A „baba” 40 évesen népszerűbb, mint valaha

  • 40 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz 190 „Baby-Benz” elindítja sikertörténetét
  • A 201-es sorozat új szegmenst hoz létre a felső középkategória alatt, és a későbbi C-osztály előfutára lett.
  • A világ legmodernebb járműgyártása Sindelfingenben és az újonnan épített Nordwerk Brémában
  • Ma egy keresett belépő szintű modell a klasszikusok piacán a sztárral


Elegáns, biztonságos és sportos – ezeket az igényeket szem előtt tartva a Mercedes-Benz 1982. december 8-án egy új, kompaktabb modellsorozattal bővíti modellkínálatát a felső középkategóriás és a teljes kategóriás kategóriában. A 201-es sorozat Mercedes-Benz 190 és 190 E modelljei új mércét állítanak fel ebben a piaci szegmensben. Ma még évtizedek után is modernnek tűnik a kompakt szedán formavilága, a technológia pedig korántsem avult. A márka belépő szintű modellje pedig, amelyet a köznyelvben szeretettel „Baby-Benz”-nek hívnak, továbbra is az utcakép része, mint népszerű, kényelmes és megbízható klasszikus. A két benzinmotorral való indulás után a motorpaletta folyamatosan bővül. Már 1983-ban megjelenik egy dízelváltozat, a 190 D. A sportos „tizenhat szelepes” 190 E 2.3-16 és utódai 1984-től sikeresek voltak az értékesítésben és a motorsportban. Különösen a Német Túraautó Bajnokságban (DTM) nyernek futamokat és címeket.

A 190 és 190 E modellek négyhengeres M 102 motorral rendelkeznek, 1997 köbcentiméteres lökettérfogattal. A motort 1980 óta használják módosított formában a 123-as modellsorozat Mercedes-Benz 200-ában. A kompakt osztály egyértelmű pozicionálása érdekében a márka a kisebb, 190-es számot választja az új modellekhez. Amikor a Mercedes-Benz 1993 májusában bemutatja a 202-es utódmodellsorozatot, az az új nómenklatúrának megfelelő nevet kap – most a C-osztály. A Mercedes-Benz 2021 óta van a piacon a 206-os modellsorozat jelenlegi C-osztályával.

A modellválaszték egy vonzó kompakt osztállyal bővül
A Mercedes-Benz személygépkocsik évtizedek óta a luxus- és a felső-középosztályhoz tartoztak. Ez 1982 végén megváltozik a 190 és 190 E modelleknél. A márka portfóliójának bővítése korántsem magától értetődő. Egy kompaktabb modellsorozatról 1974 óta beszélnek, amikor is Hans Scherenberg professzor, az igazgatótanács fejlesztésért felelős tagja az olajválság nyomán lerakja egy középkategóriásnál alacsonyabb Mercedes-Benz személygépkocsi sarokköveit: „Ez egy tipikus Mercedes-Benz. Így nem köthetünk túl sok kompromisszumot a vezetési kultúra, a biztonság és a megfelelő Mercedes-Benz jellemzők tekintetében.”

A Mercedes-Benz ezen igények megvalósításának sikere nyilvánvalóvá válik, amikor 1982. december 8-án bemutatják a márkakereskedéseknek és szerződéses partnereinek: A kompakt és könnyen kezelhető limuzin a vezetési élményt közvetíti, a vezető és az első utas üléspozíciója ugyanolyan. jó, mint a nagyobb Mercedes-Benz járművekben, és az úttartás, a vezetési kényelem, a minőség, a megbízhatóság és a tartósság sem csökken. A projekt megvalósításáról 1978. október 19-én döntenek. Ekkor a cég igazgatósága úgy döntött, hogy a 190-es kisebb, könnyebb és gazdaságosabb lesz, mint a népszerű középkategóriás 123-as sorozat. Ezzel a modellel ellentétben a következő méreteket adják meg: teljes hosszúság 4420 milliméter (mínusz 305 milliméter), szélesség 1678 milliméter (mínusz 108 milliméter), magasság 1383 milliméter (mínusz 55 milliméter). A Type 190 tömege 280 kilogrammal 1080 kilogrammra csökkent a Type 200-hoz képest.

A világ legmodernebb járműgyártása
A W 201 sorozatgyártásba került Sindelfingenben, mielőtt a gyártás a brémai Mercedes-Benz gyárban is megkezdődött, amely 1978-ban a borgwardi üzemből emelkedik ki. A helyszínen a Nordwerk Im Holter Feld kifejezetten a 201-es modellsorozathoz készült, amely akkoriban a világ legmodernebb járműgyártó létesítményének számít. Az iparban először például a tengelyeket automatikusan beépítik. A korábbi Daimler-Benz AG mintegy 1,4 milliárd DM-et fektet be az új üzembe – ez a legnagyobb egyedi beruházás a vállalat történetében addigra. A gyártás 1982 szeptemberében kezdődik a 7-es csarnokban fehér karosszériaelemekkel, amelyeket korábban a sindelfingeni összeszerelő üzembe szállítottak. A 8-as (festés) és a 9-es (összeszerelés) csarnok 1984-es üzembe helyezésével megkezdődik a komplett járművek építése. A kompakt osztály nagy sikere biztosítja, hogy a brémai gyár kapacitásai és munkahelyei folyamatosan bővüljenek. 1993 augusztusáig összesen körülbelül 1 millió 190-es év épült a Weser folyó melletti városban. A mai napig Bréma a C-osztály világszintű vezető üzeme.

Kiváló aerodinamika és példaértékű biztonság
A kis Mercedes-Benz mellett fontos érvet szolgáltat az Egyesült Államok Kongresszusa 1975-ben az 1970-ben bevezetett „Clean Air Act” további szigorításával. A módosítás előírja, hogy az 1985-ös modellévtől a gyártó flottafogyasztása nem haladhatja meg a 8,3 litert 100 kilométerenként. Az USA fontos exportpiacán egy kompakt Mercedes-Benz döntően hozzájárulhat e cél eléréséhez – többek között kifinomult aerodinamikával. Valójában az 1982-es piaci bevezetéskor a 201-es modellsorozat rendelkezik a legjobb légellenállási együtthatóval a Mercedes-Benz limuzinok közül, cW = 0,34. Az új kompakt osztály következetes könnyűszerkezetes felépítése semmiképpen sem valósítható meg az aktív és passzív utasbiztonság rovására. Éppen ellenkezőleg, a W 201 karosszériája bizonyos területeken más Mercedes-Benz modellsorozatok modelljévé válik. Ez magában foglalja a tetőszerkezetet a tetősínekkel kifelé. Első alkalommal kerül bemutatásra a nagyszilárdságú fémlemezből készült villatartó szerkezet, amelynek rendkívüli merevsége ütközések esetén határozott alakváltozást és nyolc kilogramm súlycsökkenést is eredményez.

Innovatív technológia, időtlen dizájn és motorok széles választéka
A hátsó tengely kialakítása különösen úttörő az alváz számára. Ez a többlengőkaros hátsó tengely azért viseli a nevét, mert öt, pontosan meghatározott pozícióban elhelyezett összekötő rúd a térben egymáshoz képest egyenként irányítja az egyes hátsó kerekeket. Nyomvonal, dőlésszög, nyomtáv váltás, indítás és fékezés elleni merülés-támasz egymástól függetlenül meghatározható. Ez az optimálisan szabályozott kerékvezetés nagymértékben kompenzálja az oldalirányú és hosszirányú erőket minden vezetési körülmény között. Ez elkerüli a kerék nem kívánt kormánymozdulatait, és nagyon kiegyensúlyozott kezelhetőséget biztosít. Elöl az első tengely csillapító rugóstagja működik, fékes merülésgátló támasztékkal, amelyet egyedi háromszög alakú lengőkarok vezetnek. Jó egyenes vonalú stabilitást garantál, és kis teljes magasság mellett teret teremt a motorháztető alatt.

A 201-es sorozat letisztult dizájnja Bruno Sacco főtervező vezetése alatt készült, és Peter Pfeiffer jelentős hatást gyakorolt ​​rá. Pfeiffer maximája: “Még egy Baby-Benznek is úgy kell kinéznie, mint egy Mercedes-Benz, de nem úgy, mint egy kicsinyített S-osztály.” Visszatekintve a tervező így magyarázza: „Ez a Mercedes-Benz még 40 év után sem úgy néz ki, mint egy klasszikus autó. A jármű a dizájnjával még ma is csodálatosan az utakon van.” A klasszikus autók szerelmesei is így látják: a sorozat jól karbantartott járműveinek árai évek óta emelkednek.

Az első kompakt osztály szinte minden igényt kielégítő motorokat kínál: 1982-ben az első 190 karburátoros változata 66 kW (90 LE), a benzinbefecskendezéssel felszerelt 190 E 90 kW (122 LE) teljesítménnyel rendelkezik. Ezt követően a motorpaletta folyamatosan bővül. 1983-ban megjelenik a 190 D (53 kW/72 LE), a „suttogó dízel” hangelnyelő motorburkolattal. A sikeres tizenhat szelepes motorok sorozata 1984-ben kezdődik a 190 E 2.3-16-tal (136 kW/185 LE), amelyet 1988-ban a 190 E 2.5-16 (143 kW/195 LE) váltott fel. 1989-ben és 1990-ben a 190 E 2.5-16 Evolution és a 190 E 2.5-16 Evolution II homologizációs modellek jelentek meg a motorsport számára. 1992-ben, a gyártás utolsó évében a Mercedes-Benz bemutatja a 190 E 1.8, 190 E 2.3 és 190 D 2.5 AVANTGARDE változatait, mint vonzó különleges modelleket, többek között gyöngyházhatású fényezéssel. Ezek lendületet adnak az egyéniesítéshez a nagy volumenű szegmensben.

Rekordok és motorsport sikerek
A 190 E 2.3-16 három hosszú távú vezetési világrekordot állított fel a dél-olaszországi Nardò tesztpályán 1983-ban. 1985-ben engedélyezték a motorsport számára (homologizált), és először a francia túraautó-bajnokságban használták. Az 1986-os Német Túraautó Bajnokságban (DTM) Volker Weidler a második helyen áll a pilóták ranglistáján az AMG által műszakilag támogatott 190 E 2.3-16-tal. 1988-ban a Mercedes-Benz úgy dönt, hogy visszatér a motorsporthoz, 1991-től pedig a Mercedes-Benz Motorsport új vezetője, Norbert Haug az AMG-nél a 190 E 2.5-16 EVO II versenyfejlesztését köti össze. A korábbi évek győzelmei után az EVO II 1992-ben Klaus Ludwig, Kurt Thiim és Bernd Schneider vezetésével az első három helyet foglalja el a DTM-ben, míg a Mercedes-Benz megvédi győzelmét a gyártók besorolásában. 1993-ban Roland Asch másodszor lett második a 190 E „Class 1”-vel.