A legenda visszatérésével új legenda születik?

Lehullt végre a lepel a 17 év után visszatérő sportautólegenda, a Toyota Supra utcai változatáról, a 2019-es Detroiti Autószalonon láthatja először a nagyközönség a vadonatúj Toyota GR Supra modellt. A „sűrített extremitás” modern formanyelve kihangsúlyozza a modell teljesítményét és dinamizmusát, ugyanakkor a Toyota sportautó-hagyományait idéző, klasszikus formanyelv romantikáját is hagyja érvényesülni, míg a tökéletesen vezetőcentrikus, kétszemélyes utasteret az együléses versenyautók hangulata és kialakítása ihlette. A Toyota mérnökei azonban gondoskodtak róla, hogy a vadonatúj Supra ne csupán lenyűgöző formavilága révén legyen méltó a nagy elődökhöz: a modell klasszikus sportautós hajtásláncot kapott, 340 lóerős, 500 Nm-es, soros hathengeres turbómotorral és hátsókerék-hajtással, míg a a rövid tengelytáv és a széles nyomtáv révén megvalósul a kivételesen dinamikus vezethetőség kulcsának számító 1.55-ös ideális arány. Az első büszke Supra tulajdonosok nyár végén vehetik át autójukat amely egyébiránt a TOYOTA GAZOO Racing által gyártott első, globális GR modell.

A vadonatúj Toyota GR Supra, a Toyota legendás sportautójának ötödik generációja, egyben a TOYOTA GAZOO Racing első globális GR modellje 2019. január 14-én, a Detroiti Autószalonon tartja világpremierjét. Az új Toyota GR Supra színtiszta sportautóként látott napvilágot, amelyben a legcsekélyebb kompromisszum sem csorbítja a vezetés élményét. Tetsuya Tada főmérnök a korábbi Toyota Supra generációk és az eredeti 2000GT sportautó nyomdokain haladva megőrizte a klasszikus elrendezést: az orrban elhelyezett, soros hathengeres motor a hátsó kerekeket hajtja. A modell a sportos vezetés híveit a teljesítmény, a dinamizmus és a pontos vezethetőség felemelő kombinációjával kecsegteti, köszönhetően a rövid tengelytáv és a széles nyomtáv, a csekély tömeg, a mély tömegközéppont és a rendkívül merev karosszéria kombinációjának.

A kettős megfúvású turbófeltöltővel szerelt, 3,0 literes motor legnagyobb teljesítménye 340 lóerő, a maximális forgatónyomaték 500 Nm. A nyolcfokozatú automata sebességváltóval kiegészülő hajtáslánc finom, erőteljes gyorsító képességgel bír, a teljes fordulatszám-tartományban masszív forgatónyomaték áll a vezető rendelkezésére.

A TOYOTA GAZOO Racing kulcsszerepet játszott az új sportautó menetteljesítményeinek tökéletesítésében; a vezethetőséget Németországban, a legendás nürburgringi Nordschleifén és a környező közutakon hangolták a lehető legdinamikusabbra, legstabilabbra, legélvezetesebbre. A fejlesztési programot a világ számos pontján végzett, közúti tesztek egészítették ki. Hogy megbizonyosodjon arról, a modell maradéktalanul képes beváltani ígéretét, a Toyota elnöke, Akio Toyoda mesterpilótai minőségében személyesen tette próbára és hagyta jóvá azt a Nürburgringen. Az új Toyota GR Supra első példányait 2019 nyarának végén vehetik át az ügyfelek. A modellt az ausztriai Grazban gyártják.

Vegytiszta sportautós dizájn

Már első pillantásra nyilvánvaló, hogy az új Toyota GR Supra formavilága a Toyota történelmének legendás sportautói előtt tiszteleg. A mértékadó 2000GT hatása egyértelműen felismerhető a hosszú motorházfedélben, a kompakt karosszériában és a dupla buborékos tetőkialakításban: a negyedik generációs Supra jellegzetes megjelenése az orr és a far kialakításában is visszaköszön, különös tekintettel az erőtől duzzadó hátsó kerékdobokra és az integrált légterelő ívére. A hasonlóság nem csupán felszínes, hiszen az új Toyota GR ugyanazt a klasszikus hajtáslánc-elrendezést alkalmazza, mint ünnepelt elődei: a nagyteljesítményű, hathengeres orrmotor a hátsó kerekeket hajtja. A Toyota Supra formavilágát először a drámai hatású FT-1 koncepcióautóban csodálhattuk meg; a kaliforniai CALTY stúdió által megálmodott tanulmányt a 2014-es Detroiti Autószalonon mutatták be. A Toyota Supra vezető formatervezője, Nobuo Nakamura a „sűrített extremitás” fogalmával egyszerűen határozta meg a feladatot munkatársai számára: tudatosan kerülte az érzelmeket kifejező szavakat, hogy kötetlenül és eredeti formában valósíthassák meg a letisztult, egyedi sportautóról alkotott elképzeléseiket.

„Mivel Tada főmérnök úr szeme előtt a maximális vezetési élmény lebegett, tudtam, hogy olyan megjelenéssel kell felruháznom az autót, amely látványában és kiállásában egyaránt izgalomba hozza a sportautók szerelmeseit. A soros hathengeres orrmotor és a hátsókerék-hajtás manapság igen ritka kombinációja lehetővé tette számomra, hogy túllépjek a Toyota határain.” – fogalmaz Nakamura.

A „sűrített extremitás” közvetlenül a jármű fizikai felépítésére utal. Ez három alapvető elemből áll: egyrészt ott a rövid tengelytáv, a nagy kerekek és a széles nyomtáv kombinációja; másrészt a testre szabott, kétszemélyes utastér; harmadrészt a kompakt karosszériához társuló, elnyújtott motortér, amely kihangsúlyozza a soros hathengeres motor és a hátsókerék-hajtás párosát. Nakamura olyan autót álmodott meg, amely formatervében kétségtelenül modern, mégis a klasszikus sportautók szerethető stílusjegyeit viseli magán. Az eredmény a tömeges gyárthatóságnak a határait feszegette, különösen, ami a hátsó kerékdobok erőtől duzzadó íveit illeti. A Toyota GR Supra végső dizájnjában – a nagy átmérőjű abroncsok, a rövid tengelytáv és a karosszériahossz arányaiban – egyértelműen nyilvánul meg a „sűrített” formai tematika. Figyelemre méltó tény, hogy a tengelytáv rövidebb, mint a GT86 kupéé, a kerekek viszont nagyobbak annál. Ami az „extremitást” illeti, az a jármű széles kiállásában: a feszesre szabott utastérben és a fokozott manőverezhetőséget és stabilitást eredményező, nagy nyomtávban ölt testet. A dizájn kialakítása során maximálisan ügyeltek a légellenállás és a felhajtóerő optimális egyensúlyára, illetve a két tengely közötti, ideális tömegeloszlásra. A „dupla buborék” tetőkialakítást például nem csupán hagyománytiszteletből alkalmazták: a megoldás csökkenti a jármű homlokfelületét, ezáltal mérsékli a légellenállást, anélkül, hogy ezzel korlátozná a fejteret.

Az orrkialakítást a negyedik generációs Supra ihlette, ám megjelenése annál is kifejezőbb: a modell mélyen ülő karakterét kihangsúlyozza a markáns központi hűtőmaszk, valamint az azt keretező, a motor hűtéséhez nélkülözhetetlen, nagyméretű légbeömlők. A karakteres lámpatest hatlencsés LED-es szerkezete magában foglalja az irányjelzőt és a nappali világítást is. Azáltal, hogy a fényszórótest az orrhoz közelebb, beljebb helyezkedik el, még nagyobbnak, még erőteljesebbnek tűnnek a kagylószerű első kerékívek.Oldalról szemlélve a mélyen húzódó motorházfedél az alacsony orrból kiinduló, dinamikus vonalat rajzol ki. A fedél kilépő éle és a hátsó légterelő szinte ugyanabban a magasságban helyezkednek el, a kettőt mélyen tartott övvonal köti össze. A karosszéria övvonal alatti része enyhén előre dől, míg az utasfülke erőteljesen hátra billen; utóbbi feszes, kompakt méreteire a fekete A-oszlopok és a tető oldalán kialakított karaktervonalak hívják fel a figyelmet. Tetszetős, masszív küszöbök utalnak a karosszéria merevségére. A Toyota GR Supra az európai piacokon alapfelszerelésként kínálja a könnyű, ám igen merev, 19 colos, kovácsolt könnyűfém keréktárcsát, váltakozóan fekete és polírozott kivitelű küllőkkel. Hátul a csomagtérfedél peremén kialakított, ívelt légterelő hatékonyan semlegesíti a felhajtóerőt, míg a hátsó lökhárító trapéz alakja lefelé és kifelé, a kerekek irányába tartó mozgás érzését kelti. A hátsó lámpatestek egyszerű, körkörös kialakítást kaptak; a LED-pontokból álló, karakteres megjelenésű hátsó ködfény és a tolatólámpa a lökhárító alsó részének közepén kapott helyet. A Toyota Supra magával ragadó formavilágát nyolcféle karosszériaszín – köztük intenzív piros, sárga és kék árnyalatok – emeli ki. Az új matt Viharszürke fényezést egy limitált különkiadás számára tartja fenn a Toyota; ez a szín matt kivitelével és leheletnyi kékes árnyalatával még látványosabbá, fémszerűvé teszi a karosszéria ívelt felületeit.