Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A kategóriateremtő RAV4 rövid története

Posted on 2018.04.03.2018.04.03. By Iroda Távirati

A fantasztikus négyes

Jövőre lesz 25 éves a Toyota RAV4, a világ első modern szabadidőjárműve. Az örök innovátor ötödik generációjának múlt heti világpremierje alkalmából áttekintjük a dicső elődök történetét.

Amikor a Toyota 1989-ben bemutatta Rav Four névre hallgató tanulmányautóját, az apró négykerekű túlzás nélkül letaglózta a közönséget. Ma már nehéz elképzelni egy olyan világot, amelyben nem léteztek szabadidőjárművek; harminc évvel ezelőtt azonban a személyautók kényelmi felszereltségét és önhordó karosszériáját egy robusztus megjelenésű, magas építésű, összkerékhajtású konstrukcióval kombinálni gyakorlatilag felért egy istenkáromlással. Ma már tudjuk, hogy a Rav Four (illetve a sorozatgyártásra felvett nevén RAV4) egy új egyetemes kategóriát és kvázi világvallást teremtett, a crossover egyházát, amelynek prófétái 2017-re már az újautó-vásárlók egyharmadát megtérítették. A Toyota modellje persze nemcsak útjára indította ezt a mozgalmat, de 25 éve mutatja is az irányt követőinek egyre népesebb tábora számára. Tekintsük hát át a műfajteremtő modell élettörténetét.

Első generáció: az önhordó karosszéria alkalmazása

A Toyota mérnökeiben először 1986-ban kristályosodott ki az önhordó karosszériájú terepjáró – más gyártók számára teljes mértékben elfogadhatatlan – gondolata. Az 1989-es tanulmány kedvező fogadtatása után 1994 tavaszára elkészült a szériamodell. Igazi „Best Of” típusról beszélhettünk: az első generáció padlólemezét a zseniális Corolla, hajtásláncát javarészt a Camry, a felfüggesztést és a sebességváltót pedig – kapaszkodjanak meg! – a Celica GT-Four sportkupé adta. Ezt a receptet később más gyártók is sikerrel alkalmazták.

Az első generációs RAV4 egyszerű, nem túl méretes örömjármű volt. A kétajtós, négyüléses modell 2.0 literes, 16 szelepes motorja inkább pörgős és sportos, mint nagy tartalékokat kínáló nyomatéktenger volt, ami többé-kevésbé feleslegessé tette az állandó összkerékhajtás mellé opcióként kínált központi differenciálzárat. Az már az értékesítés első heteiben nyilvánvalóvá vált, hogy a Toyota alulbecsülte a piac érdeklődését, a forgalmazás megkezdése után mindössze három hónappal a tervezett gyártási darabszámokat villámgyorsan megkettőzték, hogy győzzék a keresletet. Az első generációs RAV4 vezethetőségével és felszereltségével mindenki elégedett volt – túlságosan is: olyanok is beleszerettek, akiknek valójában jóval tágasabb férőhelyre és csomagtartóra lett volna szükségük. A Toyota azonnal reagált a helykínálatot illető kritikákra, és mindössze egy évvel később 1995 tavaszán bemutatta a 40 centivel megnyújtott, négyajtós, ötszemélyes verziót. A RAV4-ből elektromos változat, elsőkerék-hajtású alapmodell és kabrió is készült: az első szériás modell igyekezett minden lehetséges elvárásnak megfelelni.

Viszkokuplung és kopoltyú: bemutatkozik a második generáció

Amikor eljött a modellváltás ideje, az egykor magányos kategóriában csak úgy nyüzsögtek a konkurensek. A RAV4 fejlesztői tisztában voltak az úttörő modell vállát nyomó felelősséggel, és a második generáció megalkotásakor minden korábbinál magasabbra helyezték a lécet. Az autó érezhetően nagyobb lett, ugyanakkor a modernebb gyártási eljárásoknak köszönhetően tömege nem növekedett. Megőrizték az oldalra nyíló csomagtérajtót, rajta a pótkerékkel, a korábbi innen-onnan összeválogatott alkatrészek helyett azonban immár főleg saját jogon fejlesztett komponensekből épült fel az autó. A viszkokuplungos központi differenciálművel szerelt összkerékhajtást azonban például a prémium crossover műfaját létrehozó Lexus RX300-tól vették kölcsön, az európai piacokon pedig megjelentek a dízelmotoros kivitelek, motorházfedelükön a jellegzetes intercooler-kopoltyúval.

A második széria a belső tér kialakításában is példamutatónak bizonyult: hátsó ülései nemcsak osztva dönthetők, de hosszirányban eltolhatók is voltak, sőt, ki is lehetett őket szerelni. Talán ez a praktikum is hozzájárult ahhoz, hogy az észak-amerikai piacokon a hölgyek azonnali kedvencévé vált – azóta is egyetlen (divat)modell akadt csupán, amelynél magasabb a női vásárlók aránya, mint a második szériás RAV4-esnél.

A harmadik generáció erősségei: merev utascella és kapcsolható összkerékhajtás

Ettől teljesen függetlenül a harmadik generációs modell radikális átalakuláson esett át. A 2005-ben bevezetett újonc Európába csak ötajtós, rövid tengelytávú kivitelében jutott el – a háromajtós verziót csupán Japánban forgalmazták; a nyújtott tengelytávú, hétszemélyes kivitelre pedig nem lett volna lényegi kereslet az óvilágban, az USA-ban annál inkább.

Az elődje növekedési hajlamát megöröklő, félarasznyival hosszabb modell vadonatúj vázszerkezete jóval merevebb volt, ami a menetzajokat és a biztonságot egyaránt kedvezően érintette. Egy ilyen szilárd vázba már volt értelme különösen igényes futóművet beépíteni: a RAV4 hátul sportautóknak fenntartott, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott. További újdonságként elektromosra cserélték a kormányszervót, valamint két kardinális ponton nyúltak hozzá a modellhez: a pótkerék a hátsó ajtóról a csomagtartóba költözött (a kötelező fél idei facelift során), az állandó összkerékhajtást pedig igény szerint kapcsolhatóra cserélték; ennek vezérlése a kipörgésgátló és menetstabilizáló rendszerekkel állt összeköttetésben. Ez a személyautós hajtáslánc újfent forradalmi újításnak számított a SUV-szegmensben, és bár a keményvonalas hívek talán bánkódtak, a vásárlók többsége örült a fogyasztáscsökkentő fejlesztésnek – ahogy a minden korábbinál szélesebb motorválasztéknak is. Ez utóbbinak, valamint a finom, de folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egészen a modellciklus végéig fenn tudták tartani a típus iránti rendkívüli érdeklődést.

Hibrid hajtás és őrületes rendelésállomány: a negyedik generáció mindent visz

Ha az első három generációnál folyamatosan emelkedett a típus népszerűsége, a negyedik széria iránti érdeklődés minden korábbit felülmúlt. A 2013-es premiert követően tízszer akkora volt a kereslet a modell iránt, mint a húsz évvel korábbi, első széria esetében! Helykínálatában és felszereltségében egyaránt a kategória élére tört a RAV4, 2016-ban pedig eljött egy olyan fejlesztés, amelynek jelentősége a modell eredeti bevezetésével vetekszik: megjelent a palettán a hibrid verzió, mely radikálisan átalakította a RAV4 piacát.

A benzin-elektromos kivitel ma az eladások éllovasa számos piacon, egyedülálló lehetőséget kínálva a dízelmotoroktól elforduló, ugyanakkor takarékos és tiszta üzemű szabadidőjárművet kereső vásárlók számára. Az ennek szellemében megalkotott, frissen bemutatott ötödik generációs modell nagyszerű örökséget ápolhat: a mai napig világszerte több mint hatmillió RAV4 talált gazdára (egynegyedük Európában) – és ami a leginkább lenyűgöző, 90 százalékuk a mai napig üzemképes állapotban van, használtpiaci keresletük és értéktartásuk pedig a legjobbnak számít a kategóriában.

Fotók: Toyota

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Megindult a forgalom az M1-es autópályán a kedd hajnali baleset helyszínén
Next Post: Kezdődik a roham

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Parov Stelar Debrecenben
  • Egész évben a PENNY-vel főzhetnek
  • Így vészeld át az óraátállítást!
  • Ismét mozikban a Veszett a világ
  • Ezek az idei év fitnesztrendjei
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • A hétvégén tesztelik a biztonsági rendszereket
  • A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot
  • A Toyota Highlander így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Tovább folytatódik az együttműködés az RTL népszerű reggeli műsorával
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT