Majdnem kémfotókon a vadonatúj Toyota Supra
Az idei Genfi Autószalon és az azt megelőző hetek a 16 év után visszatérő legendás Toyota Supra érkezéséről szóló hírektől voltak hangosak. Genfben ugyanakkor a Toyota, tovább csigázva a várakozók kedélyeit, ’csupán’ a GR Supra versenyautó-tanulmány-t mutatta meg a nagyközönségnek, elhintve hogy az utcai változat érkezésre a Párizsi Autószalonig várni kell. Most viszont, egy héttel a Párizsi Autószalon előtt megérkeztek az első hivatalos kémfotók az autóról, néhány előzetes műszaki paraméterrel együtt, a konkrétumok azonban az autókiállításon kerülnek megosztásra.
A Supra név, amelyet negyed évszázadon át viseltek büszkén a világ élvonalába tartozó sportmodellek, a motorteljesítmény, a menetdinamika és a vezethetőség legmagasabb szintjének szinonimájává vált. A telivér Toyota Supra ütőképes közúti sportautóként ugyanúgy híressé vált, mint a versenypályák sikeres bajnokaként; a japán motorsport-élet legmagasabb szintjét képviselő GT szériát uralva számtalan hívet szerzett magának. A modellből 1986 és 2002 között közel 300.000 darab talált gazdára világszerte. Habár gyártása 16 évvel ezelőtt véget ért, a Toyota Suprára a mai napig áhítattal tekintenek a sportautó-rajongók (még a Halálos iramban sorozat első filmjében is főszerepet kapott). A Supra név először 1978-ban, a második generációs Celica nagyobb, erősebb kivitelén jelent meg, majd hamarosan saját jogon, önálló modellként vált legendává. Az A40 kódnevű első szériát három további Supra-generáció követte: az A60 1981-ben, az A70 1986-ban, majd az A80 1993-ban. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású GT sportautó egészen 2002-ig gyártásban maradt, utolsó generációja a Toyota kínálatának legnagyobb teljesítményű típusaként búcsúzott. A Supra hírnevét nagyban öregbítették a motorsport világában elért sikerei. Különösen igaz ez az 1993-ban bevezetett, negyedik generációs modellre, amely a jelenleg Super GT széria néven ismert All-Japan GT széria meghatározó szereplőjeként négy alkalommal is győzni tudott a GT500 géposztályban. A Toyota Supra emellett a nyolcvanas években rajthoz állt az észak-amerikai IMSA sportautó-szériában, illetve a kilencvenes években kétszer Le Mans-ban is indult.
A Toyota Supra tehát két és fél évtizeden át igazi legendának számított azok közt, akiknek benzin folyik az ereiben. A Genfben leleplezett Toyota GT Supra versenyautó tanulmány új életre keltette a Supra szellemiségét – méghozzá egy telivér versenygép formájában. Az autó hosszan elnyúló motorháza, rövid hátsó része, orrmotoros-hátsókerékhajtású mechanikája, nagy szilárdságú karbonszálas karosszériája, látványos sárvédői, hátsó diffúzora és légterelője a sportkocsiépítés legszebb hagyományait idézik. A tervezők úgy módosították a gépet, hogy keményen helyt álljon a versenypályán vívott csatákban. A legtöbb sportautó-szerelmesben ugyanakkor felmerült a kérdés, vajon milyen lesz, hogy néz ki majd a modell utcai változata. Az autó belső értékei kapcsán szerencsére nem sok kétségünk lehet, hiszen a Supra főmérnöke ugyanaz a Tetsuya Tada, aki a Toyota GT86-ot is jegyzi…
Ezt tudja a Toyota GR Supra tanulmány
A kompakt, kétajtós GR Supra tanulmány klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású hajtáslánccal készült, és építésénél nagy arányban használtak fel modern, kis tömegű anyagokat. Az ajtón látható, hatalmas 90-es rajtszám a Supra kódnevét hirdeti, egyben egyértelmű utalásnak tekinthető arra, hogy a tanulmányautó az ötödik generációs szériamodell előfutára. A tanulmány fejlesztése egybevág a márkaalapító Kiichiro Toyoda azon meggyőződésével, hogy a versenypályán elengedhetetlen teljesítmény és tartósság eléréséhez szükséges fejlesztések révén a motorsport-tevékenységek közvetlenül hozzájárulnak a jobb minőségű utcai gépkocsik fejlesztéséhez és gyártásához, ugyanakkor érdeklődést keltenek a márka iránt a szenvedélyes autórajongók körében. A versenyautó-tanulmány drámai formatervének meghatározó eleme a hatalmas hátsó szárny. Az autó számos pontján találkozunk nagy szilárdságú, de kis tömegű kompozit anyaggal: ebből készültek a széles első és hátsó lökhárítók, az első légterelő és a hátsó diffúzor, az oldalsó kötények, a külső tükörházak és a hátsó szárny. A motorházfedél ugyanebből az anyagból készült, felületét légbevezető nyílások tarkítják. A szélvédő és az oldalablakok műanyagból készültek. A tanulmányautó futóműve elsővonalbeli beszállítóktól (OE) származó, ültetett első és hátsó felfüggesztést alkalmaz. A központi anyával rögzített BBS verseny-keréktárcsákra Michelin versenyabroncsokat szereltek. A fékrendszer Brembo Racing nyergeket és tárcsákat alkalmaz, a kipufogó szintén versenyfejlesztés. Az utastér teljes egészében motorsportos irányultságú, a versenyautó-műszerfaltól kezdve az OMP vezetőülésig és biztonsági övig. Szintén az OMP szállította a verseny-kormányoszlopra szerelt, váltófülekkel ellátott, gyorsrögzítős kormánykereket. Az ajtókat szénszálas panelek borítják, a műszerfalon versenykijelzőt találunk. A motorsportban szokásos biztonsági előírásoknak megfelelően teljes bukókeretet és tűzoltó berendezéseket építettek be; az üzemanyag- és fékvezetékek, a pedálsor, az akkumulátor és a kábelkötegek mind versenyszabálynak megfelelő alkatrészek.
Mit lehet tudni az utcai változatról?
Ahhoz, hogy megtudjuk, mindebből mi köszön vissza az utcai változatban, még várnunk kell, néhány dolog azonban már most kiderült. A Yaris GRMN után a vadonatúj Supra is a Toyota valamennyi motorsport tevékenységét összefogó, 2015 áprilisában alapított GAZOO Racing terméke lesz. Ami a kémfotókon elsőre feltűnik, hogy az utcai modell a pályaautó tanulmány számos elemét megőrzi, ám ahogy sejteni lehetett a hatalmas hátsó szárny megmarad a versenyváltozatnak. Ami a műszaki tartalmat illeti, annyi már bizonyos, hogy az új Toyota Suprát egy soros hathengeres, 3 literes, twin scroll (kettős megfúvású), változó vezérlésű turbómotor hajtja majd, ami az autó orrában kapott helyet és a hátsó kerekeket hajtja, és nem utolsósorban több mint 300 lóerőt szabadít majd az aszfaltra. A nyolcfokozatú automata váltóval a vadonatúj Supra gyorsulása 0-ról 100 km/órára 5 másodperc alatt lesz, a forgatómonyaték pedig meghaladja a 450 Nm-et. A tengelytávolság és a nyomtáv egymáshoz viszonyított aránya 1,6 (aranymetszés) alatt lesz, ami a legkomolyabb sportautók közé emeli a vadonatúj Suprát, különösen annak ismeretében, hogy a tömegközéppont még a GT86-osénál is alacsonyabb, a tömegeloszlás pedig 50:50 lesz. Az új Supra karosszéria-szilárdsága meghaladja majd az a Lexus LFA szupersportautóét, az autó speciális beállítású/hangolású adaptív felfüggesztést, aktív differenciálművet, egyedi első kanyarstabilizátort, egyedi kerékagyakat és erősebb kerékcsapágyakat, nagyteljesítményű abroncsokat, és négydugattyús féknyereggel ellátott speciális hangolású fékeket kap, a vezető pedig választhat majd a normál és a sport üzemmód között.
Október 2-án, a Párizsi Autószalon első sajtónapján indul az online foglalás
A legnagyobb európai sportautó-piacokon 2018. október 2-től, a Párizsi Autószalon első sajtónapjától kezdve indul az online foglalás. A Supra első tulajdonosai egy exkluzív közösség, a Supra 900 Klub tagjaivá válnak. A Supra 900 Klub tagjaiként az autótulajdonosok egy különleges tagsági számot kapnak, és számos exkluzív élményre számíthatnak autójuk 2019-es átadásáig. Az autót az ausztriai Graz-ban, a Magna Steyr Fahrzeugtechnik üzemében gyártják majd. Az első Suprák a tervek szerint jövő év első felében érkeznek majd Toyota márkakereskedésekbe, illetve az első ügyfelekhez.
Megjelenik az új Supra a versenypályákon is?
Az USA-ban a Supra a NASCAR Xfinity-ben fog indulni. A NASCAR szabályai miatt azonban a Supra nagyon eltér a sorozatmodellektől. A NASCAR Suprát a TRD fejleszti az Egyesült Államokban. Az európai versenyporgramról a Toyota egyelőre nem nyilatkozott, ezzel kapcsolatos terveiről későbbi időpontra ígért tájékoztatást.