A korlátozások után feléled a használtpiac?

Ausztria volt az első ország Európában, amely április 14-én enyhítette az autókereskedésekre vonatkozó, március 16-tól hatályos korlátozásokat. A használt gépjárművek értékesítése azóta elérte a kényszerintézkedések előtti forgalom 80 százalékát.

Az Indicata piackutatása megállapította, hogy Németországban, ahol a korlátozásokat április 20-án hasonló módon enyhítették, a vásárlók visszatérése még erőteljesebb volt, és elérte a korlátozások előtti szint 90 százalékát. Ami különösen érdekes, az a használt sportautók forgalma.

Az INDICATA által felvázolt érdekes fejlemény az, hogy a sportautók értékesítése az átlagnál sokkal több: Ausztriában elérte a válság előtti szint 110, Németországban pedig a 130 százalékát.

indicata_austria.jpg

„Nagyon pozitív tendenciákat látunk, de ezek nem feltétlenül lesznek észlelhetők más piacokon – figyelmeztet Andy Shields, az Indicata ágazati igazgatója. – Németország és Ausztria ugyanis olyan gazdag ország, amely válságálló gazdasággal és jelentős pénzügyi tartalékokkal rendelkezik, arról nem is beszélve, hogy a két országban idejekorán hozták meg a szükséges intézkedéseket, így nem csupán a járványban megbetegedettek számát sikerült viszonylag alacsony szinten tartani, hanem a korlátozások is rövidebbek voltak.

Mindenesetre a szintén csupán részleges korlátozásokat bevezetett országok – például Hollandia és Svédország – 90, illetve 98 százalékos adatai az említettekhez hasonlóan pozitívak voltak. (Svédországban a használt hibrid és EV-forgalom 33 százalékkal nőtt a válság előtti időszakhoz képest.) Dánia pedig a zárlat előtti értékesítés 102 százalékát is elérte május első napjaira.

A piackutatás azt is kimutatta, hogy Lengyelországban, Portugáliában és Belgiumban szintén érezhető a használtautó-piac élénkülése.

Mindezekkel szemben a járvány által leginkább sújtott Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Olaszországban még nagyon messze van az az idő, amikor újra beindulhat a használtautók piaca.