Idén jöhet el a car sharing aranykora
Tavaly már 13,5 millió kilométert tettek meg a megosztott autók
2020-ről 2021-re óriási mértékben, mintegy 36 százalékkal növekedett a hazai autómegosztó szolgáltatás használóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 13,5 millió kilométert tettek meg a felhasználók. Magyarországon három társaság, a GreenGo, a MOL és a ShareNow üzemeltet autómegosztó szolgáltatást, amire több mint 235 ezer fő regisztrált már. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint ez a növekedés idén sem áll meg, hiszen egyre többen döbbennek rá arra, hogy saját tulajdonú autójuk az idő nagy részében csak parkol: átlagosan 3-4 százalék a kihasználtságuk.
Miben különbözik a hagyományos autóbérléstől?
A car sharing az autómegosztás városi környezetben működő professzionális ága. Annyiban különbözik a hagyományos autóbérléstől, hogy a nagyvárosok frekventált kerületeit magába foglaló szolgáltatói területen belül bármikor beülhetünk egy autóba, amit perc alapon tudunk bérelni. Az üzemanyagot, a parkolási díjat és minden fenntartási költséget a bérbeadó vállalkozás fizeti. Nem kell bajlódni a szervizzel, a téligumival vagy épp a biztosítással.
Budapest útjain összesen 1200 autót bérelhető perc alapon, de van mód egész napos bérlésre is. 2021-en Magyarországon összesen 13,5 millió kilométert tettek meg a felhasználók, ami autónként évente 11.200 kilométert jelent átlagosan.
A car sharing jót tesz a környezetnek, hiszen minden második elektromos hajtású
Az sem elhanyagolható szempont, hogy a világ más nagyvárosaiban sorra jelennek meg az alacsony vagy zéró emissziós zónák. Ezekre a helyekre általában konnektorról tölthető hibridekkel vagy teljesen elektromos járművekkel lehet behajtani, így valamelyest tisztul a belváros levegője, járulékos pluszként pedig ott kisebb zaj is. A Jövő Mobilitása Szövetség legfrissebb adatai szerint a car sharing autók közel fele (45%-a, 540 darab) tisztán elektromos hajtású, így ezen zónák kialakítása esetén is jó alternatívát kínálnak majd.
Jellemzően, aki megosztott autóval jár, kevesebb kilométert tesz meg, mint aki saját autóval rendelkezik. Éppen ezért autónként évente több mint 12 tonnával kevesebb a CO2 kibocsátás Európában – ez a csökkenés a car sharing miatt nem megvásárolt autóknak, a kevesebb vezetett kilométernek és alacsonyabb kibocsátásnak köszönhető. A car sharing – különösen az elektromos autók esetében a környezettudatos vásárlók egyik kedvelt szolgáltatása.
A saját autók kihasználtsága
A car sharinget egy nagyon egyszerű felismerés hívta életre: felmérések szerint ugyanis saját tulajdonú autóink 96-98 százalékban állnak, sőt amikor használjuk, akkor is sok esetben csak leparkolni szeretnénk: az autóvezetők ötöde évente több mint 26 órát tölt parkolóhely kereséssel. Kevesen tudják, hogy a városokon belül parkolóhelyet kereső autók akár 15%-kal is tudják csökkenteni a városok átlagsebességét.
A car sharing elterjedésével parkolóhelyek tömegei szabadulnak fel, mivel azok folyamatos használatban vannak, míg a magántulajdonban lévő autók egész nap egy helyben állnak. Kutatások igazolják, hogy egy autómegosztásban résztvevő minden egyes autó 6-12 saját tulajdonú személygépjárművet vált ki a városi közlekedésben. Egy bérlés alkalmával átlagosan 7 km-et tesznek meg az autósok, így átlagosan évente több mint 11 ezer kilométert tesz meg egy közösségi autómegosztásban üzemeltetett autó.
Változó viszonyunk az autónkhoz
Természetesen ahhoz, hogy a car sharing még szélesebb körben elterjedjen az emberek tulajdonaikhoz fűződő viszonyát kell formálni. Ezt elősegíti, hogy az elmúlt 30 évben erősen lecsökkent a személygépkocsik státuszszimbólum szerepe, ráadásul a jövő nemzedéke a fizess és használd elvet követi, ahogy ez jól látható a tárgyainkhoz és a szolgáltatásokhoz való viszonyulásban. Jó példa erre a filmnézési szokások átalakulása, hiszen ma már senki nem kívánja fizikailag birtokolni az egyes filmeket. „A fejlett világban már elfogadott része a kultúrának, hogy nem kell feltétlenül birtokolni egy autót, hanem ezeket akár napi szinten lehet bérelni. Budapesten is fokozatosan javul ezeknek az elérhetősége: autóból, robogóból és rollerből is egyre több érhető el” – mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.
Kinek éri meg?
Egy elemzés megvizsgálta, hogy a különböző méretű autók esetében mi az a kihasználtsági határ, amely alatt már nem éri meg saját kocsit fenntartani: arra jutottak, hogy a kisebb autók esetében, annak aki évi 7 500 km-nél kevesebbet autózik, nem éri meg fenntartani a járművet. Közepes méretű autóknál ez a határ 16 000 km volt, a nagy autók esetében, melyre egyébként az általában kisebb, városi közlekedésre alkalmas autómegosztó járművek nem is kínálnak alternatívát, 24 500 km ez a határ. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek számításai szerint heti 2-3 alkalom autóhasználat esetén, évente 3900 km megtétele mellett havonta 78 ezer forintba kerül egy saját autó fenntartása, míg ennek kevesebb mint feléből, 34 ezer forintból autózhatunk car sharing megoldással kiegészítve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel. Ami pedig a taxit mint alternatívát illeti, a közösségi autózás csúcsidőszakon kívül akár 60%-al olcsóbb mint taxival megtenni a városon belüli távot.