A járműflotta 85 százaléka megújul

Lezárult annak a 40 darab elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak a beszerzési, forgalomba állítási és töltőkiépítési projektje, amely a főváros lakosságán kívül a dél-budai agglomerációban élő, közel 100 ezer ember ingázását hivatott komfortosabbá tenni. A Zöld Busz Program támogatásával végrehajtott, nettó 7,6 milliárd forint értékű fejlesztésnek, valamint a gázüzemű autóbuszok forgalomba állításának köszönhetően a fővárosi agglomeráció szóló kivitelű járműállománya hamarosan teljes körűen alternatív meghajtású buszokból áll, melyek átlagéletkora mindössze 0,7 év.

Az elektromos meghajtású, Mercedes-Benz eCitaro típusú járművek 2022 márciusától emelik a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedésének színvonalát a Budakeszit érintő, 22, 22A, 222 és 188E jelzésű agglomerációs autóbuszvonalakon, illetve Budaörs és Törökbálint térségében, a 40, 40B, 40E, 88, 88A, 188, 188E, 140, 140A, 140B, 240, 172, 173 és 272 jelzésű vonalakon. Időközben a Mobiliti Volánbusz Kft. befejezte a töltőoszlopok teljes körű kiépítését a közlekedési vállalat Hunyadi úti telephelyén. A 40 darab 100 kW-os SICHARGE UC100 töltőberendezés 3-3,5 óra alatt tölti fel a buszok akkumulátorait, amelyek így – az időjárási körülményektől és a városi forgalom intenzitásának alakulásától függően – 130-160 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A környezetkímélő autóbuszok eddig összesen csaknem 1,8 millió kilométeren szállították az utasokat.

A fővárosi rendszerbe integrált útvonalakon természetesen a budapesti utasok is élvezhetik az e-buszok előnyeit. A 40 jármű ennek megfelelően kék színű, fedélzeti kijelzőjükön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (FUTÁR) üzemel. A járatokon májustól vármegye- vagy országbérlettel is lehet utazni, de ezek a bérlettípusok kizárólag a főváros közigazgatási határán kívül érvényesek, Budapesten belül BKK-jegy vagy Budapest-bérlet szükséges a szolgáltatás igénybevételéhez.

A szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint 13 darab USB-csatlakozóval biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását. Az elektromos járművek zajterhelése alacsonyabb hagyományos társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. Az autóbuszok az üzembe helyezés kezdete óta már több mint 1,74 millió kilométert tettek meg, eközben – a dízelüzemű járművek kiváltásával – 1697 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet.

A beszerzés összértéke nettó 7,6 milliárd forint, amely a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által kiírt Zöld Busz Program keretében, csaknem 80%-os mértékű, vissza nem térítendő támogatással valósult meg.

A Volánbusz az e-buszok és a töltő-infrastruktúra beszerzésének projektzáró eseményét 2023. március 25–26-án tartja a Budakeszi Vadasparkban, ahol a nagyközönség testközelből ismerheti meg az elektromos járművek jellemzőit és üzemeltetési tapasztalatait.

Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára, Pest vármegye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „a Buda környéki régióban a meglévő közlekedési lehetőségek fejlesztése, de újak teremtése is rendkívül fontos: a 40 elektromos meghajtású autóbusz mellett 75 sűrített földgázzal működő jármű is forgalomba állt a Buda környéki agglomerációban. A modern, légkondicionált buszok károsanyag-kibocsátása és zajterhelése is nulla, vagy alacsonyabb, mint a hagyományosaké, és babakocsival, valamint kerekesszékkel is könnyen használhatók.”

Dr. Aradszki András, Pest vármegye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: „a szervizelési lehetőség megteremtése, az autóbusz-vezetők oktatása és hosszas tesztüzem után a Volánbusznak köszönhetően elektromos meghajtású autóbuszok álltak forgalomba a főváros budai agglomerációjában. Ezek a modern járművek egyszerre szolgálják mind a klímavédelmet, mind pedig az érdi, törökbálinti, budakeszi, valamint ezek környéken élők életét, akik rendszeresen, naponta járnak dolgozni Budapestre, vagy a lakóhelyüktől távolabb eső településekre. Ez csak az 1. számú választókerületben napi 30-35 ezer ingázó embert jelent.”

„A jövő mobilitása mindképpen zöldebb lesz, mint a jelenlegi. A közösségi közlekedés, így az autóbuszos közlekedés választása pedig egy könnyen, bárki által megtehető lépés a környezetvédelem és fenntartható jövő útján. A dél-budai agglomerációban több mint egy éve közlekedő, csaknem 40 darab Mercedes-Benz eCitaro autóbusz és azok töltőberendezései által szolgáltatott tapasztalatok alappillérét képezik a gondozásunkban zajló Zöld Busz Programnak, amelynek célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon. Az összesített eredmények alapján holisztikus szemlélettel vizsgáljuk a városi közösségi közszolgáltatás további fejlesztését. Ezzel is hozzájárulunk ahhoz, hogy a Magyar Kormány zöld mobilitás-fejlesztési stratégiája még sikeresebb legyen” – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója

Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: „Az elektromos buszok munkába állítása a közösségi közlekedésben napjainkban már nem csupán tervekben létező, a valóságtól elrugaszkodott, hóbortos elképzelés, 2023-ban ez már Magyarországon is maga a beteljesedett valóság. Az elektromos autóbuszok térnyerésében egyre nagyobb szerepet játszanak a gazdaságossági számítások és az üzemeltetés hatékonyságát érintő megfontolások, amelyeket a Volánbusz Zrt.-nél végzett tesztek és mérési eredmények is alátámasztanak. Az elmúlt években a társaságunknál végzett elektromos buszos tesztek olyan kardinális tapasztalatokkal és tanulságokkal szolgáltak, amelyek birtokában a Volánbusz a hazai elektromosbusz-ipar egyik fő katalizátora lehet.”

Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A közlekedési vállalat 2018-ban indult jármű-fiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 2155 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a társaság további 145 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással.

Háttérinformációk a fejlesztésről és a budapesti agglomeráció közlekedéséről

A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be több sikeres pályázatot a Zöld Busz Programban. A közlekedési vállalat az első negyven jármű szállításáról 2021 júliusában kötött megállapodást. A társaság a Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbuszokat 2021 szeptemberétől kiemelt rendezvényeken tesztelte, hogy – a Hungexpo területén kiépített töltő-infrastruktúra üzembe helyezése után – az így szerzett üzemeltetési tapasztalatok hasznosításával állhassanak forgalomba a közösségi közlekedésben. 2021 októberétől munkanapokon négy jármű már próbaüzemben közlekedett a fővárosi agglomeráció egyes autóbuszvonalain, hogy a teljes flotta – tavaly tavaszi – forgalomba állítása előtt menetrend szerinti forgalomban is tesztelhessék őket az utasok, az autóbusz-vezetők és a szakemberek.

A közlekedési vállalat 450 autóbusz-vezetővel, 61 vonalon biztosítja a fővárosi agglomerációban az autóbusz-közlekedési szolgáltatást, évente 868 ezer járaton mintegy 13,8 millió utazásról gondoskodva. A térség járműállománya és ezáltal a kiszolgálás színvonala az elmúlt két évben hatalmas fejlődésen ment keresztül, hiszen 2021-ben 30 db csuklós kivitelű Mercedes-Benz Conecto NG típusú, korszerű, dízelüzemű, majd 40 darab Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbusz érkezett, idén március elejétől pedig 75 darab gázüzemű, MAN Lion’s City 12 típusú autóbusz áll forgalomba fokozatosan. A fejlesztéseknek köszönhetően az agglomerációs flotta 85 százaléka megújul, átlagéletkora 2,2 év lesz. A szóló kivitelű járművek hamarosan teljes egészében alternatív meghajtásúak lesznek, mindössze 0,7 éves átlagéletkorral.