„A felfüggesztés alapjai” – második rész


A BILSTEIN videója tippeket ad, hogyan kerülheti el a hibákat a lengéscsillapítók beszerelésekor

A BILSTEIN Akadémia szakemberei rendszeresen látják el a független műhelyeket értékes gyakorlati tanácsokkal és szórakoztató videók formájában. A „Felfüggesztés alapjai – powered by BILSTEIN Academy” legújabb epizódjában a felfüggesztés szakemberei konkrét tippeket adnak arra vonatkozóan, hogyan kerülhetik el az autóipari szakemberek a hibákat a lengéscsillapítók beszerelésekor. A https://youtu.be/Pg_7POFMPGA oldalon található videó vagy a következő szöveg elmagyarázza, mit kell figyelembe venni.

Bosszantóak a hibák a műhelyben. Legjobb esetben is csak megzavarják a műhelyben zajló folyamatokat. A legtöbb esetben azonban ezek is pénzbe kerülnek. Gyakran bosszantják az ügyfeleket is. Lengéscsillapító és felfüggesztés szervizben viszont elkerülhetők a hibák. Amikor a rugók és lengéscsillapítók felszerelésével kapcsolatos problémákról van szó, a BILSTEIN Akadémia többször is nagyon hasonló kérdésekkel szembesül. A „Suspension Fundamentals – powered by BILSTEIN Academy” legújabb videójában Rainer Popiol, a BILSTEIN Akadémia vezetője és Mustafa Yavuz, aki a BILSTEIN műhelyek műszaki támogatásánál dolgozik, egyértelműen rámutat arra, hogy mi számít igazán. Ha szeretne mélyebben elmélyülni a témában, itt tájékozódhat a BILSTEIN Akadémia által kínált képzésekről: https://workshop.bilstein.com/en/trainings-and-courses/.

Rainer Popiol tudja: „Néha egy kis hiba nagy hatást kelt.” Főleg, ha nem megfelelő eszközöket használ. „Az egyik probléma például a megnyúlt menetek a dugattyúrúdon” – mondja Rainer Popiol. “Ez egy tipikus eset ütvecsavarkulcs használatakor.” Ekkor túl nagy nyomaték kerül a menetre. Popiol egy másik problémára is figyelmeztet ebben az esetben: „Ez ahhoz is vezethet, hogy a dugattyúrúd forogni kezd. A tényleges lengéscsillapítóban a munkadugattyú anyával van rögzítve a dugattyúrúdhoz. A legrosszabb esetben ez meglazíthat vagy túlságosan meg is húzódhat.” Mindkettő rossz, mert megsérül a tömítés és kifolyik az olaj a csappantyúból. A fogófogó vagy a vízszivattyús fogó használata szintén erősen nem javasolt. Popiol szerint ez a dugattyúrúd felületét is károsíthatja. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a lengéscsillapítót védőcső nélkül hajtják, vagy ha a későbbi meglazult. A probléma: A dugattyúrúd krómozott felületének sérülése olajveszteséghez vezethet, amikor áthalad a csappantyú zárócsomagján.

A lengéscsillapító súlyos károsodása is előfordulhat, ha egy satuba van szorítva. „Ez a szorítás károsíthatja a munkadugattyú futófelületét” – tudja Rainer Popiol. Ezenkívül az új lengéscsillapítókat feszültségmentesen, azaz összenyomott kerekekkel kell felszerelni. A járműnek ezért a talajon kell állnia. A kerékbeállító állvány kiválóan alkalmas erre a célra. A BILSTEIN Akadémia lengéscsillapító-szakértői minden esetben olyan felfüggesztési munkaállomást ajánlanak, amely megfelelő eszközökkel rendelkezik a lengéscsillapítók szétszereléséhez és felszereléséhez.