra.

A múlt hat évben folyamatosan nőtt a magyar utakon futó autók száma, az idei első félévben elérte a 3,58 milliót. Az autóállomány dinamikus bővülését mutatja, hogy tavaly 272 ezret helyeztek üzembe –beleértve az import használt autókat is –, az idén már az első félévben 150 ezer személyautót regisztráltak. A magyar háztartások 46 százalékának van autója (jellemzően saját tulajdonban), céges jármű csak a háztartások 2–3 százalékában található.

A hazai autópark átlagéletkora 11 éve emelkedik, és az idei 2018 első negyedévében kis híján 14 esztendő volt, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél.

Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-i válság és annak következtében az újautó-vásárlások tartós visszaesése az oka. A folyamat az utóbbi években lassult és a 2012-i mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az újautó-piac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami ötödével több a 2016-i 96 594-nél és 50,6

százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez mérten. Az autóval rendelkező háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A tehetős rétegekben – tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) – stabilan magas az autósok száma. A 30–39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében 2016–18 között növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya. Az előbbieknél 51-ről 63, az utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.

Az autók többsége évente 5–10 ezer kilométert tesz meg, az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve.

Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek és az érettségizettek és a falun élők körében. Kisebb mértékű csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető.