A következő „e-volúció” (2.)



Megnövelt szabadmagasságú és alacsonyépítésű változatok

A Prémium elektromos platformot (Premium Platform Electric; PPE) kizárólag tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellek számára fejlesztették ki, így e technika összes előnyét maradéktalanul kiaknázhatja. A jövőbeni PPE-flotta tagjainak egyaránt központi eleme a tengelyek között elhelyezett akkumulátormodul, amely az A6 e-tron concept esetében mintegy 100 kWh energiát szolgáltathat. Mivel az Audi a jármű teljes alját kihasználja e célra, az akkumulátor lapos kialakítást kaphat. Ennek köszönhetően első ízben már nem csupán megnövelt szabadmagasságú modellek építhetők e platformra, hanem – az alapvető architektúra megváltoztatása nélkül – kifejezetten dinamikus, és alacsonyépítésű változatok is, mint például az Audi A6 e-tron concept.

A PPE-modellek akkumulátormérete és tengelytávja így egyaránt igény szerint skálázható, különböző piaci szegmensekbe is lehetővé téve bevezetésüket. A hosszú tengelytáv és a kimondottan rövid karosszéria-túlnyúlások aránya minden esetben adott, s a nagyméretű kerekekkel közösen már nem csupán formatervezési szempontból szolgál tökéletes alapvető arányokkal. A hosszú tengelytáv előnyeit ugyanis az elkövetkező PPE-modellek utasai is élvezhetik a jövőben, a tekintélyes beltér-hosszúság, s az ebből adódó, elöl és hátul egyaránt bőséges lábtér minden járműszegmensre kiterjedően meghatározó erénynek számít. Az elmaradó kardánalagút tovább növeli a tisztán elektromos hajtásrendszerű gépkocsik térkínálatát és kényelmét.

Az Audi vásárlóinak mindezek ellenére sem kell nélkülözniük a márkára oly jellemző quattro összkerékhajtást, a PPE-alapú modellek jövőbeni választékában ugyanis olyan változatok is megjelennek majd, amelyek az első és a hátsó tengelyen is rendelkeznek egy-egy elektromos motorral. Ezek megfelelő elektronikus koordinációja igény szerint, illetve a menetdinamika és a gazdaságosság tökéletes egyensúlya mentén valósíthatja meg az összkerékhajtást. A tervekben a lehető legalacsonyabb energiafogyasztásra és maximális hatótávra optimalizált olyan alapváltozatok is szerepelnek, amelyek hajtásáról a hátsó tengelyre épített egyetlen elektromos motor gondoskodik.

Az Audi A6 e-tron concept két elektromos motorja együttesen 350 kW teljesítményt és 800 newtonméter forgatónyomatékot produkál.

Az Audi A6 e-tron concept első kerekeit kifejezetten az elektromos modellek számára optimalizált, ötkaros felfüggesztések vezetik, míg hátul szintén többkaros konstrukciót alkalmaztak a tervezők, s a koncepciómodellben az adaptív lengéscsillapítókkal szerelt Audi air suspension légrugózással egészülnek ki.

Gyors töltés, nagy hatótáv

Az Audi A6 e-tron concept és minden jövőbeli PPE-modell hajtástechnikájának középpontjában a 800 voltos töltéstechnika áll. Akárcsak az Audi e-tron GT esetében, itt is e műszaki megoldás teszi lehetővé a gyorstöltő-állomásokon az akkumulátor akár 270 kW teljesítménnyel végzett, a lehető legrövidebb idő alatti feltöltését. Ez a forradalmi technika a Prémium elektromos platformmal (PPE) most első ízben jelenhet meg a közép- és felsőkategória volumenszegmenseiben.

A rendszer immár a belsőégésű motorral hajtott gépkocsik hagyományos üzemanyagtankolásának időigényét közelítő töltési időtartamokat tesz lehetővé. Ennek megfelelően például mindössze tíz perc is elegendő több mint 300 kilométeres távolságra szükséges elektromos energia fedélzeti betárolásához, nem egész 25 perc alatt pedig ötről 80 százalékra emelhető az Audi A6 e-tron concept 100 kWh kapacitású akkumulátorának töltöttségi szintje.

Hajtásrendszer-változattól és teljesítménytől függően több mint 700 kilométeres hatótávjával az Audi A6 e-tron concept kompromisszumok nélkül bizonyul alkalmasnak a háztartás első számú autójának szerepére. Mivel hatótávjával és töltési sebességével egyaránt lépést tart a belsőégésű motorral szerelt gépkocsikkal, az autós mindennapok tökéletes sokoldalú tehetségévé léphet elő – rövid távokon éppúgy, mint a hosszú utazások során.

Menetdinamikai képességeit tekintve az Audi A6 e-tron concept az elektromos autókra jellemző módon jócskán maga mögött hagyja a belsőégésű motorral hajtott modelleket. A már az elektromos motor első fordulatától rendelkezésre álló tekintélyes forgatónyomatéknak köszönhetően még a kimondottan gazdaságos üzemre hangolt belépőmodellek is kevesebb, mint hét másodperc alatt gyorsíthatnak fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, míg a sportos csúcsmodelleknél akár jóval négy másodperc alá is csökkenthető e sprint ideje.

PPE – sokoldalú, variálható, elektromos

Az e-tron formájában 2018-ban mutatkozott be az első tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi, s a márka azóta nem egészen három év alatt következetesen és nagy tempóban teljes termékportfóliójára kiterjedően fejlesztette az elektromos mobilitást. Az Audi e-tron és e-tron Sportback SUV-modellek után 2021 februárban a Porsche AG és az Audi közös fejlesztésű, új technológiai platformján már a különösen dinamikus e-tron GT ünnepelhette premierjét, két hónappal később pedig megérkezett az Audi Q4 e-tron és Q4 Sportback e-tron. Az A-szegmens e két egyaránt egyéni stílusú SUV-tagja közös műszaki alapokra, a Volkswagen Csoport úgynevezett Moduláris elektromos platformjára (MEB) épül. Kizárólag Kínában kapható 2019 óta a szintén tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi Q2 L e-tron.

Az Audi A6 e-tron concept egy új, nemkülönben innovatív technológiai alapra, a Prémium elektromos platformra (Premium Platform Electric; PPE) épülő – először a C-, később a B- és a D-szegmensben is megjelenő – modellcsalád első képviselője. Ez a modulrendszerről az Audi és a Porsche AG közös fejlesztése, s az első PPE-alapú, sorozatgyártású Audi-modelleket 2022 második felétől mutatja be a négykarikás márka.

A PPE-alapú modellek választékát kifejezetten globális kínálatként alakították ki, egyaránt tervezve gyártásukat európai termelési helyszíneken, illetve az Audi legnagyobb piacán, Kínában. Az Audi új saját üzemet épít Csangcsunban, ahol az évtized közepétől PPE-alapú elektromos Audik gördülnek majd le a szerelőszalagról. Az üzemet közösen működteti majd az Audi és vegyesvállalati partnere, a VAW-Volkswagen.

A PPE az első platform, amely volumenmodellek mindeddig elérhetetlenül széles választéka jegyében született, amelyben éppúgy szerepelnek megnövelt szabadmagasságú SUV- és CUV-modellek, mint az Audi kínálatának alapszegmenséhez tartozó alacsonyépítésű változatok – mint például az Audi A6 sorozat. A tervekben emellett a PPE-kínálat B-szegmensbeli bővítése is szerepel, amely immár évtizedek óta az Audi legnagyobb értékesítési darabszámú piaca, de a Prémium elektromos platform (PPE) a D-szegmens, vagyis az “autók felsőháza” számára is a legjobb műszaki feltételekkel szolgál.

A PPE révén az elektromos mobilitás azon ügyfelek számára is vonzó lehet, akik a SUV-szektoron túli gépkocsikoncepciókat részesítik előnyben, mint például a márkára jellemző Sportback kivitel, amit az Audi A6 e-tron concept jövőbemutató ajánlatként testesít meg.

A nagy értékesítési darabszámok jellemezte B- és C-szegmenseken keresztül különösen hatékonyan bővíthető az elektromos autók köre a márka portfóliójában. Mindemellett a méretgazdaságossági hatások révén a prémium-vetélytársak körében példátlanul széles modellválasztékon alkalmazhatók felsőkategóriájú technikák és sokrétű modellváltozatok.

Mindez a modellkínálatra vetített üzemanyag-fogyasztás és szén-dioxid-kibocsátás előnyére is válik. Röviden: a Prémium elektromos platform (PPE) a modellek gyártási darabszáma és sokfélesége révén egyaránt jelentősen felgyorsíthatja, s az Audi újabb sikertörténetévé avathatja az elektromos mobilitás felé vezető átalakulást.