Óbudán folytatódnak a #karigerikerékpársugárút fejlesztések

Új kerékpáros útvonalak és biztonságosabb közlekedés Óbudán

Jelentős közlekedésbiztonsági fejlesztések valósulnak meg Óbudán: az Árpád fejedelem útján épülő kerékpározható útvonal új kapcsolatot teremt a Margit híd és az Árpád híd között. Ezzel lehetővé válik, hogy a Margit hídtól északra kerékpárral közlekedők közvetlenül is elérjék az Árpád fejedelem útja mentén található forgalomvonzó létesítményeket és a kerékpárfogalmi hálózat már meglévő szakaszait. Az építési munkák és forgalomtechnikai beavatkozások keretében átalakul továbbá a Serfőző utca–Árpád fejedelem útja kereszteződése a közlekedés veszélyeinek csökkentése, különösen a legvédtelenebb úthasználók biztonsága érdekében.

Gyors és biztonságos közlekedési kapcsolatok jöhetnek létre a III. kerületben: a projekt tervezésekor a BKK szempontja az volt, hogy a megvalósuló kerékpáros útvonalak csatlakozzanak a kerékpárfogalmi hálózat jelenlegi, illetve tervezett szakaszaihoz.

Az Árpád fejedelem útján új, egybefüggő kerékpározható útvonal jön létre a Germanus Gyula parktól a Szentlélek téren át egészen a Flórián térig. Ennek köszönhetően biztonságosan kerékpározhatóvá válik a főútvonal, a Nagyszombat utcai, illetve a Szépvölgyi úti HÉV-átjárónál lehet majd csatlakozni a már meglévő Duna menti kerékpáros útvonalhoz. Az új kerékpársáv segítségével könnyebben megközelíthetők lesznek a lakott területek, ellentétben a Szépvölgyi útig, majd a Tímár utcáig a HÉV-vágányok és a Slachta Margit rakpart között kerítéssel elzárt területen vezető útvonallal.

Az Árpád fejedelem útján a meglévő gyalog- és kerékpárúttal párhuzamosan új, irányhelyes kerékpársávok épülnek, növelve az objektív biztonságot, így csökkenthető a keresztutcáknál váratlan irányból érkező kerékpározók és a gépjárművezetők közötti konfliktusok száma. Az új kialakítás emellett csökkenti az állandó oldalváltási kényszert is a kerékpárral közlekedők számára. Az Árpád fejedelem útján a szűkebb közúti sávok is a legvédtelenebb úthasználók biztonságának növelését szolgálják, mivel a gépjárművezetőket a sebességhatárok betartására ösztönzik, ami kiemelten a csúcsórán kívüli időszakban jelent kedvező változást. Több kereszteződésben – beleértve a Serfőző utcai csomópontot is – a közvilágítás fejlesztésével javul a láthatóság is.

• Az összefüggő kerékpározható hálózat megvalósítását szolgálja még Óbudán a Flórián téren megvalósuló kerékpárút-átvezetés is, ami egy régóta hiányzó kerékpározható kapcsolatot teremt a Vörösvári út, valamint az Árpád fejedelem útja és az Árpád híd között.

Cél, hogy biztonságosan kerékpározható útvonal jöjjön létre a Margit hídtól a Szentlélek téren át a Vörösvári út–Körte utca–Ágoston utca csomópontig. A projekt megvalósításával egy fontos, hiányzó kerékpáros hálózati elem jön létre. Az európai uniós forrásból megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően nemcsak a kerékpározás, hanem az egyéb közlekedési módok feltételei is javulnak. A beruházás megvalósulásával több kereszteződésben és útszakaszon is lényegesen csökkennek a közúti közlekedés veszélyei.

Az egyik kiemelt helyszín a Serfőző utca–Árpád fejedelem útja kereszteződése, ahol a nyáron halálos kimenetelű gázolás történt. A közúti közlekedés veszélyeinek csökkentésére a csomópontban a BKK

• megemeli és leszűkíti az útpályát a Serfőző utcából az Árpád fejedelem útjára jobbra kanyarodó sávban, ami elősegíti és arra ösztönzi a gépjárművezetőket, hogy lassabban haladjanak át a kereszteződésen;

• piros útburkolati jellel teszi láthatóbbá mindkét kanyarodósávban a kerékpárút átvezetését, illetve a kerékpárral az ebbe az irányba közlekedők elsőbbségét;

• irányhelyes kerékpársávot jelöl ki az Árpád fejedelem útján a városhatár irányába;

• taktilis figyelmeztető és tájékoztató burkolatot kialakítva biztosítja az akadálymentes és biztonságos gyalogosközlekedést;

• kicseréli a háromszögsziget aszfaltburkolatát, valamint

• korszerűsíti a közvilágítást.

A projekt zárását jelentő műszaki átadás-átvételi eljárás várhatóan december közepén fejeződik be.

A fejlesztések összhangban vannak a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Közlekedésbiztonsági stratégia irányelveivel. A fővárosi közlekedésszervező mindent megtesz, hogy a stratégiában megfogalmazott Vision Zero cél teljesüljön, azaz 2030-ig 50 százalékkal, 2050-re pedig nullára csökkenjen a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma a fővárosban.

Máshol is javában zajlik az építkezés

A kerületeken átívelő beruházás egy nagyobb fejlesztési program része: Kőbányán és Újbudán is javában zajlik a kivitelezés, Pesterzsébeten hamarosan lezárul a műszaki átadás-átvételi eljárás, a XV. kerületben és Kispesten már véget ért a munka.

Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében érkező források lehetőséget teremtenek arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsuk a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A VEKOP-támogatású budapesti kerékpáros fejlesztésekről bővebben a BKK aloldalán olvashat.

Tovább nőhet a fenntartható közlekedési eszközökkel megtett utazások aránya a fővárosban

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők mindig a nekik legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló, idén felülvizsgált és a Fővárosi Közgyűlés által októberben ellenszavazat nélkül elfogadott Budapesti Mobilitási Terv (BMT) a közösségi, a kerékpáros és a gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, még inkább ember- és környezetbarát legyen.

Budapesti Közlekedési Központ