A Gordon Murray Automotive T.33 Spider részletes bemutatása

Külső tervezés

Pók: hangulatos név, amely tökéletesen illik a lélegzetelállító, időtlen T.33-hoz. A kupé istállótársához hasonlóan a T.33 Spider is a GMA Return to Beauty szellemiségének megtestesítője, de megjelenése még magával ragadóbb vezetési élményt ígér. Az 1960-as évek ikonikus dizájnja által ihletett, de tökéletes arányokkal és szénszálas felületekkel, tisztasággal és a részletekre való kíméletlen odafigyeléssel kivitelezve, ez a szuperautó semmihez sem hasonlítható. A legelső vázlatok által meghatározott tervezési vízió megvalósítása érdekében az A-oszloptól visszafelé minden felület egyedi a T.33 Spider esetében, mégis egyértelműen megosztja DNS-ét a T.33-mal.

Gordon Murray mondta„A kezdetektől fogva tudtam, hogy a T.33 Spider tervezésének egyik legnagyobb kihívása a T.33 tisztaságának, egyensúlyának és általános szépségének megőrzése lesz. Ezért mindkét változatot egyszerre vázoltam, hogy biztosan működjenek az arányok”.

A tető rögzített részének elegáns támpillérei harmonikusan beleolvadnak a hátsó fedélzetbe, mögöttük pedig zsaluk találhatók, amelyek tovább segítik a motor hűtését. A közvetlenül magára a motorra szerelt, a T.33 jellegzetességeként működő nyomószáros légdoboz még jellegzetesebbé válik a Spideren, különösen a tetőlemezek eltávolításakor.

A könnyű karbon kompozitból készült panelek többféle színben rendelhetők. A használhatóság fokozása érdekében használaton kívül szépen elhelyezhetők az első csomagtérben. A hátsó üveg a hátsó válaszfal mögé esik egy kapcsoló megnyomására – a tető be vagy ki –, hogy teljessé tegye a magával ragadó Spider élményt.

A két 90 literes tárolórekesz zökkenőmentesen be van építve a hátsó nyílásokba, és a kétoldalas ajtók alá rejtett gombbal nyitható. Azok a mechanizmusok, amelyeken keresztül ezek az ajtók és tárolórekeszek nyílnak, a mérnöki művészet és a formatervezés ötletes alkotásai – zökkenőmentes működésük elengedhetetlen ahhoz, hogy a T.33 Spider valóban használható szuperautó legyen.

Belsőépítészet

Egyszerű, elegáns, analóg: a T.33 belseje megtestesíti ezeket a meghatározó tulajdonságokat, és valóban vezetőközpontú környezetet biztosít. Szuperautóhoz illően a műszercsoport fókuszpontja a 120 mm-es, kivilágított és kihívóan analóg, központilag elhelyezett fordulatszámmérő. 11 100 rpm-re kalibrálva egyértelműen jelzi a Cosworth GMA V12 teljesítménypotenciálját. Mindkét oldalon másodlagos kijelzők találhatók a klímaszabályozáshoz és az infotainment rendszerhez, utóbbi vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto csatlakozással.

A fő kezelőszervek mindegyike gyönyörűen tapintható, a szénszálas kormánykerék bőrrel borított, a tökéletesen súlyozott pedálok, a sebességváltó kar és a kapcsolóberendezés alumíniumötvözetből készült. A könnyű, verseny ihletésű szénszálas ülések bőr és Alcantara kombinációjával díszítettek. A vásárlói élmény részeként minden autót tökéletesen a tulajdonosára szabnak.

A T.33 Spidert a kupétól megkülönböztető egyedi belső jellemzők egyike, hogy a két ülés közötti hátsó válaszfalborítás már karosszériaszínű. Az eltávolított tetőpanelekkel és leengedett hátsó üvegekkel ez finoman fokozza a nyitottság érzését az utastérbe áramló külső szín révén.

Aerodinamika

Gordon Murray és csapata a talajhatású versenyautók tervezése során felhalmozott pályafutása során felhalmozott tapasztalatokat kihasználva kifejlesztette a T.33 Spider kivételes aerodinamikáját anélkül, hogy a hivalkodó csatornákat, szoknyákat és elosztókat használta volna, amelyeket más szuperautókban általában használnak. Az ilyen eszközök veszélyeztetnék az időtlen kialakítást, ezért ehelyett az első elveket alkalmazták a T.33 Spider Passive Boundary Layer Control (PBLC) rendszerének kifejlesztéséhez. A T.33-on bevezetett PBLC-t tovább finomították a Spider számára. Az autó elején található talajhatású beömlőnyílás az alacsony nyomású levegőt a padló alá irányítja, amely azután egy határolóréteg-eltávolító csatornával ellátott hátsó diffúzorba kerül. A kinyílható aktív hátsó légterelővel kombinálva a PBLC ideális egyensúlyt biztosít az alacsony légellenállás, a nagy leszorítóerő és a kiváló nagysebességű stabilitás között, a helyükön lévő tetőlemezekkel vagy anélkül.

A tető rögzített hátsó része, amely borulás elleni védelmet biztosít, a karosszéria kialakításának szerves részét képezi, hogy optimalizálja a merevséget, miközben biztosítja a tervezési elképzelést. Formáját gondosan optimalizálták, hogy minimálisra csökkentse a légellenállást és a ütést, amikor a panelek nincsenek felszerelve. Ez az egyenletes kialakítás áramvonalasabb, mint az ülések mögötti ikerpúpok, amelyek a speedster karosszériájára jellemzőek.

Testfelépítés

A T.33 Spider a Gordon Murray Technologies iStream® Ultralight szén-monocoque technológiája köré épült. A precíziós présöntött alumínium csomópontokon háromszögezett extrudált alumínium csőhöz ragasztott szénszálas kompozit panelek olyan karosszériaszerkezetet biztosítanak, amely optimális egyensúlyt biztosít a nagy merevség, a könnyű súly, valamint a kivételes szintű biztonság és utasvédelem között.

A kupéval párhuzamosan kifejlesztett T.33 program Spider-vezérelt volt, ami azt jelentette, hogy minden torziós merevségi célt a Spider karosszériaszerkezetére tűztek ki. Ez biztosította a szerkezeti integritás megalkuvását, és elkerülte a tömegnövekedést, amely jellemzően a megerősítések és merevítések hozzáadásának hagyományos megközelítéséből adódik.

Ennek eredményeként, valamint a GMA megszállottan a súlycsökkentésre való összpontosításának következménye – minden alkatrészből egyetlen grammig – a T.33 Spider száraz tömege 1108 kg, ami mindössze 18 kg-mal több, mint a kupé, és ugyanezt fogja teljesíteni. kiváló vezetési élmény.

Az iStream®-ben rejlő precizitás kivételesen pontos gyártási tűréseket is biztosít. Ennek teljes kihasználása lehetővé tette a mérnöki csapat számára, hogy az autóban mindent optimálisan, sokkal közelebb helyezzen el, mint az sok hagyományos karosszéria-építési módszerrel lehetséges lenne. Ez a fokú csomagolási hatékonyság hozzájárul az autó kompakt helyigényéhez és rendkívül alacsony tömegéhez.

Alváz és felfüggesztés

Ahogy az két párhuzamosan tervezett és fejlesztett autóhoz illik, a T.33 Spidert úgy tervezték, hogy ugyanazokat a követelményeket teljesítse a menet, a kezelhetőség és a kormányzás terén, mint a T.33. Az eredendően könnyű, merev, kompozit karosszéria-szerkezet ideális kiindulópontot biztosít a világszínvonalú járműdinamikához, köszönhetően kiemelkedő torziós merevségének és helyi merevségének az alváz rögzítési pontjai körül. A kupéhoz hasonlóan a T.33 Spider is könnyű alumíniumból készült, körkörös dupla lengőkaros felfüggesztéssel rendelkezik. A nagynyomású egycsöves csappantyúk tekercses kivitelűek és szintén alumíniumból készülnek. A GMA járműdinamikai csapata céltudatosan döntött úgy, hogy nem kínál adaptív lengéscsillapítást: a vezetési tökéletesség elvének megfelelően az ütési és visszapattanási arányokat aprólékosan kalibrálták, hogy az ideális menet- és kezelhetőségi egyensúlyt biztosítsák az autó számára.

A motorsport gyakorlatát követve a T.33 Spider hajtáslánca félig szerkezetes, a hátsó felfüggesztést közvetlenül a sebességváltó házára szerelték. A súlycsökkentés és a járműdinamikai előnyök maximalizálása érdekében a rendszer a GMA ferdetengelyes nyírórögzítésével (IASM) rendelkezik, anélkül, hogy az indokolatlan zaj, rezgés és durvaság átterjedne az utastérbe. Az IASM rendszer rugalmas rögzítéseket használ, hogy pontosan a finomításhoz szükséges mennyiségű szigetelést biztosítsa, ugyanakkor lehetővé tegye a precíz kezelést.

Annak biztosítására, hogy a T.33 Spider közvetlenül reagáljon a vezető minden, a volánnál tett bevitelére, bármilyen kicsi is legyen, a GMA elektrohidraulikus kormányrendszert fejlesztett ki. A számtalan iteráción át csiszolva, hogy páratlan érzetet, súlyt és visszacsatolást biztosítson, igény szerinti elektromos szivattyút használ az energiaellátáshoz. Ez a rendszer a hagyományos hidraulikus kormányzás tisztaságát biztosítja, de nagyobb energiahatékonysággal a motor által hajtott szivattyúból származó parazita veszteségek eltávolítása miatt.

A fakulásálló lassulást minden vezetési körülmény között biztosítva a Carbon Ceramic Matrix (CCM) fékrendszert kifejezetten a T.33 és T.33 Spider számára fejlesztették ki. A nagy hőellenállás, az alacsony rugózatlan tömeg és a csökkent kopás ideális kombinációját nyújtja, 370 mm x 34 mm-es tárcsák és hatdugattyús monoblokk féknyergek az első tengelyen és 340 mm x 34 mm-es tárcsák négydugattyús monoblokk féknyergekkel hátul. . Az autó élvonalbeli aerodinamikája által biztosított leszorítóerővel kombinálva a CCM fékek a Cosworth GMA.2 V12 kivételes teljesítményével arányos fékezőerőt biztosítanak.

A hátsókerék-meghajtástól megkövetelt tapadási és kormányzási reakció, valamint a lehető legkisebb tömeg biztosítása érdekében a T.33 Spider a kupéhoz hasonlóan aszimmetrikus kerék- és abroncsspecifikációt alkalmaz. Az első és a hátsó tengelyen könnyű, kovácsolt alumínium 19, illetve 20 hüvelykes kerekek, valamint 235/35 ZR19 és 295/30 ZR20 Michelin Pilot Sport 4 S abroncsok találhatók.

A T.33 Spider járműdinamikai jellemzőit ezek köré a gumiabroncsok köré tervezték, amelyeket úgy terveztek, hogy kiváló nedves és száraz teljesítményt biztosítsanak az úton, valamint alkalmanként pályán. És a teljesen egyedi abroncsokhoz képest további előnyt jelent, hogy könnyen elérhetők – szükség esetén az ügyfeleknek nem kell hosszú átfutási időt elviselniük ahhoz, hogy a kiválasztott szervizközpontba szállítsák őket.