TUDTAD?! Így készül a gumiabroncs
2-3 évig is fejleszthetik az adott típushoz szánt gyári abroncsokat
Egy új jármű vásárlása különleges esemény. Amikor az ember izgatottan beül új autójába, nem azon kezd el gondolkodni, milyen gumiabroncsok vannak rajta. A gyárilag felszerelt (más néven OE) gumiabroncsokat gyakran a jármű természetes tartozékának tekintjük, és nem is tudjuk, milyen hosszú folyamat áll mögöttük. Például azt, hogy a legtöbb új autó egyedi gumiabroncs-készlettel rendelkezik, melyeket kifejezetten az adott márkához, modellhez és típushoz terveztek. A Goodyear most betekintést ad a gyári felszerelésű gumiabroncsok tervezési folyamatába.
Így készül a gumiabroncs_infografika_1120
A megfelelő gumiabroncsok fontossága
A Goodyear rengeteg időt és energiát fordít az új járművekhez optimális, egy adott márkához, modellhez és típushoz tervezett gyári felszerelésű gumiabroncsok kifejlesztésére. A gyári felszerelésű gumiabroncsokra irányuló figyelem eredményeként minden autót a konkrét követelményeket legjobban teljesítő gumiabronccsal szerelnek fel, mely optimális egyensúlyt képvisel a vezethetőség, a biztonság és a teljesítmény között. Mondani sem kell, a jármű akkor őrzi meg eredeti menettulajdonságait, ha az elkopott gumiabroncsokat a gyári felszerelésűvel azonos típusú gumiabroncsokra cserélik.
A folyamat
A gyári felszerelésű gumiabroncsok piacának hajtóereje az innováció. Minden jármű más és más, és a piac folyamatosan fejlődik, ezért minden új OE gumiabroncs esetén a Goodyear újragondolja a tervezési alapokat és optimalizálja az eredményeit. Egy gyári felszerelésű gumiabroncs kifejlesztése az első rajzoktól a végleges gyártásig 2-3 évet is igénybe vehet. Minden új járművet el kell látni gyári felszerelésű gumiabroncsokkal, és az autógyártók rendszerint több gumiabroncs-gyártónak is elküldik az általuk megfogalmazott követelményeket (pl.: jó irányíthatóság, alacsony zajszint vagy kiemelkedő stabilitás nagy sebességnél). Ezután egy mérnökökből álló csapat kidolgozza az első javaslatot. Amikor az autógyártó kiválasztja a járművéhez leginkább megfelelőnek tartott gumiabroncsot, kezdetét veszi a fejlesztési folyamat.
- Elemzés és szimuláció
Minden gyári gumiabroncs létrehozása egy mélyreható kutatási és fejlesztési fázissal indul. A tervezők és az autóipari mérnökök akár hat hónapot is eltöltenek azzal, hogy megalkossák a jármű és a gumiabroncs közötti optimális szinergiát, szorosan együttműködve az autógyártókkal. Ez az elemzési fázis kritikus fontosságú ahhoz, hogy pontos kép alakuljon ki arról, a gyári felszerelésű gumiabroncs miként járul hozzá a járművel kapcsolatos konkrét elvárások teljesítéséhez.
- Tervezés és fejlesztés
Miután a gumiabroncs-tervező csapat és az autóipari mérnökök pontosan megismerték a járműgyártó elvárásait és igényeit, a Goodyear megkezdi az adatok elemzését és a gyári felszerelésű gumiabroncs megtervezését. Nagyjából 18-24 hónapot vesz igénybe, hogy a konkrét követelmények alapján, a személyre szabott innovációs folyamat eredményeként elkészüljön az optimális gumiabroncs. E fázis során a csoport több mint 200 teljesítménykritériumból választja ki az optimális gyári felszerelésű gumiabroncs követelményeit. Természetesen szükséges a választás, mert minden gumiabroncs fejlesztése több különféle – gyakran egymásnak ellentmondó – teljesítményjellemző kiegyensúlyozását jelenti. Ide tartoznak a következők:
- Irányíthatóság
-
- Meghatározza, hogyan reagál egy gumiabroncs a kormányzásra, a kanyarodásra és/vagy a gyorsításra, mennyire támogatja a sportos autózást, a biztonságos közlekedést és az élvezetes vezetést.
- Fékezés
-
- A száraz és nedves úton való fékezés kritikus paraméternek tekinthető egy gumiabroncs teljesítményében, mert szorosan összefügg a biztonsággal.
- Gördülési ellenállás
- Az útfelületen gördülő abroncs által a mozgással szemben kifejtett ellenállás. Kiemelten fontos a vásárlók számára, mert minél kisebb a súrlódás, annál alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás.
- Kényelem
- Az ütésekkel, az útfelület érdességével és az esetleges defektekkel szembeni tűrőképesség hozzájárul a kényelmes és gondtalan autózáshoz.
- Zaj
- A gumiabroncs a járművek belső (vezető által érzékelt) és külső (a járművön kívül hallható) zajának egyik meghatározó tényezője.
- Futófelület kopása
- A gumiabroncs kopási sebessége hatással van a gumiabroncs tartósságára, és fontos, hogy a használat során a gumiabroncs teljes futófelülete egyenletesen kopjon.
- Tesztelés
A gyári felszerelésű gumiabroncsok a gyártás előtt alapos tesztelésen mennek keresztül. Mérnökök és tesztpilóták kiterjedt vizsgálatoknak vetik alá a prototípusokat. Minden új gumiabroncs esetében több mint 50 teljesítményjellemzőt vizsgálnak meg a Goodyear tesztlaboratóriumaiban.
A végtermék mintegy 200 – különböző terepen, környezetben és tesztpályán végzett – tesztvezetés, valamint csaknem 400 laboratóriumi vizsgálat, továbbá 300 000 különféle időjárási körülmények között megtett tesztkilométer eredménye.
- Gyártás
Miután a gumiabroncs sikeresen megfelelt az összes teszten, és megkapta a járműgyártó jóváhagyását, végre megkezdődhet az ipari gyártási fázis. Mivel minden járműtípushoz egyedi fejlesztésű gumiabroncs készül, ez az utolsó fázis további 2-6 hónapot vesz igénybe. A gyártósorról legördülő termék több évi aprólékos tervezés, átfogó tesztelés és rendelésre történő gyártás eredménye, melynek célja az optimális vezetési élmény, valamint a megfelelő menettulajdonságok és biztonság elérése.
- Bevezetés
Az utolsó fázisban az értékesítésre kész gumiabroncsokat felszerelik a megfelelő járművekre, és a járművet átadják a vevőknek. Amikor elérkezik a csere ideje, a tulajdonosok a márkakereskedésekben megrendelhetik a járművükhöz kifejlesztett gyári felszerelésű gumiabroncs pótlását. A gyári felszerelésű gumiabroncsok általában nyári, téli és négyévszakos változatban készülnek. Egyes gyári felszerelésű gumiabroncsokat az autógyártó saját jelöléssel lát el, hogy megkönnyítse a fogyasztók dolgát a későbbi választásnál.
A Goodyear mindig arra törekszik, hogy gazdag örökségét megfelelően képes legyen ötvözni a technológiai fejlődés élvonalában betöltött helyzetével. A vállalat a jövőben a következők célokra összpontosít:
- A fenntarthatóság növelése az ultra alacsony gördülési ellenállás (ULRR) révén és elmozdulás a fenntartható gyártási folyamatok és anyagok használata felé;
- Jobb kezelhetőség biztosítása az ultra (ultra) nagy teljesítményű (UHP és UUHP) járművek számára;
- Nagyobb kényelem a rezgések, zörejek és belső/külső zaj csökkentésével.