A kecskeméti Neumann János Egyetem sikerét hozta a sűrített levegős futam
Hazai siker született a XI. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen
Rengeteg innovatív megoldást, számtalan izgalmat és drámai pillanatot hozott a XI. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny, aminek idén is az egri Érsekkert adott otthont. Május 11-12-én 9 ország, 20 egyetemének 36 csapata állt rajthoz, s ezúttal magyar siker született: a kecskeméti Neumann János Egyetem Jok-Air csapata nyerte az „AVENTICS legjobb Pneumobilja” díjat.
Tizenegyedik alkalommal szervezte meg az Aventics Hungary Kft. a Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt május 11-12-én, Egerben. A léghajtányok 2018-as seregszemléjén ezúttal magyar siker született: a kecskeméti Neumann János Egyetem Jok-Air csapat végzett az élen 9 ország (Magyarország, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Svédország, Szlovákia), 20 egyetemének, 36 csapata közül, miután összetettben a legjobbnak bizonyult. Az elmúlt évek tendenciájával szemben ezúttal több csapat versenyezett az „AVENTICS legjobb Pneumobilja” díjért, láthatóan kiegyensúlyozottabb volt a mezőny, éppen ezért mindegyik versenyszámban más társaság végzett az élen.
Május 11-én a csapatok prezentációival indult a Verseny, akik több tagú zsűri előtt mutatták be projektjeiket angol nyelven. Az idei rendezvény kapcsán is projektszemléletben kellett tehát felépíteni a munkát, ennek tükrében pontos időtervet, költségvetést, komplett projektleírást kellett tartalmaznia a beadott pályázatoknak. Ezt követően megkezdődtek a selejtezők, amik a szombati, május 12-i távolsági futam rajtsorrendjéről döntöttek.
Ebben a számban a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatai két helyezést is szereztek: első lett a BME Löködönc pneumobilja, ők 10.685 métert tettek meg egy palacktöltettel, a kötelező minimális 15 km/h sebességet és a két pilótacserét betartva. A lett Riga Airmobile (Riga Technical University) 9.612 méterre jutott, ezzel másodikként zártak, míg a harmadik legjobb eredményt a BME Löködönc v2 nevű gépe érte el (7.376 méter). A szokásokhoz hűen az idei évben is indultak szeniorok a normál mezőny mellett, akik most is kitettek magukért, s ugyan külön kategóriában, de 11 éves rekordott döntöttek: egy teli palackkal 13.336 métert tett meg a BME Műszakik Kanóc Team.
Az ügyességi futam ezúttal is három menetből állt, a továbbjutás kieséses alapon dőlt el. Ennek végén a későbbi bajnok, a Neumann János Egyetem (Kecskemét) Jok-Air csapat végzett az élen, a Riga Fresh (Riga Technical University, Lettország) és a Javelin (Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Csehország) egyetemistái előtt.
A cseh egyetem másik alakulata volt a legfürgébb a gyorsulási futamon, amin egy 220 méter hosszú, kanyarívvel nehezített pálya várt az egyetemistákra. A Falcon (Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Csehország) másfél másodpercet vert a BME Műszakik Air115 Teamre. A dobogó harmadik fokára – mindössze háromtized másodperccel lemaradva a második helyről – a Riga Fresh csapata léphetett.
A részeredmények összesítése után tehát a Jok-Air bizonyult a legjobbnak, ők vehették át az „AVENTICS legjobb Pneumobilja” díjat, amivel ezúttal 1.000.000 forintos pénzdíj is járt. Az egyetemek közötti pontversenyben a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem végzett az élen, s így 1.000.000 forint értékű pneumatika eszközt nyert, amit a gyakorlati oktatás fejlesztésére használhat fel. A rendezvényen díjazták még a legeredetibb konstrukciót, a leginnovatívabb csapatot, a legnagyobb elért sebességet, a telemetriai megoldásokat, a legjobb futóművet és a legszebb karosszériát is.
„Az eredmény fontos tényező egy ilyen versenyen, de ipari cégként nagyon jelentős szerepet tulajdonítunk az innovációnak, így az izgalmas, olykor drámai futamok mellett a technológiai megoldásokat is nagyra értékeljük” – mondta el Gödri István, a versenyt szervező Aventics Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. „A mezőnyben volt olyan pneumobil, amelynek karosszériája karbonból készült, láthattunk távvezérelhető járművet, pneumatikus kormányzású, fékű, váltójú autót, vagy olyat, amely a Ford T-Modellt idézte meg. Emellett sokan hoztak különleges Ipar négy pont nullához fűződő megoldást, a gépek nagy része folyamatosan kommunikált a box utcával, pontosan úgy, mint a Forma egyben” – tette hozzá.
EREDMÉNYEK
A XI. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny összetett győztese, az „AVENTICS legjobb pneumobilja”:
Jok-Air (Neumann János Egyetem, Kecskemét)
Konstrukció eredetisége
1. BME Műszakik Air115 Team (Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest)
2. Technics 1 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
3. Technics 4 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
Távolsági futam
1. BME Löködönc (Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest) – 10.685 méter
2. Riga Airmobile (Riga Technical University) – 9.612 méter
3. BME Löködönc v2 (Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest) – 7.376 méter
Ügyességi futam
1. Jok-Air (Neumann János Egyetem, Kecskemét)
2. Riga Fresh (Riga Technical University, Lettország)
3. Javelin (Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Csehország)
Gyorsulási futam
1. Falcon (Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Csehország)
2. BME Műszakik Air115 Team (Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest)
3. Riga Fresh (Riga Technical University, Lettország)
Projekt management: Falcon (Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Csehország)
Szenior kategória: BME Műszakik Kanóc Team (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest)
Telemetria: Air Fury Poland (Gdańsk University of Technlonogy, Lengyelország)
Legötletesebb konstrukció: BME Műszakik Air115 Team (Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest)
Leggyorsabb jármű: BME Műszakik Air115 Team (Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest) – 50,35 km/óra
Legjobb futómű: Javelin (Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Csehország)
Legszebb karosszéria: Technics 4 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
Legjobb csapatmunka: Jok-Air (Neumann János Egyetem, Kecskemét)
NI pályázat fődíja: Technics 1 (Estonian University of Life Sciences, Észtország)
Egyetemi pontverseny nyertese: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem