Bukarestbe érkezett a Közlekedési Múzeum nemzetközi vándorkiállítása
Október 20-án megnyílt a bukaresti Ţiriac Gyűjteményben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és az Isztambuli Magyar Intézet közös kiállítása, amely az 1912-es Budapest-Konstantinápoly autós túraútnak állít emléket. A „Kalandra fel! Budapest-Konstantinápoly Túraút 1912-ben” kiállítás a Balassi Intézethez tartozó Bukaresti Magyar Intézet támogatásával valósulhatott meg.
1912 nyarán, a Királyi Magyar Automobil Club szervezésében közel húsz bátor magyar és külföldi automobilista egy hét alatt jutott el Budapestről Konstantinápolyba. Ez volt az első nagyobb szabású, magyar szervezésű autós túraút. A Közlekedési Múzeum nemzetközi vándorkiállítása, amely erre az eseményre emlékeztet, először az Isztambuli Magyar Intézetben szerepelt áprilistól júniusig. A kiállítás következő állomása Bukarest, a tervek szerint ezután Szófia következik.
A kiállításnak ezúttal Ion Ţiriac üzletember és műgyűjtő magánmúzeuma ad otthont, amely a térség legjelentősebb oldtimer autógyűjteményével rendelkezik. A tárlathoz partnerként támogatást nyújtott a Retromobil Club România is. A kiállítást a Magyar Műszaki és Közlekedés Múzeum részéről Zsigmond Gábor főigazgató-helyettes, valamint Négyesi Pál autótörténész, Kósa András László, a Bukaresti Magyar Intézet igazgatója és Bogdan Coconoiu, a Retromobil Club România elnöke nyitotta meg. Az ünnepélyes megnyitó után a helyszínen a klub szervezésében nagyszabású veteránautó-bemutatóra is sor került.
A kiállítás témájáról:
Az 1910-es évekre olyan masszív, „valódi” automobilok jöttek létre a korai motoros hintókból, melyek elődeikkel ellentétben jól állták a kevéssé kímélő korabeli útviszonyokat. Ekkor, az automobilizmus hajnalán, Magyarországon az autózás kevesek kiváltsága volt. A tulajdonosok között arisztokraták, gyártulajdonosok, elvétve egy-egy közület és néhány szakember sorakozott. Nagy divatja volt ekkor a hosszú távú túrautaknak, melyek során az új közlekedési eszköz műszaki képességeit lehetett demonstrálni. Közép-Európában az országokon átívelő megbízhatósági versenyek révén fejlődött a motorsport. Az első világháború előtt több nagyszabású túrára került sor, melyek közül az első – amely az egész balkáni régiót átszelve Konstantinápolyban ért véget – 1912. június 29. és július 6. között zajlott le. A túra az akkori útviszonyok között szó szerint hegyen-völgyön, árkon-bokron át vezetett.
Bukarest fontos megállója volt a túrának: a résztvevő autósok 1912. június 29-én indultak el Budapestről, és július 1-én érkeztek a Román Királyság fővárosába, ahol egy teljes napot pihenéssel töltöttek, és csak 3-án indultak tovább Bulgária felé.
A korai magyar automobilizmus társadalmi és nemzetközi környezetét is bemutató kiállítás a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban őrzött eredeti dokumentumokon, térképeken, fényképeken, visszaemlékezéseken és autómodelleken keresztül mutatja be az 1912-es Budapest-Konstantinápoly túrautat. Az út során résztvevők az érintett városokat és településeket bemutató kiadványt is kaptak, melynek eredeti példánya a kiállításban is látható, ahogyan például a záróesemény vacsorájának menüje is.