A BMW GS a 40. születésnapját ünnepli

A GS ereje: új fejlesztésű, függőleges áramlású boxer.

A BMW GS univerzum a negyedik évtizedben is dinamikusan tágult. Amikor a BMW Motorrad 2012 őszén, az Intermoton a nagyközönség elé vitte az új
R 1200 GS-t, a figyelem főleg a teljesen újratervezett erőforrásra, a lég-/folyadékhűtéses, függőleges áramlású boxerre irányult. Ekkor debütált a motorral egy egységet képző sebességváltó, valamint a bal oldalra átkerült kardántengely is. Az új konstrukciós megoldásokat modern futómű-szabályozó technológiák és olyan elektronikus vezérlésű rendszerek egészítették ki, mint az ABS, a kipörgésgátló vagy a félaktív futómű. 125 lóerős (92 kW) motorja kimagasló menetteljesítményekkel ruházta fel az új R 1200 GS-t. A modell premierje után alig másfél évvel, 2014 márciusában gördült le a berlini gyár szerelősoráról az 500 000. boxermotoros BMW GS – amely egy R 1200 GS Adventure volt.

Egy 500 köbcenti alatti GS: a G 310 GS.

2016 őszén a BMW Motorrad egy újabb GS modellel rukkolt elő. A modell a BMW GS-ek legfőbb erényeit az 500 köbcenti alatti kategóriában jelenítette meg, saját és egyéni átiratban. Az extrém módon kompakt, ugyanakkor teljes értékű és kényelmes motorkerékpár egy merőben újfajta élményvilág előtt nyitotta meg a kaput a kategóriában. A G 310 GS-re – mindenekelőtt a sokoldalúsága okán – a belépő szintű motorok kategóriájának igazi különlegességeként tekintenek.

Az új R 1200 GS-sel a BMW Motorrad nem egyszerűen csak egy tovább optimalizált modellt mutatott be, hanem jelentősen növelte a konfigurációs lehetőségek számát is. A vásárlóknak például először nyílt lehetőségük arra, hogy – az általuk preferált felhasználási területnek megfelelően – a Rallye és az Exclusive csomagokkal markánsabban endurós jellegűvé, illetve választékosan elegánssá tegyék motorkerékpárjukat.

Még ugyanebben az évben a GS téma egy, a korábbiaktól merőben eltérő értelmezése tűnt fel a színen: az R nineT Urban G/S. Az R nineT Urban G/ az 1980-ban bemutatott legelső, legendás BMW R 80 G/S génjeit élteti tovább oly módon, hogy a klasszikus, boxermotoros BMW endurók stílusjegyeit modern technológiákkal ötvözi. Hasonlóan a többi R nineT modellhez, ezt a motorkerékpárt is lég-/folyadékhűtésű, 110 lóerős (81 kW) boxermotor mozgatja, amelyhez hatfokozatú sebességváltó társul.

Új motor, új futómű: az F sorozat új GS modelljei.

2017-ben a BMW Motorrad két, teljesen áttervezett enduróval, az F 750 GS-sel és az F 850 GS-sel folytatta tovább a GS történelem írását. A BMW Motorrad a sikeres F 650 GS, F 700 GS és F 800 GS utódmodelljeinek esetében a jellegzetes GS-erősségekre építve tette még jobbá a jót. Csakúgy, mint korábban, a „GS” típusmegjelölés ezúttal is versenyszintű dinamizmussal, valamint kimagasló terepképességekkel fűszerezett túra- és hosszú távú alkalmasság tökéletes szintézisét takarja. Másként fogalmazva: egy BMW GS-nél keresve sem találhatna eszményibb társat az, aki a világ legtávolabbi zugaiba szeretne eljutni két keréken. Az új fejlesztések közül a leglényegesebb az újonnan kifejlesztett, erős soros 2 hengeres motor, amelyet két kiegyensúlyozó tengellyel, valamint 270/450 fokos gyújtástávolsággal láttak el az optimális járáskarakterisztika biztosítása és az érzelmekkel teli hangzás érdekében. A motor a maga 853 köbcentiméteres hengerűrtartalmából az F 750 GS esetében 77 lóerőt (57 kW), az F 850 GS-be építve pedig 95 lóerőt (70 kW) hoz ki magából, tehát mindkét GS modell bőséges teljesítménnyel rendelkezik.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a nagyobb boxermotorral ellátott GS-ek még ennél is erősebbek, nyomatékosabbak és hatékonyabbak.

2018 őszén a BMW Motorrad ismételten radikális újításokat eszközölt a nagyobb GS modellekbe kerülő boxermotoron annak érdekében, hogy még tovább növelje annak teljesítményét és nyomatékát, illetve, hogy csökkentse fogyasztását és emisszióját. A cél érdekében először vetették be sorozatgyártású BMW Motorrad erőforráson a BMW ShiftCam technológiát, amely a szívóoldalon változó szelepvezérlést és szelepemelést alkalmaz. Mindemellett a két szívóoldali vezérműtengelyt úgy alakították ki, hogy azok lehetővé tegyék a két szívószelep késleltetett, különböző mértékű nyitását. A fentiek eredményeként az égéstérbe áramló friss üzemanyag-levegő keverék nagyobb intenzitással örvénylik és ezzel még hatékonyabbá válik az égési folyamat. A motort érintő változtatások közé tartozik továbbá a vezérműtengely láncos meghajtása (korábban ezt a szerepet szíj töltötte be), az optimalizált olajellátás, a twin-jet befecskendező szelepek, valamint az új kipufogórendszer.

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/07/29/ime-az-uj-bmw-f-750-gs-bmw-f-850-gs-es-bmw-f-850-gs-adventure-modellek/