Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A férfi, aki a Toyota Motorsportot adta a világnak

Posted on 2018.06.02.2018.06.02. By Iroda Távirati

Pontosan tíz éve, hogy a Toyota hivatalos sportszervezete, a Toyota Motorsport GmbH elveszítette azt az embert, akinek létezését köszönheti. Ove Andersson filmvászonra kívánkozó élete elválaszthatatlanul fűződött össze a Toyota márkával.

Ove Andersson gyerekkora óta a sebesség bűvöletében élt. Szülei farmjáról kerékpárral járt az iskolába, és mintha már ekkor későbbi ralikarrierjére készült volna: a legélesebb kanyarban sem vette el a gázt, azaz hagyta abba a pedálozást. A határokat saját kárán tanulta meg: „Egyszer az árokban landoltam. Szakadt nadrággal, vérző lábbal bicegtem haza. Szüleim bekötözték a sebet, és visszaküldtek az iskolába.” Érettségi után a közeli Uppsala városában megkezdte tanulmányait, ám hamarosan hazatért, hogy a helyi kovácsműhelyben dolgozzon segédként. Amikor a kovács látta, mire képes motorkerékpáron ülve, arra biztatta, hogy induljon versenyeken.

Miután az ENSZ kéksisakosainál letöltötte kötelező katonai szolgálatát, szerette volna hivatásos békefenntartóként folytatni pályáját, ám hogy addig se teljen tétlenül az idő, vett egy járóképes autóroncsot, helyreállította, és benevezett egy helyi raliversenyre. Versenyzőtársai hamar meglátták benne a tehetséget, ám pénz hiányában esélye sem volt komoly sportkarrierre. Szerencséjére egyik barátját időközben kinevezték a Saab gyári pilótájává, így rajta keresztül ingyen jutott azokhoz az alkatrészekhez, amelyekkel ütőképessé tudta építeni autóját. Amikor végül az ENSZ elfogadta jelentkezését Kongóba, már jobban érdekelte a rali, így visszautasította az ajánlatot, és a motorsportra koncentrált.

A következő évtizedben a Mini, a Ford, a Saab, a Lancia, majd ismét a Ford gyári csapatánál versenyzett, és számos futamgyőzelmet szerzett. Az olasz márkával olyan sikeres volt az együttműködése, hogy a Daytona 24 futamra és a Targa Florióra is benevezték. 1971-ben az Alpine márka színeiben nyerte egymás után a ralikat, amikor felfigyelt rá a motorsport felé akkoriban kacsingató Toyota. Annyira elégedettek voltak teljesítményével, hogy különleges ajánlatot tettek neki: alapítson saját csapatot.

A lehető legjobban döntöttek: az Andersson Motorsport hamarosan Uppsalából Brüsszelbe költözött, és felvette a Toyota Team Europe nevet. Az évtized végén már Kölnből irányították a csapat működését, céljuk pedig egyértelmű volt: a rali-világbajnoki cím.

A nyolcvanas években már rendszeresek voltak a TTE futamgyőzelmei, az évezred utolsó tíz évében pedig megvalósult a nagy cél: egyéniben 1990-ben és ’92-ben Carlos Sainz, 1993-ban Juha Kankkunen, 1994-ben Didier Auriol állhatott a dobogó legfelső fokára; 1993-ban és 1994-ben konstruktőri világbajnoki címet szerzett a márka. Időközben a Toyota Motor Company megvásárolta a csapatot, és Toyota Motorsport GmbH (TMG) névre keresztelte át.

1995-ben botrány szakította félbe a Toyota sikerszériáját. A versenybírák nem engedélyezett teljesítménynövelő elemet találtak a Toyota Celica Turbo 4WD versenyautón. Andersson igazi csapatfőnökként magára vállalta a teljes felelősséget, mondván: az ő feladata lett volna, hogy ellenőrizze mérnökei munkáját. A csapatot egy évre eltiltották a WRC-től, azonban a Toyota bizalma nem ingott meg Anderssonban: felkérték, hogy fejlessze ki a márka hosszú távú versenyautóját. Ez volt a legendás Toyota GT-One, amely 1998-ban és 1999-ben is második helyezést ért el a Le Mans-i 24 órás futamon.

Ekkor azonban a Toyota már más célokra koncentrált: a TMG első és legfontosabb feladatául a márka első Forma 1-es versenyautójának kifejlesztését tűzték ki. Ezt a munkát szintén Andersson irányította, majd őt kérték fel a bajnokságban induló Panasonic Toyota Racing Team vezetésére. Erről a posztjáról egy év után lemondott, ám tanácsadóként továbbra is a csapat rendelkezésére állt. Ekkor 65 éves volt.

A Pápa, ahogy versenyzőtársai becézték, öt évvel később, 2008. június 11-én hunyt el, stílusosan egy veterán autóversenyen elszenvedett balesetben. Tiszteletére a Toyota fekete sávot festett a Francia Nagydíjon induló versenyautóira, Jarno Trulli pedig Andersson emlékének ajánlotta ugyanitt elért dobogós helyezését. Andersson gyakorlatilag a semmiből, egy személyben építette fel a Toyota motorsport-szervezetét; hagyatéka ma a WEC hosszútávú világbajnokságban és a WRC rali-világbajnokságban induló Toyota-csapatokban él tovább.

Fotók: Toyota UK, Toyota GAZOO racing

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Elindult a világ meghódítására a két magyar motoros
Next Post: Kétszeres árbevétel, négyszeres eredmény a Wallis autós cégeinél

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • A streaming hozza a hangfelvételipar legtöbb bevételét
  • Családi hétvége a Városligetben
  • Kezdődik a Reflex5!
  • Meghosszabbították a 16. KAFF nevezési határidejét
  • Parov Stelar Debrecenben
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • A hétvégén tesztelik a biztonsági rendszereket
  • A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot
  • A Toyota Highlander így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Tovább folytatódik az együttműködés az RTL népszerű reggeli műsorával
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT