A BMW a 2018-as Digitális Napon

A Münchenben székelő vállalatcsoport a legmodernebb termékfejlesztési folyamatok, a legkiforrottabb technológiai koncepciók, a legújabb innovációk és a legkorszerűbb gyártási eljárások kulisszáiba enged betekintést.

A villámgyors tempóban fejlődő személyes mobilitás egyik legmeghatározóbb kulcspontja minden kétséget kizáróan a digitalizáció, amely utat mutat a valaha átélt legintenzívebb élmények felé, megállás nélkül bővíti a közúti közlekedés biztonságát és kényelmét célzó lehetőségek körét, miközben új és hatékony, maximálisan ügyfélközpontú járműfejlesztési és -gyártási megoldásokhoz kínál hozzáférést. A BMW Group a digitalizáció minden szegletében módszeres fejlődést irányoz elő, amely a vállalatcsoport innovációs erősségének köszönhetően nem csupán az érzelmekre ható prémium szegmens gépkocsi- és motorkerékpár-fejlesztési területeit járja át, de az utazás élményének fokozását célzó, személyre szabott szolgáltatások kifejlesztésében és tökéletesítésében is vezérelvként szolgál. A 2018-as Digitális Napon a BMW Group betekintést enged legmodernebb termékfejlesztési folyamataiba, legkiforrottabb technológiai koncepcióiba, legújabb innovációiba és legkorszerűbb gyártási eljárásaiba, amelyekkel tervezőmérnökei a személyes mobilitás jövőképét formálják.

A BMW Group az elmúlt években számtalan digitális mobilitási szolgáltatás integrációjával alapozta meg az intelligens járműkapcsolati hálózat kiépülését, amellyel újfent megerősítette vezető pozícióját a prémium szintű mobilitási szolgáltatók mezőnyében. A Münchenben székelő vállalatcsoport „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiája égisze alatt dolgozta ki a digitalizált, teljes mértékben károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitás jövőképét valóra váltó mérföldköveket, amelyek a kutatás-fejlesztésre szakosodott részlegek újabbnál újabb innovációival karöltve hozzák el a jelenbe az automatizált járművezetésre képes, hálózatba kapcsolt, tisztán elektromos meghajtású járművek és intelligens digitális szolgáltatások korszakát. A 2018-as Digitális Napon a BMW Group ezen innovációk és technológiai kezdeményezések szemléltetésével mutatja be, hogy az autógyártási iparág mellett immáron csúcstechnológiákra szakosodott vállalattá is előlépett.

5G technológia: a BMW Group készen áll a nagysebességű információhálózat kiaknázására

Jelentős mértékben megnövelt adatátviteli sebességének és szinte késlekedés nélkül működő szisztémájának köszönhetően a közeli jövőben érkező 5G technológia vadonatúj lehetőségeket teremt a járműkapcsolati hálózat interaktivitásának fejlesztése terén. A BMW Group már most olyan technológiai megoldásokon dolgozik, amelyek az 5G szabvány teljes körű kiaknázását is lehetővé teszik. A cél egy minden korábbinál hatékonyabb, személyre szabott funkciókkal felvértezett okosrendszer kiépítése, amely az 5G technológia alapjaira épülve éveken belül sorozatgyártásba kerülhet a gyártó járműveiben.

A 2018-as Digitális Napon a BMW Group az 5G technológia „hálózatfelosztás” néven ismert innovációját is bemutatja. A funkció a hálózati infrastruktúra részegységeit igény esetén külön-külön is képes hozzáférhetővé tenni a kijelölt alkalmazás zökkenőmentes kiszolgálásához. Az ügyfél egy részegységekből álló virtuális hálózathoz kap hozzáférést, amelyet így például a HD felbontású navigációs térképek frissítéseire használhat fel, közvetlen adatforgalmat hozhat létre a járművek között vagy HD minőségű videók között szörfölhet.

Mesterséges intelligencia a közlekedés biztonságának növelése érdekében

A mesterséges intelligencia kulcsfontosságú szerepet játszik az olyan algoritmusok kifejlesztésében, amelyek a másodperc törtrésze alatt képesek szelektálni és elemezni azt a hatalmas mennyiségű adatot, amely az automatizált járművek folyamatos döntéshozatalához és kiszámított viselkedéséhez szükséges. A BMW Group a mesterséges intelligencia segítségével dolgozik a nagymértékben, illetve teljes mértékben automatizált járművezetés azon rendszerein, amelyek még a belvárosok legösszetettebb forgalmi szituációit is képesek kezelni. A vállalatcsoport célja, hogy a mesterséges intelligenciára támaszkodó automatizált járművezetési technológiák biztonságosabbá és kényelmesebbé tegyék az utazást.

A mesterséges intelligenciával dolgozó rendszerek egyik legnagyobb előnye a végtelen munkabírás. Az emberrel ellentétben a technológia minden helyzetben kiszámítható reakciót és állandó teljesítményt produkál, nem fárad el és nem zaklatódik fel, miközben még a legbonyolultabb szituációkban is tökéletesen koncentrált marad.

Összefűzött valóságok a fejlesztési folyamatok egyszerűsítéséért

Az összefűzött valóságok a kézzelfogható prototípusok és a virtuális szimulációk kombinációit kínálják fel, amelyekkel felgyorsítható és optimalizálható a járműfejlesztés egy-egy szakasza. A BMW Group úttörőként alkalmazza a szórakoztató elektronika és a számítástechnika szakterületein kifejlesztett innovációkat, az újgenerációs adatszemüvegek például rendkívül valósághű digitalizáció képében adják vissza az egyes munkafázisok egyre összetettebb folyamatait. A kiterjesztett valóság módszeres alkalmazása ugyanakkor a digitális élményekkel kiegészített fizikai benyomásokat is erősíti.

Az egyik kulcsfontosságú terület, ahol a BMW Group módszeresen alkalmazza az összefűzött valóságokat, a gépkocsik utasterének kifejlesztése. A számítógép által generált szimulációk itt egy mintapéldányban kelnek életre, a minden részletre kiterjedő, méretpontos, tökéletesen leképzett virtuális valóság így már a fejlesztés korai fázisában segít kialakítani a sorozatgyártásban kínált későbbi modell utasterét.

BMW operációs rendszer 7.0: a jövő kijelző- és vezérlési koncepciója

A bajor prémiumgyártó kijelző- és vezérlési koncepciójának következő generációja teljes mértékben digitális és maximálisan kifinomult. A BMW operációs rendszer 7.0 minden korábbinál intenzívebben igazodik a felhasználó igényeihez. Letisztult elrendezésének és külső kialakításának, intuitív kezelhetőségének, valamint személyre szabható kijelző-koncepcióinak köszönhetően az új operációs rendszer célja, hogy minden pillanatban a legpontosabb információkat kínálja fel a BMW ügyfelének.

Az újratervezett, teljesen digitális műszeregység a navigációs rendszer egész térképének vagy egy kijelölt részletének is helyet biztosít, a személyesen kiválasztott kijelző-tartalmak mellett. A digitális műszeregység átmenet nélkül kapcsolódik a középkonzolba épített, egyforma kialakítású központi kijelzőhöz, amelynek még tovább optimalizált, intuitív, érintés-érzékeny kezelőfelülete egyszerre maximum tíz, szabadon konfigurálható főmenüt kínál fel, egyenként kettő vagy négy almenüvel. A lapos menüelrendezésnek köszönhetően mindegyik beállítás és funkció könnyedén elérhető. A BMW operációs rendszer 7.0 még tovább javítja a vezető és a gépkocsi közötti multimodális járműkapcsolatot, amelynek az iDrive operációs rendszer vezérlőtárcsája mellett az érintőképernyő, a hangvezérlés és a BMW Gesztusvezérlés is része.

Valós idejű veszélyjelzések a balesetek elkerülése érdekében

Azáltal, hogy az intelligens járműkapcsolati hálózathoz csatlakoztatott járműveknek lokális veszélyjelzéseket küld, a BMW Group jelentős mértékben csökkenti a közúti közlekedési balesetek előfordulásának esélyét. A gépkocsikba szerelt szenzorok valós idejű adatait egy központi okosszoftver egyesíti, amely veszélyjelzés esetén az intelligens járműkapcsolati hálózathoz csatlakoztatott, lokálisan érintett autók számára érdemi információkat küld. A kifinomult technológia segítségével a veszélyjelzések és az extrém időjárás-előrejelzések csak a területileg érintett gépkocsikba érkeznek meg.

2016 novembere óta eme intelligens megoldás már időjárás-alapú veszélyjelzéseket is tud küldeni a lokálisan érintett gépkocsikba, így például köd, ónos eső, zivatar, felúszás-veszély vagy lerobbant jármű esetén is figyelmezteti a BMW területileg érintett ügyfeleit. A technológia azonban még rengeteg kiaknázatlan lehetőséget rejt. 2018-ban például a valós idejű forgalmi információk között a rendőrség, a mentőszolgálat és a katasztrófavédelem veszélyhelyzeti üzenetei is megjelennek, így ha például egy esetkocsi forgalmi torlódás felé közeledik, a dugóban araszoló sofőrök időben információkat kapnak arról, hogy megkülönböztető jelzéssel közlekedő jármű érkezik, és mely irányba nyissanak neki közlekedőfolyosót. A gyorsan és pontosan érkező információk az automatizált járművezetés megvalósulásához is elengedhetetlenek.

A BMW Group biztonságos IT háttértárban tárolja az intelligens járműkapcsolati hálózathoz csatlakozott gépkocsik valós idejű forgalmi információit és digitális szolgáltatásainak adatait

Az intelligens járműkapcsolati hálózathoz csatlakoztatott gépkocsik megállás nélkül küldik a valós idejű forgalmi információkat és a digitális adatokat a BMW Group folyamatosan elérhető IT háttértárába, a világ 46 országában. A biztonságos mobilhálózaton keresztül ugyanakkor a valós idejű forgalmi információk mellett online frissítések is elérhetők.

A vállalatcsoport biztonságos IT háttértára a jövőben hozzáférhető okosalkalmazások adattárhelyeként is szolgál majd, a már meglévő funkciók optimalizálása és az egyre újabb szolgáltatások kifejlesztése érdekében pedig a BMW Group felhőalapú rendszereket és mesterséges intelligenciára támaszkodó technológiai megoldásokat is alkalmaz. Az adatvédelem és az adatbiztonság azonban minden körülmények között elsőséget élvez. A BMW Group által üzemelt speciális rendszerek tökéletes összehangolásának köszönhetően nem csupán az adatbiztonság, de a mindenkori információ-elérhetőség is garantált. A háttértárba kizárólag leellenőrzött külső partnerek új szolgáltatásai kerülhetnek fel, a BMW így folyamatosan felkínálja ügyfeleinek az újabbnál újabb innovációkat. Ilyen újdonság többek között az Open Mobility Cloud rugalmas felhőalapú platform, amely a BMW Connected személyre szabott okosalkalmazásainak zökkenőmentes futtatásáért felel, vagy éppen a valós idejű veszélyjelzésekre szakosodott Location Platform is.

A digitális folyamatok a járműfejlesztést és a járműgyártást is felgyorsítják

A digitalizáció elterjedésével a járműgyártás területén is újabb lehetőségek jelennek meg. A háromdimenziós nyomtatás gyűjtőneve alatt csokorba foglalt kiegészítő gyártási technológiák rendkívül gyors, rugalmas és személyre szabható működésükről váltak ismertté. Kiváló példa erre egy-egy limitált darabszámban, vagy kizárólag tanulmányautóként megépített modell gyártási folyamata, ahol sokszor a kellően összetett alkatrészekre nem tömegtermelési mennyiségben, csupán néhány darabban van szükség.

A BMW első ízben 2010-ben alkalmazta a kiegészítő gyártási technológiát, amikor a Német Túraautó Bajnokságban (DTM) rajtrácsra állított versenyautóiban háromdimenziós nyomtatással előállított vízpumpát alkalmazott. A technológia legfrissebb példája az új BMW i8 Roadster, amely alumínium keretre feszített vászontetőt visel, a tetőt nyitó és záró mechanikában pedig a vállalatcsoport történetében most először lézerolvasztással előállított, csúcstechnológiás fém alkatrészek kaptak helyet. Hasonlóan innovatív módon készülnek az idei év elején bemutatott MINI Yours Customised termékpaletta elemei is: a brit prémiummárka ügyfelei a MINI néhány alkatrészét részletekbe menően személyre szabhatják, amelyeket a gyártó háromdimenziós nyomtatással állít elő. A BMW Group Münchenben, a vállalatcsoport kutatás-fejlesztésre szakosodott központi innovációs központjában (FIZ) ráadásul kiegészítő gyártási központot is működtet, ahol a BMW, a MINI és a Rolls-Royce különböző járműfejlesztési részlegei számára évente mintegy 140 000 darab prototípus-alkatrész lát napvilágot.