A 2023-as CRF1100L Africa Twin

23YM AFRICA TWIN

A Honda meghatározó és legendás kalandmotorja ismét megújult. A 2023-as modellévre a három elérhető fényezésből egy, a lopakodó Black Metallic változat frissült, és érkezik a kínálatba egy új, háromszínű kivitel, ami a „Glint Wave Blue Metallic” nevet viseli.

Mivel népszerű modellről van szó, a műszaki alapok nem változtak a következő modellévre: sportos, karcsú váz és ralistílusú idomzat öleli körbe a rendkívül nyomatékos, 1084 cm3-es erőforrást, melyet hattengelyes helyzetérzékelőhöz (IMU) társított kipörgésgátló, kanyar-ABS, illetve az első és hátsó kerék elemelkedését egyaránt meggátoló rendszer felügyel. A színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelzőn elérhető az Apple CarPlay® alkalmazás, valamint a műszer Bluetooth®-kapcsolatra képes, és az alapfelszereltség része sebességrögzítő (tempomat) is. Szintén szót érdemel, hogy a duplakuplungos erőátvitellel felszerelt modellekben a váltó vezérlőegysége a dőlésszöget is figyelembe veszi fel-, illetve visszakapcsoláskor. Végül – és ez talán az egyik legerősebb érv a motor mellett – továbbra is utánozhatatlan stílusú és megjelenésű az Africa Twin. 

 Bevezetés

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin* is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt. A megújult műszaki alapokhoz vonzóbb külső is jár, ezért a mérnökök alaposan áttervezték az idomzatot. Ezáltal még kompaktabbá vált a modell, jobban hasonlít a ralimotorokra, egyszersmind hatékonyabban használható terepen. Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.

A legutóbbi, 2022-es fejlesztés során módosított karakterisztikájú DCT-vel látták el az Africa Twint, így még lágyabbak lettek a kapcsolások az 1-es és 2-es fokozat között, s könnyebbé vált a motor irányítása elinduláskor, illetve lassú araszolás közben. Emellett az alapfelszereltség része lett a csomagtartó konzol, és új, „Big Logo” névre keresztelt grafika kerül a gépekre. A műszaki specifikáció nem változott a 2023-as modellévre, a fényezések választéka azonban két látványos, ultramodern színnel bővült, ezáltal még vonzóbbá vált a legendás Africa Twin.

*További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports sajtóanyagot!

https://www.begurulva.hu/honda-monkey-casio-g-shock-gwg-2000-1a3er/