A Dakar rali első öt napja – Toyota szemüvegen át

Győzelemmel indított a Toyota a Dakaron

Nászer el-Attija a tőle elvárható, sziklaszilárd teljesítménnyel nyerte meg a 2019-es Dakar rali első napját. Az első 25 versenyző közül tíz Toyotával küzd a perui dicsőségért.

Ahogy tavaly, idén is a Nászer el-Attija–Matthieu Baumel páros szakaszgyőzelmével indult útjára a Dakar. Az útvonal is megegyezett, ám a Limából Piscóba vezető, 247 kilométeres etap mellé ezúttal egy keményebb, 84 kilométeres gyorsasági társult, amely ráadásul szinte kizárólag homokdűnékből állt. A pilóták tavalyi helyezésük sorrendjében rajtoltak el, így a katari versenyző másodikként vághatott neki az idén teljes egészében Peruban zajló versenynek.


Már a gyorsasági első ellenőrző pontjánál 38 másodperces előnyre tett szert, amit félúton 45 másodpercre növelt, hogy a végén egy perc 59 másodperces különbséggel, kényelmesen nyerje meg az indító szakaszt. Előnye ennél is nagyobb lehetett volna, ha megelőzi a korábban rajtoló Sainzot, ám ehelyett bölcsen mögötte maradt. „Nasser és Mathieu pontosan azt tették, amit tenniük kellett. Bizonyára csábító volt a lehetőség, de Nasser rutinos versenyző, aki nemcsak egy szakaszban, hanem az egész verseny kontextusában képes gondolkodni” – nyilatkozta a diadalmas nap után Glyn Hall, a Toyota Gazoo Racing SA csapatfőnöke.


Ezzel el-Attija minden idők harmadik legsikeresebb Dakar-versenyzője: pályafutásra során 32 szakaszgyőzelmet ért itt el, aminél csak Ari Vatanen (50) és a jelenleg közel háromperces hátrányban a hetedik helyen álló Stéphane Peterhansel (41) mutathat fel jobbat. Ennél is fontosabb azonban, hogy el-Attija rendkívül optimistán zárta a napot, maximálisan elégedett volt a Gazoo Racing South Africa által felkészített Toyota Hilux, illetve a BF Goodrich abroncsok teljesítményével.


Csapattársai, a dél-afrikai Giniel de Villiers (n: Dirk von Zitzewitz) és a holland Bernhard ten Brinke (n: Xavier Panseri) szintén remekül kezdték az idei versenyt, különösen az autók felfüggesztésével voltak maradéktalanul elégedettek. A tavalyi harmadik helyezett de Villiers a hatodik, míg a versenyt 2018-ban feladni kényszerülő, így most hátrébbról rajtoló
Bernhard Ten Brinke a nyolcadik helyen ért célba. „Feszes tempót választottunk, de nem akartunk túl keményen menni a nyitónapon” – mondta de Villiers. „Egy ilyen rövid szakaszon viszonylag keveset nyerhet az ember, ugyanakkor egy apró hiba is elég ahhoz, hogy hátrányba kerüljünk a verseny teljes hátralévő részére.”


A Gazoo Racing South Africa csapatai tehát a tervek szerint, hibátlanul teljesítettek, ugyanakkor nem csak a gyári Toyoták értek el szép eredményeket. A legjobb 25 között további hét Hilux is szerepel; ezzel eddig a japán márka teljesít a legjobban a versenyen. Az ötödik Dakar raliján induló orosz Vlagyimir Vasziljev meglepetésként a negyedik legjobb időt futotta az első napon, a tavalyi Dakart a 18. helyen záró litván Vaidotas Zala a 17-ikként ért célba a gyorsaságin. A tavaly eredményes Overdrive Toyota három pilótája, minden idők legsikeresebb holland Dakarosa, Erik van Loon, a spanyol Jesus Calleja és a lengyel Aron Domzala (akinek édesapja szintén indult a Dakaron, méghozzá Aron navigátorának az apjával!) a 19., 22. és 23. helyeken zárták a napot. A 20. és a 24. helyen két további litván Toyotás, Benediktas Vanagas és Antanas Juknevičius futott be; mindketten az Overdrive által felkészített Hiluxszal, de saját szponzorral vágtak neki az 5000 kilométeres versenynek.


A rövid, ám annál alattomosabb első nap után jóval hosszabb kedd vár a versenyzőkre. A Piscótól 552 kilométerre fekvő San Juan de Marconába kell eljutniuk, a mért szakasz ezúttal 342 kilométeres lesz. Ráadásul ezúttal az autókat küldik előre a szervezők, így a pilóták nem számíthatnak arra, hogy a motorosok nyomvonalát kövessék, létfontosságú lesz a pontos navigáció.

Összesített eredmény az első szakasz után (autók):