A legférfiasabb kabrió, ami hivatalosan soha nem létezett

A rajongók szerint hatalmas ziccert hagyott ki a Toyota, amikor nem készítette el az FJ Cruiser kabrió kiadását, és ezt azóta is sokan sajnálják. Egy kaliforniai karosszériaépítő műhely szerencsére pótolta a hiányosságot, a rendkívül ritka vászontetős terepjárók pedig időről időre felbukkannak a használtautó-piacon – hogy pár percen belül el is tűnjenek az új tulajdonos garázsában.

Amikor a Toyota 2006-ban bemutatta az FJ Cruisert, az aktuális Toyota Land Cruiser (J120) rövid tengelytávú alvázára épülő, 2+2 ajtós életmód-terepjárót, mindenki rögtön tudta, miről van szó. A kerek fényszórós, baltával faragott jármű a legendás Toyota Land Cruiser FJ40 modern utánérzése volt, egyben közvetlen támadás a retro-terepjáró műfaj egyetlen amerikai képviselője, a Jeep Wrangler ellen.

A modell végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így bár a mai napig erős kultusszal bír, gyártását egy bő évtized után utód nélkül szüntették be. A kudarc egyik okaként sokan azt vetették a Toyota szemére, hogy a Wranglerrel ellentétben az FJ Cruiser nem volt kapható vászontetős kivitelben.

A Toyota nem adta meg a vevőknek, amit szerettek volna, egy apró kaliforniai vállalkozás viszont meglátta a piaci lehetőséget a kabrió terepjáróban. Az lett volna a furcsa, ha ez nem így történik, hiszen a Newport Convertible Engineering minden túlzás nélkül az utólagos tetőmentesítések egyik legnagyobb szakértője a világon, klasszikus szupersportkocsiktól kezdve a Rolls-Royce Cullinan luxusterepjáróig bármit és mindent átépítenek vászontetőssé, méghozzá ízlésesen, kiváló minőségben – és persze méregdrágán.
Alighanem ez volt az oka annak, hogy az FJ Cruiserhez kidolgozott vászontető-csomagjukat alig háromtucatnyi ügyfél rendelte meg az évek során.

Kiváló minőségű szerkezetről van szó: a kanavász harmonikusan illeszkedik a karosszéria vonalaihoz, a fém mozgatószerkezetet hosszú évek tapasztalatait felhasználva alakították ki, így megbízhatóan teszi a dolgát. Senki nem vetheti az NCE szemére, hogy a 2010-es évek derekán 16 ezer dollárt (mai árfolyamon mintegy 20 ezer dollárt, azaz közel 5,7 millió forintot) kért el a hangulatos Toyota átépítéséért. Csakhogy ez az autó akkori árának több mint 50 százaléka volt, és bár az FJ Cruiser értéktartása legendásan jó, ezt az extra költséget lehetetlen érvényesíteni a használtpiacon – magyarul: ha felbukkant egy példány a piacon, arra villámgyorsan lecsapnak az érdeklődők.

Kiváló példa erre az a mélybordó példány, amely a napokban került fel egy internetes apróhirdető oldalra. A 2008-ban gyártott jármű mintegy 300 ezer kilométert futott, ami a Land Cruiserek legendás tartósságát figyelembe véve egy alapos bejáratásnak felel meg.

A motoros mozgatású vászontetőt 2021 márciusában, azaz közvetlenül a hirdetés feladása előtt újra cserélték, az NCE pedig a tető eredeti átépítése során a futóművet is átépítette: hátulra szintszabályozós légrugózást építettek be, a lengéscsillapítókat pedig Bilstein egységekre cserélték. Mindezzel együtt az autó 24 ezer 250 dollárért (6,9 millió forint) cserélt gazdát, ami egy 13 éves autóért talán sok, egy elpusztíthatatlan mechanikájú, kemény terepjárásra és nyári korzózásra egyaránt tökéletesen alkalmas ritkaságért viszont nagyon is jutányos ár.

Fotók: carsandbids.com