Ingyen „üzemanyag” minden elektromos Peugeot vásárlóak
Különleges akcióval népszerűsíti részben vagy teljesen elektromos típusait a Peugeot Európa egyik legnagyobb piacán: ügyfelei hat hónapon át ingyen használhatják a Brit-szigetek első számú elektromos töltőhálózatát. Ha a kezdeményezés sikeres lesz, várhatóan hasonló konstrukciót vezetnek be két további nagy európai piacon; Franciaországban és Németországban is.
Európában folyamatosan és arányaiban jelentős mértékben nő a hálózatról tölthető (tisztán elektromos és plug-in hibrid) járművek iránti kereslet. A JATO Dynamics piaci elemzése szerint 2019-ben harmadával nőtt a részben vagy teljesen elektromos személygépkocsik piaci részesedése. Az 1,28 millió eladott öntöltő hibrid, konnektoros hibrid és akkumulátoros elektromos személyautó 44 százalékát tették ki a plug-in (EV és PHEV) típusok, 3 százalékponttal növelve részesedésüket Európa zöld mobilitási piacán.
Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy az elektromos járművek egyelőre csak a környezetbarát közlekedés iránt elhivatott ügyfelek számára jelentenek vonzó alternatívát. A pragmatikusan gondolkodó vásárlók számára egyelőre csak állami vagy piaci kedvezményekkel lehet érdekessé tenni a technológiát – fejtette ki március elején tartott online sajtókonferenciáján Carlos Tavares, a Peugeot vezérigazgatója. „Az autóipar következő nagy kihívása, hogy 2025-ig megfizethetővé tegyük a zéró károsanyag-kibocsátású járműveket.” – tette hozzá az autóipari szakember.
Tavares szerint a töltőhálózat sűrűsége, a hálózatról tölthető akkumulátorokkal elérhető, tisztán elektromos hatótávolság, illetve az üzemanyagként felhasznált elektromos energia árának hosszú távú alakulása az a három legfontosabb tényező, amely befolyásolni fogja a részben vagy teljesen elektromos járművek további elterjedésének ütemét.
Ennek szellemében a márka nagy-britanniai importőre nagyvonalú ajánlattal támogatja az elektromos és plug-in hibrid Peugeot modellek piaci bevezetését: új, részben vagy teljesen emissziómentes használatra alkalmas járművük mellé hat hónapra szóló, ingyenes hozzáférést kapnak az Egyesült Királyság legnagyobb elektromos töltőhálózatához. A Polar Plus több mint hétezer töltőpontot kezel országszerte, amelyek havi vagy alkalmi díj fejében vehetők igénybe. A Peugeot ügyfeleinek azonban egyik miatt sem kell aggódnia: fél éven át ingyen használhatják a normál (3 kW), gyors- (7 kW) és villámtöltőkből (50/150 kW) álló rendszert. A töltőpontok kétharmadán ráadásul a felvett elektromos energiáért sem kell fizetni, így a vásárlást követő hat hónapban akár teljesen ingyenesen közlekedhetnek autóikkal a Peugeot-tulajdonosok.
Ez nem üres marketing ígéret: a márka tisztán elektromos modelljeinek hatótávolsága eléri a 310-340 kilométert, de még a hálózatról tölthető hibrid Peugeot-k is 52-59 kilométert képesek megtenni anélkül, hogy beindítanák belső égésű motorjukat1.
Még ez utóbbi is kényelmesen meghaladja egy európai polgár átlagos napi autóhasználatát, de a legnagyobb európai piacokon is elegendő lehet arra, hogy napi rendszerességgel emisszió-mentesen közlekedjünk2.
Ha a kezdeményezés sikeres lesz, várhatóan hasonló konstrukciót vezetnek be két további nagy európai piacon; Franciaországban és Németországban.
A Peugeot jelenleg négy típusát kínálja részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal. Az e-208 városi kisautó (a 2020. Év Európai Autója) és az e-2008 SUV ugyanazt az 50 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomagot és 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotort alkalmazza, használati értéküket a belső égésű motorral szerelt verziókkal azonos kapacitású csomagtartó és 150 km/óra végsebesség növeli.
A Peugeot 508 Hybrid (szedán és kombi kivitelben), valamint a Peugeot 3008 Hybrid4 a márka konnektoros hibrid hajtásláncát alkalmazza. Előbbi kétkerékhajtással, 11,8 kWh kapacitású akkumulátorral és 225 lóerős rendszerteljesítménnyel; utóbbi összkerékhajtással, 13,2 kWh-s akkucsomaggal és 300 lóerővel áll a vásárlók rendelkezésére. Mindkettő 135 km/óra sebességet képes elérni tisztán elektromos üzemben.
Még az idén bemutatkozik a Peugeot növelt teljesítményű sport-hibrid hajtáslánca, 360 lóerős kombinált teljesítménnyel (elsőként az 508 Peugeot Sport Engineered modell fedélzetén), 2023-ra pedig a márka minden egyes típusa elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal.
1 A valós használatot tükröző WLTP norma szerint mért, típustól és kiviteltől függő, hivatalos értékek
2 https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC77079/driving%20and%20parking%20patterns%20-%20final_online.pdf (63. oldal)
| e-208 | e-2008 | 508 Hybrid | 3008 Hybrid4 |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 50 | 50 | 11,8 | 13,2 |
Rendszerteljesítmény (LE) | 136 | 136 | 225 | 300 |
Elektromos végsebesség (km/óra) | 150 | 150 | 135 | 135 |
Elektromos
hatótávolság (km), WLTP
| 340 | 310 | 52 | 59 |
Illusztrációk: Peugeot