Itt vannak az év legfontosabb autós technológiái

Minden eddiginél gyorsabb ütemű és szerteágazóbb a technológiai fejlődés az autóiparban. De vajon ki állt elő a legnagyobb jelentőségű újdonsággal az elmúlt évben?

Régen viszonylag jól körülhatárolható volt az autós technológia: ha nem a futóművet fejlesztették, akkor a hajtásláncot tökéletesítették, amikor pedig igazán kreatívak voltak a mérnökök, az utasbiztonság és a környezetvédelem került terítékre. Manapság azonban jóval összetettebb a világ, és vele együtt az autóipari fejlesztések is: minden eddiginél nagyobb szerephez jut a számítástechnika, az érzékelők, a multimédia, a kommunikáció, az energetika. Olyan részterületek váltak kulcsfontosságúvá az autóiparban, és olyan problémákat próbálnak megoldani a szakemberek, amelyek néhány évtizeddel ezelőtt még az elképzelés szintjén sem léteztek.

Az autóiparhoz hasonlóan a villamosmérnökök nemzetközi szervezete (Institute of Electrical and Electronics Engineers, IEEE) is jóval többről szól már, mint 1963-as alapításakor: megszámlálhatatlan szakterületet foglal magában, és ma a világ műszaki szakembereinek első számú szervezeteként tartják számon. Amikor tehát a 160 országban több mint 400 ezer tagot számláló IEEE internetes szakfolyóirata, a spectrum.ieee.org áttekinti az adott év legnagyobb jelentőségű autóipari fejlesztéseit, minden elképzelhető szakterület szóba jön, a zaj- és rezgéscsillapítástól kezdve a fémtechnológiákon át az újrahasznosításig. Az alábbiakban öt olyan újdonságot mutatunk be (szigorúan nem fontossági, hanem ABC sorrendben), amelyeket az IEEE Spektrum szerkesztői említésre méltónak találtak, azaz az elkövetkező években jó eséllyel új mederbe terelhetik az autóipar fejlődését.

Ferrari 488 Pista

Az év legkiválóbb technológiáiról döntő mérnökök a Ferrari esetében nem egy önálló technológiát, hanem egy komplett műszaki csomagot, az egész autót kiáltották ki az év egyik legnagyobb jelentőségű fejlesztésének. Nem csoda: az olasz márka mérnökei egy eleve kiemelkedő képességű sportkocsit fejlesztettek tovább az elképzelhetőség határán túlra. Az alapot a 3.9 literes V8-as turbómotor adja, amelyet 2016-os bevezetése óta megválasztottak az év legjobb új motorjának, az év legjobb sportmotorjának, valamint a világ abszolút legjobb erőforrásának, és amelyet a Pista modellben olyan, Forma-1 es megoldásokat sem nélkülözve tettek még elképesztőbbé, mint a titán hajtókarok vagy a speciális fordulatszám-határoló, amely nem veszi el az üzemanyag-befecskendezést. Ehhez jönnek a versenypályáról származó aerodinamikai megoldások, beleértve a márkánál elsőként alkalmazott S-Duct elülső légcsatorna, a papírkönnyű (és -vékony) Inconel kipufogórendszer vagy az olyan, a Ferrarinál most először alkalmazott megoldások, mint a karbon kompozit keréktárcsa, illetve az a különleges fékvezérlő rendszer, amely az oldalirányú kitörés mértékét segít optimális mértéken tartani.

Videó: https://youtu.be/VSKHu9VpZHg

Lamborghini Aventador SVJ

Míg a Ferrari 488 Pista egy kiváló koncepció tökéletesítéséről, az Aventador SVJ fejlesztése a teljes átalakulásról szólt: a Lamborghini mérnökeinek egy iszonyatosan gyors, de versenypályára nem igazén alkalmas hipersportautót kellett felkészíteniük egy minden korábbinál komolyabb kihívásra: hogy a Nürburgringen elhódítsa a világ leggyorsabb szériaautójának járó trófeát. Ebben a speciális, oldalanként szabályozható aerodinamikai rendszer, az Aerodinamica Lamborghini Attiva mellett a különleges Pirelli abroncsok, a hátsókerék-kormányzási rendszer, valamint a márkánál elmaradhatatlan összkerékhajtás speciális hangolása is szerephez jutott: utóbbi képes a hajtóerő száz százalékát a hátsó tengelyen tartani, ami pontosabb kormányozhatóságot biztosít. Az eredmények igazolták a koncepciót: a 770 lóerős autó 2018 nyarán új körrekordot állított fel a Nürburgringen, 6 perc 44,97 másodperc alatt téve meg a 20,6 kilométeres távot.

Videó: https://youtu.be/QRsq35Et-EY