UX aktuál
Az immáron a hazai márkakereskedésekbe is megérkezett sikergyanús Lexus UX 250h a legújabb, negyedik generációs öntöltő hibrid hajtáslánccal készül, amely egy vadonatúj, 2,0 literes benzinmotorból, egy új hibrid váltóműből, egy új, kompakt méretű akkumulátorból és egy új teljesítményvezérlő egységből áll, és várhatóan sokak örömére elérhető E-Four összkerékhajtással is.
A vadonatúj Lexus UX 250h 184 LE (azaz 135 kW) rendszerteljesítményével egyesíti a hatékony üzemanyag-felhasználást a rendkívül kifinomult, közvetlen vezetési élménnyel. Az UX új 2,0 literes, soros négyhengeres benzinmotorja a kategória legmagasabb, 41 százalékos termikus hatásfokú erőforrása (különleges, lézerrel edzett szívóoldali szelepülékekkel, és új tervezésű szívócsővel). Köszönhető ez a motor magas kompressziójának (14,0:1), valamint közvetlen- és közvetett befecskendezést kombináló D4-S befecskendező rendszerének, szívó- és kipufogóoldalon is változó, (a szívóoldalon elektromos szabályozású) intelligens szelepvezérlésének (VVT-iE). A veszteségeket hatásosan csökkentő motorolaj-szivattyú és az elektromos vízpumpával dolgozó hűtőrendszer segítségével még jobban kihasználható a motor teljesítménye és hatékonysága. Télen, a hideg napokon ez a rendszer gyorsabban bemelegíti az utasteret. A benzinmotor gyors felmelegedését kipufogógáz-visszavezetés is segíti, ami egyúttal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást is jelent. A nagy hatékonyságú szilárdrészecske-szűrőnek köszönhetően az erőforrás megfelel a szigorú Euro 6d PN előírásainak is. Az UX hibrid új generációs hajtásláncát a benzinmotor mellett két, generátorként is működő elektromotor alkotja, szerkezete kompaktabb, működése pedig hatékonyabb, mint a Lexus korábbi hibrid rendszeréé. A központi elektronika (PCU) teljesítménye megnőtt, pedig 20 százalékkal kisebb, és 10 százalékkal könnyebb is, mint volt. Az elektromotorok és a benzinmotor fordulatszámának összehangolása úgy eredményez lineáris, intenzív gyorsulást, hogy az utóbbinak nem szükséges zavaróan magas fordulaton üzemelnie. A motor fordulatszáma szinkronban van a jármű sebességével, így a gázra lépve mindig azonnali és folyamatos gyorsulás a válasz. Az új hajtásláncban a két elektromotor-generátor (MG1 és MG2) koaxiálisan, közös tengelyen dolgozik. Az eredmény: számottevően kisebb és könnyebb szerkezet, 25 százalékkal kisebb súrlódási veszteséggel. Ezen kívül az MG2 fordulatszáma is megnőtt, így nagyobb teljesítményt és hatékonyságot nyújt. A vezető számára mindez azt jelenti, hogy az autó a kategória legszűkebb, 10,4 méter átmérőjű fordulókörén kanyarodik (két járdaszegély között mért érték), vagyis nagyon könnyű vele manőverezni. A Sequential Shiftmatic funkció hat fokozatban állítható motorfékerőt kínál, ami beállítható a kormánykapcsolókkal, vagy S állásban a váltókarral is. A sebesség, amikor a hibrid rendszer leállíthatja a belsőégésű motort, például egy hosszabb lejtőn, 115 km/órára növekedett. Az új, kompakt és könnyű építésű nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkumulátor és ennek kompakt hűtőrendszere mélyre beépítve, a hátsó ülés alatt található, ami szintén hozzájárul az UX korábban említett, kedvezően alacsony súlypontjához.
E-Four összkerékhajtás
Az UX 250h elérhető elsőkerékhajtással és E-Four összkerékhajtással is. Az E-Four összkerékhajtás esetén egy külön, nagy nyomatékú elektromotor-generátort is beépítenek a hátsó differenciálműbe. A járműstabilitás-vezérlés (VSC) gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti teljesítményelosztásról, folyamatosan változtatva a vonóerőt, amikor az autó gyorsít, kanyarodik vagy éppen csúszós úton halad. A rendszer a hagyományos, mechanikus osztóművet és hajtótengelyt is tartalmazó, magas belső súrlódású megoldásoknál sokkal gazdaságosabban működik. Az E-Four további előnye, hogy a tapadás növelése mellett a hátsó kerekekre jutó nyomaték szabályozásával a jármű alul- vagy túlkormányzottságát is mérsékelni tudja.
A Lexus öntöltő hibrid elektromos rendszerének előnyei
A Lexus öntöltő hibrid hajtásláncainak negyedik generációját használó UX 250h könnyen és jól vezethető. A hajtáslánc az összes Lexus hibridhez hasonlóan kedvezőbb üzemanyag-hatékonyságú, és kevesebb káros anyagot is bocsát ki, mint kategóriájának benzines vagy dízel tagjai – és mindezt a töltéssel vagy a hatótávolsággal kapcsolatos problémák nélkül. Városi vezetésnél az UX 250h az út jelentős részét képes tisztán elektromos üzemben megtenni: a vezetési körülményektől függően akár 50-70 százalékot is.
Elektromos hajtás: Haladáskor vagy enyhe gyorsításkor az első elektromotor (illetve az összkerékhajtású modelleknél az extra hátsó elektromotor) a hibrid akkumulátorból származó elektromos energiával hajt. Ilyenkor a jármű szinte hangtalan és üzemanyagfelhasználás nélkül, nulla kibocsátással üzemel.
Dinamikus mégis kifinomult: Nagyobb sebességnél halkan működésbe lép a finom járású, Atkinson ciklusú benzinmotor, amely – ha arra szükség van – segítséget kap a továbbra is üzemelő elektromotor(ok)tól. A kétféle erőforrás közel tökéletes munkamegosztásának köszönhetően az UX 250h kiemelkedő vezetési élményt nyújt, alacsony üzemanyag-fogyasztással és minimális károsanyag-kibocsátás.
Kiváló gyorsulás: Erőteljes gyorsításnál az elektromotor(ok) energiája az elindulás pillanatától támogatja a kétliteres benzinmotor munkáját. A kétféle motor együttesen jókora forgatónyomatékot ad le, pontos és lineáris gyorsulás mellett.
Nincs szükség töltésre: Fékezéskor, vagy amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a regeneratív fékezés a mozgási energiát elektromos energiává alakítja át, amely – a normál vezetési körülmények között keletkezett elektromos energiával együtt – a hibrid akkumulátorban tárolódik, így az UX 250h sosem igényel töltést külső áramforrásról.
Alacsony fenntartási költségek: Élvezetes vezethetősége mellett az UX 250h alacsony fenntartási költséggel és kiváló értéktartással is bír. Ez elsősorban a Lexus komoly, az öntöltő hibridek gyártásában szerzett tapasztalatainak köszönhető, másrészt az autók teljes élettartamát kiszolgáló akkumulátoroknak és a Lexus rendszer tartósságának tudható be.
Alacsony szervizköltségek: Az UX 250h modellt kuplungpedál nélkül tervezték, a hibrid rendszer részét képező indítómotor-generátor pedig az autó egész élettartama alatt nem igényel szervizt vagy cserét. A hagyományos vezérműszíjat karbantartást nem igénylő láncra cserélték. Miután az említett alkatrészek szervizelésére és cseréjére nincs szükség, az UX 250h tulajdonosai akár 1500 eurót is megtakaríthatnak öt év alatt.
A hibrid akkumulátor élettartama = Az autó éttartama: A világszerte megtett körülbelül 60 millió kilométer bizonyítja, hogy a Lexus hibrid akkumulátorok az autó egész élettartama alatt kiválóan működnek. A tartósságot és teljesítményt szigorúan szem előtt tartva tervezett akkumulátorokra 5 éves, 100 000 kilométeres garancia érvényes.
Tartós fékek és gumiabroncsok: A Lexus öntöltő hibridek regeneratív fékrendszerének köszönhetően – amely a fékerő egyik részét szolgáltatja – mind a fékbetétek, mind a féktárcsák kopása jelentősen csökken. 90 000 kilométer megtétele után egy Lexus hibrid általában nem igényel féktárcsacserét, és eddig a futásteljesítményig a fékbetétek cseréjére is csupán egyszer van szükség. Ezen kívül a hibrid járművek magasabb abroncsnyomása csökkenti a gumik kopását, az egyenletes teljesítmény-leadás és súlyeloszlás pedig tovább késlelteti az abroncsok elhasználódását.