A facelift jelentése, avagy a ráncfelvarrás az autóiparban

A facelift a gyártók bevett módszere, hogy a néhány éves modellek egyre laposodó eladási görbéjét feltornázzák. De mit is jelent pontosan a félidős frissítés? Ennek jártunk utána.

A facelift jelentése

Először megvizsgáljuk az autók általános életciklusát, ami szükséges ahhoz, hogy a facelift fogalmát körbejárjuk. Ezután térünk rá arra, mi is az a facelift az autók esetében.

Az autó mint piaci termék életciklusa

Mint minden terméknek, az autóknak is van pályagörbéjük. Amikor egy új modell megjelenik, általában akkor a legnagyobb iránta az érdeklődés. Ez érthető is, hiszen az újdonság varázsa természetes módon felhajtja a keresletet. Egy új autó számos olyan funkcióval rendelkezik, amellyel a kategóriájában a régebbi modelleket még nem szerelték fel. A folyamatos technikai fejlődés a szórakoztató elektronikai ágazatok mellett az autóiparban is erőteljesen jelen van.

Azután, ahogy telik az idő, az eladási görbe is egyre inkább ellaposodik. Ez megint csak természetes folyamat, hiszen az újabb típusú autók innovatív megoldások terén is egyre inkább átveszik a stafétát a 2-3-4-5 évvel korábban gyártott modellektől. A gyártók ugyanakkor mindent elkövetnek, hogy az eladások visszaesését a lehető legjobban elodázzák.

Mi az a facelift autók esetében?

Ezen a ponton válik fontossá a facelift alkalmazása. De tulajdonképpen mi az a facelift? A kifejezéssel a kozmetika területén is találkozhatunk, de most nézzük meg, mi az autókra vonatkozó jelentése. Ez tulajdonképpen egy arculatfrissítés, amit az adott modell életciklusának nagyjából a felénél alkalmaznak a gyártók.

A facelift tehát egyfajta ráncfelvarrás, ami jellemzően az autók külső megjelenését, a fényszórók, lökhárítók, hűtőrácsok formáját, vagy a karosszéria más elemeinek kisebb-nagyobb megváltoztatását, újratervezését jelenti. A faceliften átesett modell tehát a félidős frissítés keretében új külsőt kap, ami lehet, hogy csak kis mértékben tér el a modell korábbi designjától – avatatlan szem ilyenkor nehezen veszi észre az apróbb különbségeket.

A faceliften átesett autó külseje ugyanakkor akár radikálisan is különbözhet a modell korábbi megjelenésétől. Az, hogy az újradesignolás mennyire volt sikeres, általában gyorsan kiderül. A sikeres facelift ugyanis azonnal meglátszik az ismét felívelő eladásokon. Ugyanakkor arra is van példa, hogy az új külső kevésbé megnyerő, mint az autó eredeti megjelenése.

A facelift jóval több is lehet, mint egyszerű ráncfelvarrás

A facelift sokszor komolyabb átalakításokkal, fejlesztésekkel is összekapcsolódik, amelyek jóval túlmutatnak egy-egy modell esztétikai megújításán. Ilyen esetekben az időközben felhalmozódott vásárlói visszajelzéseket, szerviztapasztalatokat, és a szakmai sajtó kritikáit is figyelembe veszik a facelift során. Ez főleg a kisebb-nagyobb hibák, gyengeségek korrekciójában mutatkozik meg, de akár gyökeres átalakításokat is jelenthet a legkülönbözőbb területeken, az elektronikus rendszertől a futóművön át egészen a motorig.

Különösen a gyártás óta kifejlesztett vagy elterjedt biztonsági berendezések, funkciók és technológiák bevezetése jellemző a facelift alkalmával (a külső ráncfelvarrás, arculatfrissítés mellett). Egy faceliften átesett modell esetében tehát számíthatunk rá, hogy (jóval) biztonságosabb, mint a korábbi változat volt.

Facelift: konkrét példák

A facelift autós alkalmazására gyakorlatilag végtelen számú példát lehet felsorolni. Nézzünk meg most kettő olyat az általunk forgalmazott modellek közül, amelyek a mai napig töretlenül népszerűek vásárlóink körében.

Skoda Octavia facelift

A ŠKODA 1996-ban mutatta be az első, modern OCTAVIA generációt, ami gyorsan közönségkedvenccé vált a fejlett biztonsági rendszernek, a kényelmes belső térnek, a tágas csomagtartónak és nem utolsó sorban a vonzó ár/érték aránynak köszönhetően. Ráadásul RS sorozat is készült belőle, ami a négykerék-meghajtásnak, a 180 lóerős, hengerenként öt szelepes motoroknak köszönhetően a maga idejében szintén merőben újnak hatott.

Az OCTAVIA népszerűsége a 24 év alatt végig a csúcson maradt – 2019-ben pedig, több mint 7 millió eladott Octaviával később a ŠKODA a modell negyedik generációját mutatta be.

A kupékat idéző, elegáns vonalvezetés mellett most már innovatív infotainment- és vezetői segédrendszerek gondoskodnak róla, hogy az új modell valamennyi változata a “bestseller” autók közé számítson. A segédrendszerek között akad olyan is, amely még sosem szerepelt a cseh márka autóiban, ilyen például a kikerülési asszisztens és a bekanyarodási asszisztens. A veszélyhelyzetre figyelmeztető rendszer pedig automatikusan bekapcsol felmerülő forgalmi zavarok esetén.

A hajtásrendszerek kínálata is változatosabb, hiszen benzin, dízel és mild-hibrid technikával is rendelhető, a közeljövőben pedig elérhető lesz hálózatról tölthető hibrid hajtással (Plug-in Hybrid), és környezetbarát földgázhajtással is.

Az új OCTAVIA ráadásul a legkorszerűbb connectivity-megoldásokat kínálja az integrált eSIM-kártya révén biztosított állandó internet-kapcsolatnak köszönhetően. A 8,25 és 10 col közötti képátlójú központi érintőképernyők részben mozdulat- vagy akár hangvezérléssel is kezelhetők.

Az eSIM-kártya LTE-kapcsolatán keresztül a ŠKODA Connect legújabb mobil online-szolgáltatásai is elérhetővé váltak, mint például a vészhívás, a különböző online-támogatású infotainment-alkalmazások, valamint a jármű széleskörű távelérése. Az okostelefon induktív töltésére is alkalmas Phone Box mellett akár öt USB-C-aljzat is elérhető a fedélzeten.

Dacia Duster facelift 2021

Dacia Duster az egyik legnépszerűbb SUV, a Dacia zászlóshajója, amely városi terepjáróként, és vidéken, akár földutakon is megállja a helyét. Sikerének titka azonban nemcsak ebben, hanem kiváló ár-érték arányaiban is rejlik, hiszen egy vadiúj, praktikus fogyasztású, kényelmes, nagy csomagterű autót kapunk akár egy használt kisautó áráért.

A Duster legutóbbi ráncfelvarrása 2021-ben történt, és az Octaviával ellentétben nem mondhatjuk, hogy gyökeres, mélyreható változásokat jelentett volna. Ezt a gyártó azzal indokolta, hogy a Duster eddig is nagyon jól volt összerakva, és ezzel nehéz is lenne vitatkozni. Persze néhány területen azért ráfért egy kis modernizálás, de a külseje például alig változott. A hátsó lámpákat például lecserélték, az eddig megszokott kereszt is eltűnt róluk. Az autó külsejét érintő többi változás olyan apró, hogy gyakorlatilag szinte észrevehetetlen.

Annál nagyobb a fejlődés a belső konzol és a kényelem terén. Az előbbi, a központi média kijelző nem csak modernebb és szebb lett, jóval többet is tud. Például:

  • CarPlay- és Android Auto kompatibilis,
  • az okostelefon tükrözhető rajta,
  • digitális rádió is van benne,
  • Media Nav esetén fedélzeti wifi, valamint navigációs rendszer is elérhető.

Ráadásul a szivargyújtó mellett most már két USB-portot is találunk, ami sokszor nagyon jól jöhet.

A kényelem terén szintén szépet lépett a Duster, köszönhetően például az alábbiaknak:

  • új, jobb minőségű szövetkárpit,
  • vékonyabb fejtámlák az üléseken
  • elöl a középső kartámaszt egy praktikus, állítható, 1,1 literes rekesz váltotta fel.

A vezetéstámogató rendszerek kínálata pedig egy holttérfigyelővel bővült, ami fény- és hangjelzést is ad az autó vezetőjének. Az összkerékhajtású változatokat pedig kibővített terepfunkciók kapcsolódnak. Ilyen például az iránytű, illetve az autó dőlésszögeit kijelző képernyő. De van gurulásgátló és 360 fokos parkolókamera rendszer, és olyan is, ami a meredek lejtőn való indulást könnyíti meg.

Schiller autócsalád