• Egyéb

A Forza 300 főbb jellemzői

Főbb jellemzők

1 Felszereltség és megjelenés

  1. Kormányról vezérelhető, motorosan állítható légterelő

  2. Analóg órákból és digitális kijelzőből álló vadonatúj műszeregység

  3. Két zárt sisakot elnyelő ülés alatti poggyásztér

  4. LED-lámpák

  5. Még átütőbb, sportosabb megjelenés

https://www.youtube.com/watch?v=QaNcFoF0ViI&feature=youtu.be

A Forza 300-on feltűnő egyik legfontosabb újítás a 14 cm-es tartományban állítható, nagyméretű plexi, amit egy villanymotor mozgat fel és le a kormány baloldalán található gombok megnyomásával. Tervezésekor nemcsak arra törekedtek, hogy minél hatékonyabban védje a vezetőt, hanem az is elsőrendű szempont volt, hogy ne keltsen zavaró légörvényeket. Ennek köszönhetően a vezető – illetve utasa – még kényelmesebben utazhat nagy sebességgel és bármikor egyszerűen, gyorsan változtathat a légterelő helyzetén.

Az ülést felnyitva két zárt sisak rejthető a Forza 300 csomagterébe, vagy ha erre nincs szükség, ugyanitt elfér egy kb. A4-es méretű hátizsák és egy esőruha. Emellett további rekeszek is rendelkezésre állnak, például a lábpajzson zárható fakkba rejthető a telefon vagy akár egy palack üdítő, sőt ez a kis kesztyűtartó 12V-os aljzatot is rejt.

Most először okoskulccsal vezérelhető hátsó doboz is elérhető – gyári kiegészítőként – a Honda robogójához, és mint azt megszokhattuk, ez a speciális kulcs nyitja az ülés alatti poggyászteret, illetve értelemszerűen ezzel kelthetjük életre az erőforrást is. Amint a vezető leszáll a Forzáról és megtesz pár lépést, a hátsó doboz automatikusan lezár, de ezt manuálisan is megteheti a tulajdonos a kulcson található gombbal. Lényeges, hogy a zárómechanika a dobozon kívül, a robogó hátsó részén kapott helyet, ezáltal a hátsó doboz (Topcase) űrtartalma nem csökkent.

A megújult műszeregységben – az analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellett – helyet kapott egy folyadékkristályos kijelző is. Ez utóbbiról leolvasható a futásteljesítmény, az aktuális hatótáv és fogyasztás, valamint a megtett távolságon túl a pontos idő, a környezeti hőmérséklet, az akkumulátor feszültsége és az átlagfogyasztás is.

Ezt a sok-sok újítást igazán csábító köntösbe csomagolták – mintha csak a Forza 125 tükörképét látnánk, pont olyan tetszetős és áramvonalas a 300-as rokon, s bátran kijelenthetjük, hogy álló helyzetben is dinamikus, sportos benyomást kelt. A fejlesztés nyomán teljes mértékben megújult a modell idomzata, ezáltal a Forza 300 csak nyomokban emlékeztet elődeire. Látványosabb burkolatai révén még modernebbnek hat, egyszersmind kihangsúlyozza, milyen karcsú és kompakt lett a Honda újdonsága. Az orridom ezüst betétei elegáns külsőt kölcsönöznek a robogónak, s ezt a hatást fokozzák az idomon feltűnő légterelők is.

A Forza 300 vásárlói a következő fényezések közül választhatnak *:

Crescent Blue Metallic (metálkék)

Pearl Nightstar Black (gyöngyház-fekete)

Matt Cynos Grey Metallic (matt szürke)

Matt Pearl Cool White (gyöngyház-fehér)

(*Országonként eltérhet)

2 Váz és futómű

  1. A Forza 300 tömege – a vadonatúj acél csőváz révén – 12 kg-mal csökkent

  2. A rövidebb tengelytávnak köszönhetően még fordulékonyabbá vált a motor

  3. Karcsúbb és rövidebb, mint elődei, míg ülésmagassága jelentősen nőtt

  4. Immáron nagyobb, 14” átmérőjű könnyűfém hátsó kerék található a Forzában

Vadonatúj vázzal lép színre a minden ízében átdolgozott Forza 300, az új alkatrésznek köszönhetően a menetkész tömeg 12 kg-mal szerényebb, mindössze 182 kg. Az átalakítás a fordulékonyságra is jó hatással volt, tudniillik a tengelytáv 35 mm-rel – 1510 mm-re – csökkent. Hegyesebb a villaszög (26,5 fok az eddigi 27 helyett), az utánfutás 89 mm-re módosult, míg a hűtőradiátor és az akkumulátor közelebb került a jármű tömegközéppontjához.

Szembetűnő, hogy a Forza karcsúbb és rövidebb elődjénél, hossza 25 mm-rel 2140 mm-re csökkent, míg a nyeregmagasság a korábbi 718-ról 780 mm-re nőtt. Ez utóbbi módosítás előnye, hogy a vezető egyenes derékkal, kényelmesen ülhet, s könnyebben áttekintheti a forgalmat. Ezen túlmenően 2 mm-rel keskenyebb a kormány, az első traktus csupán 580 mm széles, a tükrök külső sarkai pedig 860 mm-re esnek egymástól. A módosítások mindegyike azt szolgálja, hogy a Forza 300 tulajdonosa minél könnyebben átjusson a forgalmi dugókon, s maga mögött hagyja a feltorlódott kocsisorokat.

Elöl 33 mm-es csúszószárátmérőjű, strapabíró teleszkópok dolgoznak, míg a hátsó kereket alumínium lengőkarra támaszkodó rugóstagok fogják közre, melyek rugó-előfeszítése hét fokozatban állítható.

Elöl 15-ös, míg hátul elődjéhez mérten egy collal nagyobb, 14-es könnyűfém kerék kapott helyet, ezeken 120/70 R15, valamint 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek.

Ami a fékrendszert illeti, elöl 256-os, míg hátul 240 mm-es átmérőjű tárcsa teljesít szolgálatot, munkájukat kétcsatornás blokkolásgátló felügyeli, hogy a vezető vizes, csúszós felületen is biztonságosan lassíthasson.

3 Erőforrás

  1. Magasabb végsebesség és jobb gyorsulás mellett alacsonyabb fogyasztás

  2. A Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója (HSTC) a szériafelszereltség része

  3. A HSTC tetszés szerint kikapcsolható a kormány baloldalán található gombbal

A legendás SH300i-ben megismert 279 cm3-s, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, négyszelepes dolgozik a Forza 300-ban is. Ezt a hengerfej, a vezérlés és a gyújtás módosításával tették még rugalmasabbá, így a teljes fordulatszám-tartományban több erő áll a vezető rendelkezésére, ráadásul a négyütemű egyhengeres hajtómű fogyasztása is csökkent.

A furat 72, a löket 68,5 mm, a kompressziós viszony pedig 10,5:1. Az erőforrás 18,5 kW-os teljesítményt ad le hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál, míg maximális forgatónyomatéka 27,2 Nm 5750-nél. Mivel az új Forza 300 lényegesen, 12 kg-mal könnyebb elődjénél, végsebessége 129 km/órára nőtt, illetve álló helyzetből 0,3 másodperccel hamarabb, 11,1 másodperc alatt tesz meg kétszáz métert. Emellett üzemanyag-fogyasztása is csökkent, a WMTC-szabvány szerint immáron 3,22 liter benzinnel beéri száz kilométerenként. Mindez a 11,5 literes üzemanyagtartállyal 350 kilométer feletti hatótávot eredményez.

Valódi mérföldkő a Honda történetében, hogy most először alkalmazzák robogón a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszámkülönbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és az üzemanyag-befecskendezés módosításával csökkenti a különbséget, hogy a hajtott kerék visszanyerje tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány baloldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.

Igazi kiforrott, bevált darab a Forza 300 erőforrása, s olyan rendhagyó műszaki megoldásokat sorakoztat fel, mint a görgőscsapágyas szelephimba, a különösen alacsony belső súrlódású henger, az úgynevezett szemcsapágyas főtengely, illetve a Hondára jellemző, sajátos forgattyúház, melyben 1,7 liter motorolaj kering. A 18,5 kW-os teljesítmény V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, és egyenletes gyorsulást garantáljon.

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/03/12/az-idei-alom-megerkezett/