A „terepjárókhoz” vezető út
teca, Arona és Tarraco. Ők a SEAT jelenlegi kínálatának három SUV modelljei az Ateca 2016-os színrelépése óta. Azonban a kezdetek ennél jóval messzebbre nyúlnak vissza. Több, mint három évtized alatt számos tanulmány egyengette az utat napjaink SEAT terepjárói számára. „Erős, sportos arányok, feltűnően egyedi megoldások az autók orrkialakításánál és a részletek iránti maximális figyelem a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal kombinálva. Ezek a hasonlóságok közösek a korábbi tanulmányokban és ezek köszönnek vissza a jelenlegi kínálatban is.” – nyilatkozta Xavier Villanueva, a SEAT külső formatervezője. A következőkben azokról az elődökről emlékezünk meg, akik napjaink SEAT terepjáróinak megalkotásához szolgáltak inspirációul.
SEAT Marbella Playa Concept tanulmány: 1991-ben a Nirvana megjelentette „Smells like teen spirit” című slágerét, ugyanebben az évben pedig a SEAT a Frankfurti Autószalonon mutatta be Marbella Playa Concept autóját. A merész formatervezési gyakorlat végeredménye egy pickup modell lett, amely ideális társ volt a szabadidő természetben való eltöltéséhez. A Marbella modellhez képest magasabb tanulmány más hűtőrácsot, 40 lóerős motort és 4×4-es megjelenést kapott. „Kiemelkedett élénk, fiatalos színeivel és kerek formájú első ködlámpáival.” – teszi hozzá Xavier.
Salsa Emoción tanulmány: Egészen 2000-ig kell visszamennünk az időben, hogy láthassuk, ahogy az ausztrál úszó, Ian Thorpe öt érmet nyer az olimpiai játékokon Sydneyben és ezzel párhuzamosan megismerhessük a SEAT Technikai Központja 25. évfordulójának tiszteletére készült tanulmányautót. A modell lényegesen nagyobb hasmagassággal rendelkezett – terepes üzemmódban elérte a 310 millimétert is – amely irányt mutatott a jövő terepjáróinak felépítéséhez is. „Itt jelennek meg először az oldalsó elemeken végigfutó vonalak, amelynek továbbfejlesztett változatát később az IBX koncepción láthattuk. Ez utóbbi már sokban hasonlított az SEAT Arona modellen látható vonalakhoz.” – teszi hozzá a tervező. A Párizsi Autószalonon bemutatott tanulmány 250 lóerős motorjának köszönhetően bármilyen talajon kitűnően boldogul. Lényegében napjaink crossover modelljeinek sokoldalúsága volt tetten érhető a Salsa Emoción tanulmánynál. A koncepció három vezetési módot kínált (terepes, sport és közúti) egy „Multi Driving Concept” rendszeren keresztül.
Tribu: Ugyanabban az évben, amikor Steve Jobs bemutatta az első iPhone modellt (2007) a SEAT a Genfi Nemzetközi Autószalonon prezentálta a nagyközönségnek Tribu névre hallgató tanulmányát. A Tribu volt az első, amely minden SUV jellemzőt egyesített: terepes megjelenését nagyméretű hasmagasság és kompakt körvonal teszi teljessé. A Salsa Emoción tanulmányhoz hasonlóan a Tribu is három vezetési módot kínál (városi, sport és szabadonfutó) és vele kezdődött a terepes képességek és a városi karakter kombinálása is. „Az Ateca modellen ennél most négyzetesebb kerékjáratokat találunk, a hátsó lámpák háromszög alakú megjelenése pedig olyan stílust teremtett, amely inspirációt jelentett később a Tarraco megalkotásánál.” – tette hozzá Xavier Villanueva.