A 2023-as XL750 Transalp váza és futóműve

23YM XL750 Transalp

  • Kis tömegű, 18,3 kg-os, acél hídváz integrált segédvázzal
  • 43 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-CA USD teleszkópvilla elöl, Pro-Link himbarendszer és központi rugóstag hátul. A rugó-előfeszítés elöl és hátul egyaránt állítható
  • Kétdugattyús Nissin féknyergek és 310 mm-es, hullámos peremű tárcsák elöl, egydugattyús nyereg, valamint 256 mm-es tárcsa hátul
  • 21”-os első és 18”-os hátsó kerék 90/90-21, illetve 150/70-18 méretű abroncsokkal

Az XL750 strapabíró, acél hídváza hihetetlenül könnyű, mindössze 18,3 kg (a CB650X vázánál 10%-kal nyom kevesebbet). Tervezése és gyártása során arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy a lehető legkevesebb részegységből álljon össze. Bár a főnyúlványok és az alsó merevítők falvastagságát egyaránt csökkentették, a merevség számottevően nőtt, amiben az optimalizált geometria mellett az is közrejátszik, hogy a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontját és a hátsó villa tengelyét is átformálták. Az új szerkezeti kialakításnak hála minden helyzetben kihasználható a motorban szunnyadó erő és precízen, magabiztosan irányítható a Transalp. Az integrált, megnövelt teherbírású segédváz nagy szakítószilárdságú acélcsövekből készül, hogy kellőképpen erős és strapabíró legyen.

A villaszög 27°, az utánfutás 111 mm, a tengelytáv 1560 mm, a motor tömege pedig csupán 208 kg. Hogy a kis sebességű U-fordulók se okozzanak gondot, a kormányelfordulási tartomány jobbra-balra 42-42°, a fordulókör pedig csupán 2,6 méter.

A futómű hangolásánál az volt a cél, hogy passzoljon a Transalp „mindenes” koncepciójához. A hosszú rugóutakkal felvérezett, kimagasló ütéselnyelő képességű felfüggesztésekkel lazán és kényelmesen motorozhat a pilóta aszfalton, és biztonságosan haladhat terepen. Előre 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, szeparált működésű, patronos Showa SFF-CATM teleszkópvilla került, méghozzá 200 mm-es rugóúttal, állítható rugó-előfeszítéssel és alumínium villahidakkal, melyek közül az alsó kovácsolt, a felső öntött. Azért választották ezt a konfigurációt a Honda mérnökei, mert – útviszonyoktól függetlenül – strapabíróság és merevség egyensúlyát biztosítja.

Külső tartályával, 190 mm-es mozgástartományával és állítható rugó-előfeszítésével a központi Showa rugóstag is könnyedén kivívja a pilóta elismerését, főleg, hogy Pro-Link himbarendszerrel társították a fejlesztők. Maga a lengővilla a CRF1100L Africa Twin villájának öntőformájában készül, de az alumíniumötvözet anyagösszetétele a Transalp konstrukciójához igazodik. Az is sokat elárul az XL750-ről, hogy szabad hasmagassága eléri a 210 mm-t.

Ami a fékrendszert illeti, elöl kompakt, kétdugattyús nyergek fogják közre a 310 mm-es átmérőjű, hullámos peremű első tárcsákat, míg hátul egydugattyús nyereg és szintén hullámos peremű, 256 mm-es tárcsa felel a lassításért. A 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 90/90-21 és 150/70-18 méretű, tömlős Metzeler Karoo Street vagy Dunlop Mixtour abroncsokat szerelnek.