A fejlett fedélzeti mobilkommunikációs rendszer kapcsolatot teremt a mindennapokban fontos dolgokkal

2020 Honda Jazz e:HEV & Jazz Crosstar e:HEV
  • A vezetői környezetbe integrált, ösztönösen használható mobilkommunikációs fedélzeti rendszer a kategória leghatékonyabbja
  • A WiFi hotspot révén menet közben is csatlakozhatnak az utasok készülékei az internethez és igénybe vehetik a különféle online szolgáltatásokat
  • A mesterséges intelligencián alapuló Honda Személyi Asszisztens (Honda Personal Assistant) hangutasítássokkal működtethető
  • A MyHonda+ okostelefon-alkalmazással távolról is tarthatják a kapcsolatot autójukkal a tulajdonosok

A vadonatúj Jazz e:HEV kategóriájának legfejlettebb mobilkommunikációra is képes infotainment rendszerével büszkélkedhet. Ez a következő generációs, ösztönösen kezelhető, ultramodern eszköz a Honda e-ben jutott elsőként szerephez, most pedig a Jazz is megkapta, miként a jövőbeni Honda modellekbe is beépítik majd.

Fejlettségének köszönhetően mobilkommunikációs szolgáltatások teljes sorát vehetik igénybe a tulajdonosok, így az új rendszer, mondhatni, új mércét állít a kompakt autók mezőnyében. Felhasználóbarát mivoltáról árulkodik, hogy nemcsak az érintőképernyővel irányítható, hanem hangutasításokkal is – a vezető a várható időjárásról, a szabad parkolóhelyekről éppúgy kérhet információt, mint saját helyzetéről, a telefonon igénybe vehető szolgáltatásokról, a zenelejátszásról vagy a navigációról.

A játszi könnyedséggel használható LCD-érintőképernyő csak minimális időre vonja el a vezető figyelmét, és a többi kezelőszerv sem igényel nagy odafigyelést, tudniillik a kifutó modellhez mérten 58%-kal kevesebb idő elegendő a beállításokhoz. Ez még ergonomikusabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést, különösképp, hogy az érintőképernyő kezelése pont úgy történik, mint az okostelefonoké, azaz tapintással és simítással vezérelhetők a szoftverek, lapozhatók az oldalak, görgethetők a listák stb. Maga a kijelező a legapróbb részletekig személyre szabható, ezt bizonyítja az is például, hogy a leggyakrabban használt programokhoz és zenetárakhoz gyorselérési ikonok társíthatók.

Az előre telepített sok-sok alkalmazás között immáron ott találjuk az okostelefonok közvetlen használatát (ti. türközését) biztosító Android Autót és Apple CarPlayt is. Utóbbi – a Jazz történetében először – vezeték nélkül is használható. Azok a Honda-vásárlók, akik előfizetnek a Honda Személyi Asszisztens szolgáltatásra, a mesterséges intelligencián alapuló infotainment rendszerrel is elérhetik a jármű használati utasítását. Az utasok kényelmét a fedélzeti WiFi emeli magasabb szintre, hiszen ezáltal menet közben is kapcsolódhatnak az internethez.

Az új Jazz Crosstar kivételes, nyolchangszórós audiorendszere kétséget kizáróan a prémium kategóriát képviseli. Keménydómos, alumínium magassugárzói éppoly magas színvonalon állnak, mint a különleges, aramidmembrános középtartományi hangszórók, melyeket kizárólag a Honda használ. A rendszer a csomagtartóba helyezett mélynyomóval válik teljessé, enélkül nem sikerült volna elérni a kategória legjobb zenei hangzását. Hogy az összetett hifirendszer ne bontsa meg a formai harmóniát, a magassugárzókat az ajtókilincsekbe rejtették, a basszusládát pedig úgy építették be, hogy ne vonjon el helyet a poggyászoktól.

A belsőtér alkotói nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy letisztult műszerfal, illetve vezetői környezet jöjjön létre. Válaszként a felhasználói visszajelzésekre, a hűtő-fűtő rendszer kapcsolókonzolján újra megjelentek a hagyományos, kitapintható gombok, „vakon” szabályozható tehát a hőmérséklet, valamint a ventilátor sebessége.

My Honda+ okostelefon-alkalmazás

További újdonság a MyHonda+ okostelefon-alkalmazás, amellyel még könnyebben tarthatják a kapcsolatot autójukkal a tulajdonosok. Az egyszerű, intuitív kezelhetőségéről ismert programmal megannyi szolgáltatást vehetnek igénybe a felhasználók, beleértve a kényelemhez és a biztonsághoz fűződő funkciókat is. Átvihetik például az utazási információkat okostelefonjukról a navigációs rendszerre, sőt távolról nyithatják és zárhatják a járművet.

A GPS lehetőségeit kihasználva helymeghatározásra és nyomkövetésre is alkalmazható a szoftver, valamint intelligens zóna kontroll (geofencing) is aktiválható, azaz meghatározható, hogy milyen területi határok között használható az autó, a rendszer pedig figyelmeztetést küld, ha elhagyja a kijelölt régiót.

Honda Személyi Asszisztens

A különféle szolgáltatások és alkalmazások nemcsak a fejlett, érintőképernyős felhasználói felületen érthetők el, hanem a hangutasításokkal vezérelhető Honda Személyi Asszisztenssel (Honda Personal Assistant, HPA) is aktiválhatóak. Az ösztönösen kezelhető HPA alapját egyedülállóan fejlett mesterséges intelligencia (AI) adja, így gond nélkül megérti az utasításokat is tartalmazó élőbeszédet, sőt a szövegkörnyezetet is figyeli, hogy internetes szolgáltatások minél szélesebb skálájához férhessenek hozzá az utasok.

A Honda Személyi Asszisztens magas szinten összetett szövegeket, illetve utasításokat is képes értelmezni, így messze kiemelkedik a többi virtuális asszisztens közül. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egészen különleges kérdésekre is pontos választ adhat. A vezető mondhatja1 például, hogy „OK Honda, találj nekem egy most is nyitva tartó olasz éttermet ingyenes parkolással és WiFivel”. A Honda Személyi Asszisztens megkeresi és az érintőképernyőn listázza a feltételeknek megfelelő éttermeket, továbbá a navigációs rendszer kijelzőjén felvázolja a lehetséges útvonalakat.

Hogy a használat a lehető legkevesebb stresszel járjon és mindig a legmodernebb szoftverek szolgálják a vezetőt, a Honda fedélzeti rendszerei automatikusan letöltik és telepítik a frissítéseket.

A biztonságot a Vészhívó (E-Call)  – új típusú modellekben kötelezően beépítendő – teszi teljessé. Ez az alapfelszereltségként kínált fedélzeti rendszer baleset esetén az E-Call gomb megnyomásával hívható közvetlenül a 112-es központ, ahol egy operátor jelentkezik és továbbiakban intézkedik. Vészhelyzetben (például a légzsák kinyílásakor) viszont a rendszer azonnal megosztja az autó helyzetét a segélyhívó központtal.

1 A rendszer magyar nyelven még nem érhető el.