A Honda bemutatta a Honda SENSING 360 és a Honda SENSING Elite menetbiztonsági rendszer legújabb nemzedékét

Honda SENSING 360 Next Technologies

A Honda folytatja modern menetbiztonsági és vezetést segítő eszközeinek fejlesztését

Áttekintés:

A Honda bemutatja új menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszereit

  • Honda SENSING 360

A legfrissebb Honda SENSING 360 rendszer egyik újdonsága, hogy képes felismerni a – vezetőt és a járművet érintő – rendellenes helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a balesetek kockázata. Az új funkció bevezetése 2024-ben kezdődik a nemzetközi piacon.

  • Honda SENSING Elite

Ugyancsak megújult a Honda SENSING Elite rendszer, melyet azért dolgozott ki a japán vállalat, hogy a lehető legnyugodtabban és legbiztonságosabban érhessék el úti céljukat a Honda-tulajdonosok. A továbbfejlesztett biztonsági csomag immáron mindenféle úton, azaz autópályán kívül is képes a felismerni és megérteni a különféle közlekedési szituációkat, méghozzá gyorsan és hatékonyan, alapját ugyanis a Honda mérnökei által alkotott mesterséges intelligencia adja. Az új eszközök alkalmazását 2020 közepén kezdte meg a Honda, és fokozatosan vezeti be a nemzetközi piacon.

A Honda célja, hogy 2030-ra alkalmazásra kerüljenek az új menetbiztonsági és vezetést segítő eszközei

Ha minden a cég tervei szerint alakul, 2030-ra felére csökken a Honda autókat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma.

  • Ennek záloga, hogy a motorkerékpárok érzékelésére is alkalmas Honda SENSING rendszer (a 360 és az Elite változatot beleérve) 2030-ig világszerte megjelenjen a márka modelljeiben.
  • A Honda azon dolgozik, hogy a főbb piacokon minden új autóját felszerelje Honda SENSING 360 rendszerrel 2030-ig.

A Honda Motor Co., Ltd. bemutatta a Honda SENSING 360 névre keresztelt menetbiztonsági és vezetést segítő rendszer legújabb nemzedékét, valamint a Honda SENSING Elite csomagot, ami a SENSING legfejlettebb, legösszetettebb változata.

Miként a „Biztonságot mindenkinek” jelmondat is tanúskodik róla, a Honda elsődleges célja, hogy a közúti közlekedés teljesen balesetmentessé váljon, ezért mélyreható kutatási-fejlesztési munkát végzett a hardverek és a szoftverek területén. A korszerű menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközöket magában foglaló Honda SENSING a Honda főbb modelljeinek többségébe már bekerült. Az Egyesült Államokban és Japánban az új Hondák 99%-ban megtalálható, és a globális arány is elismerésre méltó, hiszen az új Honda személyautók 86%-át óvja Honda SENSING rendszer. A pontos adatok igencsak beszédesek: a Honda SENSING rendszerrel eladott járművek száma elérte a 14 millió darabot.1

A Honda mérnökei folyamatosan fejlesztik a Honda SENSING elemeit. Erről tanúskodik, hogy 2021-ben bemutatták a 3. szintű Traffic Jam Pilot önvezető rendszert is tartalmazó Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomagot. A tapasztalatok bővülésével és az új műszaki megoldások kifundálásával a teljes környezetet figyelő Honda SENSING 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszer még hatékonyabbá vált: a holtterek megfigyelésével, a balesetek elkerülésével és a vezetői terhelés csökkentésével minden irányból védelmet nyújt. A Honda SENSING 360 várhatóan 2022-ben a kínai piacon forgalmazott Honda modelleknél jelenik meg elsőként.

Szintúgy megismerhette a nagyközönség a Honda SENSING 360 következő generációját, ami képes felismerni a vezetőt és a járművet érintő rendellenese helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a vezető terhelése, valamint a balesetek kockázata. Erre hamarosan a napjainkban is alkalmazott Honda SENSING 360 is alkalmassá válik, globális bevezetése pedig 2024-ben kezdődik.

A Honda SENSING Elite rendszer érkezése azért is mérföldkő, mert a legendás japán vállalat számos olyan – fokozott felismerő- és értelmezőképességet kihasználó – funkcióval állt elő, amelynek alapját a Honda által kidolgozott mesterséges intelligencia adja. Ezeket már nemcsak gyorsforgalmi úton működnek, hanem a többi úttípusnál is, így körülményektől függetlenül a lehető legnyugodtabb és legbiztonságosabb módon érhetnek célba a Honda-tulajdonosok.

Ami pedig a jövőt illeti, a Honda azon dolgozik, hogy a motorkerékpárok érzékelésére is alkalmas Honda SENSING rendszer (beleértve a 360 és az Elite névre keresztelt változatot) világszerte elterjedjen 2030-ig. Mi több, az is a célok között szerepel, hogy a főbb piacokon 2030-ig minden új Honda modell megkapja a Honda SENSING 360 rendszert, s persze folytatódjon a Honda SENSING fejlesztése. Ha minden a cég tervei szerint alakul, 2030-ra felére esik a Honda autókat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma.

Ez rendkívül fontos, hiszen a Honda elsődleges törekvése, hogy 2050-ben a Honda autók és motorkerékpárok már képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni. Mivel az egyedülálló tapasztalattal büszkélkedő Honda több járműkategóriában, így a személyautók és a motorkerékpárok piacán is képviselteti magát, s igen jelentős hatása van a mobilitásra, elkötelezett amellett, hogy tovább fejlessze technológiáit és megvalósítsa a balesetmentes közúti közlekedés koncepcióját.

<A Honda SENSING 360 rendszer következő generációs műszaki megoldásai>

A Honda SENSING 360 jelenlegi vezetéstámogató, ütközéselkerülést szolgáló funkcióihoz újabbak társulnak. Ezek képesek felismerni és pontosan értelmezni a normálistól eltérő – vezetőt vagy járművet érintő – helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a sofőr terhelése, valamint a balesetek kockázata. Az egészségi állapothoz vagy vezetői hibához köthető balesetek kockázatát csökkentő eszközök integrálásával olyan járműveket szeretne létrehozni a Honda, amelyek aktívabb életvitelre, illetve hosszabb utazásokra bíztatják az embereket.

Ezeket az új funkciókat a napjainkban is alkalmazott Honda SENSING 360 is megkapja, a különféle régiókban a vásárlók igényeinek megfelelően történik majd bevezetésük.

  • Aktív Sávtartás Kormányfogás nélküli funkcióval2

Ez a rendszer jelentősen csökkenti a vezető terhelését, ugyanis – a gáz- és a fékpedál, valamint a kormánykerék kezelését magára vállalva – tartja a sebességet és a sávot, a sofőr akár el is engedheti a volánt. Ha szabad az út, precízen követi az elektronika, azaz mindig a sáv közepére kormányozza a kocsit. Felismeri például, ha kanyarhoz ér a jármű, és segít a vezetőnek minél lágyabban és precízebben elfordulni a teljes íven. Mindemellett arra is képes, hogy kövesse az előtte haladó autót, és tartsa az előre megadott távolságot hozzá viszonyítva.

  • Aktív Sávváltás Kormányfogás nélküli funkcióval2

Ha az Adaptív Sávtartó aktív, és a vezető bekapcsolja az Aktív Sávváltót Kormányfogás nélküli funkcióval, a rendszer felméri a helyzetet és – ideális körülmények között – segít a sávváltásban, illetve az előzésben. Amennyiben a vezérlőegység úgy érzékeli, hogy a követett autó lassan halad, figyelmezteti a vezetőt, majd végrehajtja a sávváltást, az előzést és a visszatérést az eredeti sávba.

  • Vészhelyzeti Vezetőtámogató Rendszer

Ha vezető nem valamilyen oknál fogva nem veszi vissza a jármű irányítását a rendszertől, akkor a rendszer automatikusan lassításba kezd, majd megáll ugyanabban a sávban.

Részletesen: A rendszer mindent megtesz annak érdekében, hogy felhívja a vezető figyelmét a kialakult helyzetre: riasztási hangokat ad ki és felszólítja a jármű vezetőjét, hogy válaszoljon. Amennyiben a vezető továbbra sem reagál, az elektronika segíti az autó lassítását, majd megállását, miközben bekapcsolja a vészvillógókat és a kürtöt, ezzel figyelmeztetve a vezetőt, az utasokat és a környező járműveket a vészhelyzetre, így óvva meg a közlekedésben résztvevőket az ütközéstől.

  • Figyelmeztetés kiszállásnál

Ha az autó parkol, a vezérlőegység pedig úgy érzékeli, hogy egy jármű közelít hátulról, az adott oldali tükrön vagy tetőoszlopon felvillan egy lámpa, és figyelmezteti az utast a veszélyre. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy akár ütközés is történhet, a figyelmeztetőfény villogni kezd és hangjelzéssel egészül ki.

  • Műszaki megoldások, amelyek figyelik a vezető állapotát és a veszélyeket, hogy segítsenek elkerülni a frontális ütközéseket
  1. Vezetőéberség-figyelő Rendszer és Ütközésre Figyelmeztető Rendszer

A rendszer folyamatosan ellenőrzi a vezető állapotát, s ha úgy érzékeli, hogy figyelme lankad, esetleg elalszik, csökkenti a sebességet és a sávban tartja az autót, nehogy másik járművel, illetve kerékpárral ütközzön, esetleg elgázoljon valakit.

  1. Ütközést Elkerülő Asszisztens Technológia

Ha fennáll az ütközés veszélye, legyen szó gyalogosról, kerékpárosról vagy másik járműről, és a rendszer úgy ítéli meg, hogy a jármű által használt sávban még van elegendő hely a baleset elkerülésére, az elektronika csökkenti a jármű sebességét az adott sávban és segíti a járművezetőt az ütközés elkerülésében.

  1. Vészhelyzeti Kormányzást Segítő Technológia

Ha fennáll az ütközés vagy gázolás esélye, esetleg a vezető nem kellő mértékben kormányoz, a vezérlőelektronika csökkenti a jármű sebességét és besegít a kormányzásba.

<A Honda SENSING Elite rendszer következő generációs műszaki megoldásai>

A Honda tovább gyorsítja a Honda SENSING csúcsváltozatának fejlesztését, még több ultramodern eszközt állítva csatasorba az utasok biztonsága érdekében. Hála a Honda által kidolgozott mesterséges intelligenciának, a Honda SENSING Elite a használat során egyre okosabbá válik. Ebből fakadóan folyamatosan javul azon képessége, hogy felismerje az összetettebb helyzeteket, és bonyolultabb forgalmi környezetben, például autópályán kívül is képes boldogulni. Hogy a Honda-tulajdonosok mindig biztonságban, problémák nélkül, teljes nyugalomban érhessék el úti céljukat, a Honda folytatja ezen technológiák fejlesztését.

Egészen pontosan azon fáradoznak a Honda szakemberei, hogy ne csak autópályán legyen használható a rendszer, hanem dugókban és a nagyobb forgalmú, városi főútvonalakon is, méghozzá úgy, hogy a vezető elengedi a kormánykereket. A rendszer abban is segítséget nyújthat, hogy a kéz nélküli funkció az autópályára fel-, illetve az autópályáról lehajtva is aktív legyen, és akkor is segíti a járműtulajdonost, ha parkolni szeretne vagy ki kíván állni saját garázsából. Ezeket az újdonságokat 2020-as évek közepétől, fokozatosan vezeti be a gyártó a nemzetközi piacon.

  • Vezetéstámogatás nem gyorsforgalmi utakon

Az autópályán kívüli vezetéstámogatást összetett forgalmi helyzetekben is használható, rendkívül kifinomult felismerő- és irányítórendszerekkel oldja meg a Honda. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy olyan autópályán kívül is kiszámíthatóan működő, vezető terhelését csökkentő kockázat-előre jelző, valamint ütközéselkerülő eszközöket építenek be a márka járműveibe, mint az Adaptív Sebességrögzítő vagy a Sávtartó Asszisztens, maga a Kormányfogás nélküli funkció pedig torlódásokban és városi főútvonalakon is aktiválható lesz.

  • Automatikus parkolási segéd

A Honda Sensing Elite ezentúl automatikus parkolási funkciót is kínál a járművezetőnek, sőt segít kiállni egy átlagos családi ház garázsából vagy egy előre megjelölt társasházi parkolóhelyről. Mindemellett a jövőben a Honda szeretné megvalósítani az „Automatikus parkolófiú” funkciót is, tehát az autó vezető beavatkozás nélkül is képes lenne eljutni bárhova, a sofőr akár is ki is szállhatna az autóból.

  • Vezetéstámogatás minden helyzetben gyorsforgalmi úton

A már kifejlesztett sávtartó- és sávváltó asszisztens, valamint a Traffic Jam Pilot funkció mellett a Honda SENSING Elite immáron arra is képes, hogy segítsen a pilótának lehajtani az autópályákról, illetve felhajtani rájuk.

1 A Honda saját mérései alapján (2022. szeptember).

2 A funkciók működése országonként, térségenként és gyártási időszakonként eltérő lehet.