A BMW Group felgyorsítja a károsanyag-kibocsátás csökkentését

+++ Oliver Zipse: „Elköteleződtünk a globális felmelegedés visszaszorítását célzó 1,5 fokos célérték teljesítése mellett”
+++ A felhasználási fázisban mért globális károsanyag-kibocsátás 50 százalékos csökkentése 2030-ra
+++ Több mint 40 százalékos emisszió-csökkentés a teljes életciklus során
+++ Tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású autó az elkövetkező tíz évben
+++ Előtérben a másodlagos anyagok használata: a tervek szerint akár 50 százalékkal nagyobb másodlagosanyag-felhasználás – ehhez piacfejlesztési kezdeményezésekre van szükség
+++ Együttműködés a BASF és az ALBA Group oldalán a műanyag-újrahasznosítás terén
+++ Erőforráshiány és társadalmi felelősségvállalás: a BMW Group a fenntartható anyagok gazdasági körforgására összpontosít
+++ RE:BMW – gazdasági körforgás a Müncheni Nemzetközi Autószalonon

A BMW Group magasabb fokozatba kapcsolja a klímaváltozás elleni küzdelmét. A Neue Klasse modellgeneráció bevezetése felé vezető úton a vállalatcsoport tovább erősíti azon, tavaly nyáron bejelentett, saját maga által meghatározott célkitűzéseit, amelyek a károsanyag-kibocsátás jelentős mértékű csökkentésére irányulnak, mialatt a globális felmelegedés visszaszorítását célzó 1,5 fokos célérték teljesítése mellett is elkötelezte magát. Neue Klasse modellgenerációjával a BMW Group – a gazdasági körforgás alapelveire összpontosítva – a másodlagos anyagok felhasználási arányát is nagymértékben növeli, miközben elősegíti a másodlagos anyagok piacának létrehozásához szükséges jobb keretfeltételeket is.

A károsanyag-kibocsátás további csökkentése érdekében a középpontba az új autók felhasználási fázisa kerül, amely a BMW Group ökológiai lábnyomának mintegy 70 százalékát adja. 2030-ra az egy új autóra és egy megtett kilométerre jutó károsanyag-kibocsátás mértéke a 2019-es szinthez képest legalább a felére csökken. Az autógyártó vállalatok éghajlatváltozás elleni küzdelemben tanúsított elköteleződését leginkább a járművek teljes életciklusát tekintve lehet összemérni, amelynek a sorozatgyártás és a teljes beszállítói hálózat is része. A BMW Group e téren az egy autóra jutó emisszió minimum 40 százalékos csökkentését tervezi.

„A vállalati tevékenységek megítélésekor meghatározó tényezővé vált az, hogy az egyes vállalatok miként állnak a károsanyag-kibocsátás kérdésköréhez. A globális felmelegedés elleni küzdelemben döntő tényező, hogy az autók teljes élettartamára vetítve mennyire erősen tudjuk javítani járműveink széndioxid-kibocsátását. A károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentése érdekében átlátható és ambiciózus célokat tűzünk ki magunk elé; ezen hatékony és mérhető intézkedéseinket az SBTI (Science Based Targets Initiative) hitelesíti” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke csütörtökön Münchenben. „A Neue Klasse modellgenerációval magasabb fokozatba kapcsoljuk elkötelezettségünket és a globális felmelegedés visszaszorítását célzó 1,5 fokos célérték teljesítése mellett is elköteleződünk” – tette hozzá.

A BMW Group a német autógyártó vállalatok közül elsőként csatlakozott az SBTI 1,5 fokos üzleti tervéhez és a teljes klímasemlegességet célzó törekvések mellett is elkötelezte magát, amely teljes értékláncában legkésőbb 2050-ig megvalósul. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a Race to Zero nemzetközi kezdeményezésben is aktív szerepet vállal. A müncheni központú vállalatcsoport meggyőződéssel vallja, hogy ez utóbbi innovációk segítségével érhető el, nem pedig az egyes technológiák általános betiltásával.

A klímasemlegesség felé vezető út legerőteljesebb tényezője az elektromos mobilitás, amelynek terén a BMW Group Neue Klasse modellgenerációja jelentős fejlődéseket hoz majd. Az elkövetkező tíz évben a vállalatcsoport hozzávetőlegesen tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású modellt gurít ki az utakra. 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek a BMW Group abszolút globális értékesítési mutatójának legalább 50 százalékát teszik majd ki. 2030-tól a MINI modellpalettáján kizárólag tisztán elektromos meghajtású modellek fognak sorakozni.

A BMW Group a közúti közlekedés során világszerte kibocsátott káros anyagok csökkentése terén továbbra is maradéktalanul megfelel az SBTI szigorú elvárásainak. A számításba így például az üzemanyag- és villamosenergia-termelésből származó károsanyag-kibocsátások is beleszámítanak, az átlagos üzemanyag- és kombinált energiafogyasztás pedig a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) méréseinek 10 százalékkal megnövelt értékét veszi alapul. Aktuális modellfejlesztési- és elektromos mobilitási stratégiájával a vállalatcsoport kiváló úton halad a 2030-ra kitűzött európai uniós flottacél teljesítése felé.

Túl a zöldenergián: az erőforrások széleskörű felhasználása a jövőben nagyobb hangsúlyt kap

A BMW Group tisztában van azzal, hogy a hálózatról tölthető autók számának növelése önmagában még nem hozza el a klímabarát személyes mobilitás korszakát. A vállalatcsoport értelmezésében ehhez az elsődleges anyagok felhasználásának számottevő visszaszorítására, illetve az ehhez kapcsolódó, környezetkárosító erőforrás-kitermelés és a gyakran nagy károsanyag-kibocsátással járó alapanyag-feldolgozás átfogó csökkentésére van szükség – különös tekintettel az autógyártásra, amely a világ egyik legtöbb erőforrást igénylő iparága.

„2017-ben fordult elő először, hogy a világ lakossága egyetlen év alatt több mint 100 milliárd tonna erőforrást használt fel – nekünk az autóiparban ezzel a trenddel kell szembeszállnunk” – mondta Oliver Zipse. „Ez stratégiai kérdés, amely nem csupán az ökológiai, de a gazdasági fenntarthatóságot is érinti; a nyersanyagárak jelenlegi alakulása kiválóan példázza, hogy a korlátozott erőforrásoktól függő iparágnak milyen hatásokkal kell számolnia” – tette hozzá.

A hálózatról tölthető modellek számának növekedésével párhuzamosan az autók nagyfeszültségű akkumulátoraihoz szükséges kobaltra, nikkelre és alumíniumra is egyre nagyobb kereslet mutatkozik. A gazdasági körforgás jegyében ugyanakkor az alapanyagok újrafelhasználásában messzire mutató lehetőségek rejlenek, és a BMW Group szakosodott partnerekkel együtt már bebizonyította, hogy a 90 százalék feletti újrahasznosítási hatékonyság technológiailag elérhető.

A technológiai zászlóshajóként bemutatott BMW iX nagyfeszültségű akkumulátorához felhasznált másodlagos nikkel mennyisége már most meghaladja az 50 százalékot, az akkumulátor háza pedig akár 30 százalékban is másodlagos alumíniumot tartalmaz. A BMW Group célja, hogy ezen értékeket a jövő modellgenerációiban még tovább javítsa.

Az elsődleges anyagok egyre szűkösebb elérhetősége és az ebből következő nyersanyagár-emelkedés mellett számos fenntarthatósági ok szól a másodlagos anyagok átfogóbb felhasználása és a gazdasági körforgás előtérbe helyezése mellett.

A másodlagos anyagok beszerzése jelentősen kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, mint az elsődleges anyagok esetében. Ez nagymértékben csökkenti az ökológiai lábnyomot, kiváltképp a beszállítói hálózatban. A másodlagos alumínium esetében mintegy négyszer-hatszor alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érhető el az elsődleges alumíniumhoz képest, míg az acél és a hőre lágyuló műanyagok esetében ez az arány körülbelül kétszeres-ötszörös.

Az elsődleges nyersanyagok kitermelése – különös tekintettel a bányászatra – jelentős hatással van az ökoszisztémák alapvető regenerációs képességére is. A másodlagos anyagok használatának növelésével ez a hatás is nagymértékben csökkenthető.

A véges alapanyagok bányászata és kereskedelme a környezetvédelmi és társadalmi normák megsértésének lehetséges kockázatát is magában hordozza. A BMW Group számos intézkedéssel néz szembe ezekkel a kockázatokkal, többek között a Responsible Minerals Initiative felelős ásvány-felhasználási kezdeményezés aktív tagjaként. A kockázatok elkerülésének leghatékonyabb módja ugyanakkor az elsődleges anyagok bányászatának minimalizálásában rejlik.

„Secondary First”: a létfontosságú másodlagos autó-alapanyagok széleskörű alkalmazása

A hosszútávú fenntarthatóság holisztikus megközelítésének részeként a BMW Group célja, hogy jelentős mértékben növelje járműveiben a másodlagos anyagok arányát. A legújabb modellek átlagosan hozzávetőlegesen 30 százalékban tartalmaznak újrahasznosított és újrafelhasználható anyagokat. „Secondary First” megközelítésével a BMW Group ezt az arányt fokozatosan 50 százalékra kívánja emelni.

Természetesen elengedhetetlen, hogy a másodlagos alapanyagok minősége, biztonsága és megbízhatósága az elsődleges anyagokkal szemben támasztott magas szintű előírásoknak is maradéktalanul megfeleljen, ezért fontos, hogy a kiváló minőségű alapanyagok piaci elérhetősége jelentősen növekedjen. Ennek eléréséhez iparágak közötti összefogásra és politikai kezdeményezésekre van szükség.

A BMW Group a RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE négy alapelv mentén fokozza tevékenységeit a gazdasági körforgás területén, ahol úttörő munkát végez. A létfontosságú anyagcsoportok fokozott szétválasztása és újrahasznosítása ma már például az autógyártás szerves része, így ezek egy „zárt körforgás” részeként újra felhasználhatók az iparágban.

Együttműködés a BASF és az ALBA Group oldalán

A BMW Group egyre gyakrabban alkalmaz új autóiban másodlagos alapanyagokat, a beszállítói hálózat közreműködésével és a piaci elérhetőségektől függően. A vállalatcsoport – partnereivel együttműködve – ezen felül a másodlagos anyagok fejlesztésének is teret biztosít. Kiváló példa erre a BASF és az ALBA Group oldalán kiépített együttműködések kísérleti projektje, amely az autókban alkalmazott műanyagok fokozott újrahasznosítására törekszik.

A projekt célja, hogy egy átfogó újrahasznosítási rendszer segítségével csökkentse az elsődleges műanyagok felhasználását. Az ALBA Group ezért részletes elemzéseknek veti alá a BMW Group elhasználódott járműveit, hogy megállapítsa, lehetséges-e a műanyag autóról autóra történő újrafelhasználása. Második lépésben a BASF megvizsgálja, hogy az előválogatott hulladék kémiai újrahasznosításával lehet-e pirolízisolajat kinyerni. Ez a műanyagból készült új termékek alapanyagául szolgálhat. A jövőben például egy elhasználódott műszerfal alapanyagából új ajtókárpitot vagy más alkatrészeket lehetne előállítani.

Zárt körforgással a hatékony újrahasznosításért: „Circular Design”, mint a gazdasági körforgás alapja

A magasabb újrahasznosítási arány elérése érdekében az anyagokat az újrahasznosítási folyamat során a lehető legtisztább formában kell kinyerni, a másodlagos anyagok magas minőségének biztosítása mellett. A fedélzeti vezetékrendszereknek például könnyen eltávolíthatónak kell lenniük, elkerülendő az acél és a réz keveredését. Hiszen, ha ez a fajta keveredés megtörténik, a másodlagos acél elveszíti alapvető anyagtulajdonságait, és így már nem felel meg az autóipar magas biztonsági követelményeinek. Az alapanyagok korai és egyszerű kivonásának támogatása érdekében az autók belsejének egyre inkább egységes anyagokból kell készülnie, hogy az autó életciklusának végén minél több anyag kerülhessen vissza a felhasználható anyagkörforgásba. A felhasznált alapanyagok számának csökkentése az újrahasznosított anyagok minőségének javításában is segíthet. Jelenleg az új autókban körülbelül 8 000 – 10 000 különböző anyag található.

A BMW Group ennek érdekében most saját, „Circular Design” koncepciójára összpontosít, amely garantálja a járművek gazdaságos elbonthatóságát. Fontos, hogy az autó és az egyes alkatrészek szétszerelése gyors és költséghatékony legyen, hogy a másodlagos anyagok árai versenyképesek maradjanak. Mindez a járműszerkezet megtervezésével kezdődik, amelynél a mérnököknek mindvégig szem előtt kell tartaniuk, hogy a jármű élettartamának végén az anyagokat úgy kell eltávolítani, hogy az egyes anyagtípusok ne keveredjenek.

RE:BMW a Müncheni Nemzetközi Autószalonon: jövőbe mutató kitekintés a gazdasági körforgásba

A 2021. szeptember 6-12. között megrendezendő Müncheni Nemzetközi Autószalonon a BMW Group a gazdasági körforgást helyezi szereplése középpontjába, jövőbe mutató kitekintést engedve a gazdasági körforgásban és a hosszútávon fenntartható mobilitásban rejlő lehetőségekbe. A BMW i Vision Circular tanulmányautó a vállalatcsoport azon ambiciózus célját testesíti meg, amely mentén a prémium minőségű személyes mobilitás leginkább fenntartható gyártójaként gurul reflektorfénybe.

A gazdasági körforgás négy, RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE névre keresztelt alapelve szerint megtervezett tanulmányautó azt mutatja be, hogy miként nézhet ki 2040-ben a fenntartható, luxus színvonalú, nagyvárosi személyes mobilitás. A BMW i Vision Circular tanulmányautó teljes egészében másodlagos anyagokból vagy megújuló nyersanyagok felhasználásával készült, 100 százalékban újrahasznosítható formában.

Ez a koncepció szolgál ékes példaként arra, hogy a klímavédelemnek és a személyes mobilitásnak nem kell mindenáron ellentmondania egymásnak. Éppen ellenkezőleg: bemutatja, hogy új technológiák és innovációk alkalmazásával a BMW Group a bolygó által támasztott legnagyobb fenntarthatósági követelményeket is képes anélkül teljesíteni, hogy ügyfeleinek le kellene mondaniuk a személyes mobilitás nyújtotta szabadságról.