A 2021-es CBR500R erőforrása

2021 Honda CBR500R
  • Az élénk, kéthengeres erőforrás felépítése megegyezik a 2019-es CBR1000RR Fireblade motorjáéval
  • Jól kihasználható teljesítmény és forgatónyomaték a teljes fordulatszám-tartományban
  • Sportos hangú, kétdobos kipufogórendszer
  • A kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat
  • Az erőforrás károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak 

Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CBR500R nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi, különösképpen, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő erővel tolja előre a gépet.

A 2019-es fejlesztések eredményeként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CBR500R – 3000 és 7000 f./perc között 4 százalékos forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható. A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent. 

A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort 2019-ben előrébb helyezték a Honda szakemberei, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a tavalyi modellévre a kipufogót is átalakították, így már két dobban végződik a rendszer és igen jellegzetes, pulzáló hangot áraszt. A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (6500 f./perc). 

A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor. 

A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést. 

A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez. 

A dugattyú formája a 2019-es CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CBR500R-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitrid bevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében. 

A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a 2019-es CBR1000RR-ből vették át. 

A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter. 

A CBR500R hatfokozatú váltója szintén az RR kódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottakkal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat. 

Testvéreihez hasonlóan a CBR500R is környezetbarát közlekedési eszköz, erről árulkodik, hogy emissziója megfelel a 2020. január 1-én életbe lépett Euro 5-ös szabályozásnak, ami jóval szigorúbb az Euro 4-esnél. Jelentősen csökkent például a szén-monoxid-kibocsátás és 40 százalékkal mérséklődött a kipufogott szénhidrogének mennyisége. Mindemellett hatékonyabbá vált a kopogásérzékelő és a szilárd részecskék méretét is korlátozza a rendszer.