A legfontosabb tények a felfüggesztés témájában

Felszerelhetem magam a rugókat és lengéscsillapítókat? Érzem, ha elkoptak a lengéscsillapítók? Mi a különbség a jó minőségű és az olcsó alkatrészek között? Az autósoknak sok kérdésük van a felfüggesztéssel kapcsolatban. Másrészt nagyon sok féltudás és általános kijelentés hangzik el. A BILSTEIN Akadémia szakemberei, akik általában főként szaktudást adnak át a garázsok dolgozóinak, most a tipikus fogyasztói kérdéseket vették fel.

Mit csinálnak a lengéscsillapítók a járműben?

A rugóktól eltérően, amelyek valóban felelősek a jármű felfüggesztéséért, a „lengéscsillapító” kifejezés kissé félrevezető. Tulajdonképpen rezgéscsillapítókról kell beszélnünk, mert ezek szabályozottan csökkentik a kompresszió és a nyújtás során keletkező rezgéseket. Ha nem lennének lengéscsillapítók, egy autó még sokáig ugrálna, és extrém helyzetekben egyre jobban lengetne. Ez rendkívül instabil kezelhetőséget eredményez, különösen göröngyös vagy kanyargós utakon, és újra és újra megszakadhat az úttal való kapcsolat. Ennek eredményeként a lengéscsillapítókat régóta használják az autóiparban. A lengéscsillapítókat, mint tipikus kopóalkatrészeket azonban időnként ki kell cserélni annak érdekében, hogy teljes hatásukat megőrizzék. Mivel erre nincsenek fix időközök, működésüket rendszeresen ellenőrizni kell a garázsban.

Milyen típusú lengéscsillapítókat használnak leginkább manapság?

A ma általánosan használt teleszkópos lengéscsillapító kialakítása közel 100 éves múltra tekint vissza, különféle köztes lépésekkel. A szelepnyílásokkal ellátott dugattyú olajfürdőben mozog, hatékonyan lelassítva a felfüggesztés által keltett rezgéseket. A klasszikus kétcsöves lengéscsillapítóban a kiszorított olaj további szelepeken keresztül egy tartályba folyik ki. Hátránya: Ha a csappantyút többször aktiválják, az olaj egy része a benne megkötött levegővel együtt habbá alakul. A folyadékkal ellentétben ez a hab könnyen összenyomható, ami azt jelenti, hogy a legrosszabb esetben akár 35%-os csillapítóerő-veszteség is fennáll. A BILSTEIN tehát már 1954-ben úttörő szerepet játszott a gáznyomás elvben. Az egycsöves gáznyomású lengéscsillapítóban, amelyet akkoriban sorozatérettségre fejlesztettek ki, egy nagynyomású nitrogénpárna akadályozza meg az olaj habosodását. Ez azt jelenti, hogy a lengéscsillapító erő mindig ugyanaz marad, a vezetési viselkedés pedig kiszámítható – a lengéscsillapító stabil marad. Ezért a gáznyomású lengéscsillapítók szinte minden jelenlegi járműben alapfelszereltségnek számítanak. A BILSTEIN számos régebbi jármű utólagos felszerelését is lehetővé teszi. A sportcélú gáznyomású lengéscsillapítókat gyakran egycsöves technológiával is kínálják. Az összes munkafolyamatot egyetlen csőben egyesítik, ami különféle műszaki előnyöket kínál ehhez az alkalmazáshoz.

Mi a jelenlegi fejlemény?

A gáznyomású lengéscsillapítók még mindig a technika legkorszerűbbek, de egyre gyakrabban kombinálják őket aktív elektronikus vezérléssel. Ez lehetővé teszi a csillapítóerő gombnyomásra történő változtatását, így a felfüggesztés dinamikusabban vagy kényelmesebben működik. Alternatív megoldásként gyakran lehetséges az érzékelő vagy kamera visszajelzése alapján történő automatikus beállítás, vagy a vezetési profil kiértékelése. Technikailag ez az olaj által kifejtett ellenállás megváltoztatásával érhető el. Ez a szelepek áramlásának szabályozásával történik. A légrugós rendszerek gyakran megtalálhatók a csúcskategóriás járművekben. Az acélrugó helyett itt légrugót alkalmaznak, amely sokféle lengéscsillapító-változattal kombinálható.

Kell-e külön ellenőriztetni a felfüggesztést, még a teljes szerviztörténettel rendelkező autóknál is?

A rutin általános ellenőrzés részeként csak a felfüggesztés alkatrészeinek szemrevételezését kell elvégezni. Ugyanez vonatkozik a jármű ellenőrzésére is. Ezért a garázsban legkésőbb 12 000 mérföldenként el kell végezni a felfüggesztés alapos ellenőrzését. A mindennapi életben azonban a felfüggesztési problémákat gyakran nem veszi észre a vezető. A lengéscsillapítók fokozatosan elhasználódnak, ami gyakran csak szélsőséges helyzetekben válik nyilvánvalóvá, például amikor a jármű hirtelen elkanyarodik. Ráadásul a fékút akár 20%-kal is meghosszabbodik, és nő az aquaplaning veszélye. Ezt a hatást egyébként az ABS és az ESP csak korlátozottan tudja kompenzálni, mivel hatékonyságukat jelentősen csökkentik az erősen kopott lengéscsillapítók.

Elvégezhetem magam a felfüggesztéssel kapcsolatos munkákat?

A felfüggesztés alkatrészeinek cseréje a garázsok rutinfeladata. A jól képzett garázsszemélyzet könnyen kezeli a légrugózást, az aktív lengéscsillapítókat és a sportfelfüggesztések beállítását is. A felfüggesztett rugók kezelésekor azonban rendkívüli körültekintésre van szükség a hatalmas raktározott erők miatt – ez különösen igaz a nem profikra! A megfelelő rugókompresszor és a szükséges körültekintés nélkül dolgozók súlyosan megsérülhetnek. Az emelőkosárok is okozhatnak problémákat: Az autónak teljesen stabilan kell állnia rajtuk, hogy ne csússzon le. Emeléskor vagy süllyesztéskor senki ne tartózkodjon a veszélyzónában.

A hobbiszerelőknek azt is figyelembe kell venniük, hogy a felfüggesztéssel kapcsolatos munkát 100%-ban helyesen kell elvégezni, mivel ezek biztonsági szempontból fontos alkatrészek. A telepítés során fellépő hibák vagy hanyagság a legrosszabb esetben balesethez vezethet. Az internetről származó telepítési videók bizonyos tájékozódást biztosítanak, de egyáltalán nem mindegyik mutatja be megfelelően az összes eljárást. Ezért csak jó hírű forrásokban bízzon. Aki mer foglalkozni a légrugózásokkal, annak ismernie kell a dolgát. Bizonyos gondatlan hibák gyorsan visszafordíthatatlan károkat okozhatnak az új alkatrészekben. Például, ha a járművet olyan légrugókra engedik le, amelyek még mindig nyomás nélkül vannak.

Az állítható sportfelfüggesztéseknél a helyes beszerelés mellett a megfelelő beállítás is döntő fontosságú a kívánt menettulajdonságok megvalósításához. A kockázatok elkerülése érdekében a BILSTEIN úgy állítja be a tekercseinek visszapattanási és ütközési beállításait, hogy minden kombináció lehetséges legyen. Aki új felfüggesztést, süllyesztő rugókat vagy lengéscsillapítót szerel egy autóba, annak mindig kerékbeállítást kell végeznie. Ez az egyetlen módja annak, hogy minden felfüggesztési paraméter megfelelő legyen. Ennek elmulasztása számos negatív következménnyel járhat, a rossz egyenes menetstabilitástól és a kormányzási problémáktól az egyik oldalon kopott abroncsokig.

Hol kaphatok tanácsot lengéscsillapítókkal kapcsolatban?

Alapvetően nem szabad véletlenül lengéscsillapítókat választani. Kérjen részletes tájékoztatást előre. Főleg, ha nem csupán egy egyszerű alkatrészt szeretne vásárolni, hanem jobbá szeretné változtatni járműve vezetési viselkedését, mindenképpen keressen fel egy minősített szakszervizt. A beszerelésen kívül a garázsnak ismernie kell a megfelelő beállítást is. Fontos, hogy előre tájékoztassa a garázs személyzetét pontos kívánságairól. Ez alapján lehet kiválasztani a megfelelő terméket. A drágább és bonyolultabb nem feltétlenül jelent jobbat. Ez attól függ, hogy milyen tulajdonságokat és jellemzőket vár el egy felfüggesztési rendszertől. A szervizek bármikor felvehetik a kapcsolatot a BILSTEIN-nel tanácsért annak érdekében, hogy ügyfeleiknek optimális támogatást nyújthassanak még különösen bonyolult esetekben is: A BILSTEIN műszaki támogatása a technik@bilstein.de e-mail címen segít. További alapismeretek és képzési kurzusokkal kapcsolatos információk a workshop.bilstein.com oldalon is megtalálhatók.

Ha minden lengéscsillapító ugyanazon elv szerint működik, akkor egyformán jók?

A fizikai alapelv minden modern lengéscsillapítónál ugyanaz, függetlenül attól, hogy nagy pick-upokban, agilis sportautókban vagy kényelmes SUV-kban használják. Ennek ellenére nagy különbségek vannak a részletekben. Végül is a járművek óriási eltéréseket mutatnak méretükben, tömegükben, tengelytávjukban, terhelési viszonyaikban stb. A lengéscsillapítók végső hangolása szó szerint nagyon kis léptékű; karakterük apró rugós alátétek kombinálásával finomhangolható. A különösen fontos konstrukciós méreteken és ezen az összeállításon kívül még rengeteg olyan részlet található, amelyek fontosak a lengéscsillapítók cserealkatrészeinek teljesítménye szempontjából. Ezek olyan finoman kiegyensúlyozott rendszerek, amelyekben a tervezés kis eltérései nagy különbségeket okoznak a vezetési viselkedésben. Különösen az off-road lengéscsillapítók esetében ezek például nagy külső tartályok. Ha a jármű gyárilag aktív lengéscsillapítókkal van felszerelve, akkor ennek a funkciónak a működéséhez megfelelő pótalkatrészekre is szüksége van. Különösen a légrugós rugóstagokat gyakran cserélik utángyártott régi alkatrészekre. Sokan nem veszik figyelembe, hogy ebben az esetben az integrált lengéscsillapítók is használt alkatrészek, és még mindig az eredeti állapotukban, bizonytalan futásteljesítménnyel. Sőt, néha a mágnesszelepeket is leállítják, így az aktív légrugós rendszer passzívvá válik. A kifejtett okok miatt a BILSTEIN minden területen mindig vadonatúj alkatrészekre támaszkodik, amelyek 100%-ban megegyeznek az eredeti alkatrészekkel, és támogatják az összes gyári funkciót.

Milyen kockázatokat vállalnak a vezetők, ha olcsó lengéscsillapítókat vásárolnak?

A már említett szempontok mellett, mint például az aktív lengéscsillapítók jellemzőinek hiánya, az anyagok minőségében és a gyártási precizitásban is vannak hiányosságok. Ha ezeket a problémákat nem veszik kellőképpen figyelembe, a vezetési viselkedés az eredeti állapothoz képest romolhat. Ezenkívül a gyengébb minőségű anyagok miatt a szivárgás vagy a korrózió sokkal gyorsabban jelentkezik, ami viszont rontja a vezetés biztonságát. Röviden, az olcsó lengéscsillapítók gyakran nem tartanak sokáig, és bizonyos esetekben gyorsabban elhasználódnak. Emiatt az OE gáznyomás-lengéscsillapítókkal felszerelt járműveket nem szabad olcsóbb olajlengéscsillapítókkal leminősíteni. A BILSTEIN azon a véleményen van, hogy a pótalkatrészeknek legalább OEM minőségűnek kell lenniük. Végtére is, a lengéscsillapítók a biztonság szempontjából fontos alkatrészek, így semmiféle regresszió nem lehetséges.

Mit optimalizálhatnak a vezetők a lengéscsillapítók terén a terepviszonyoktól függően?

Ha gyakran vezet rossz utakon, rendszeresen vontat utánfutót vagy teljesen megrakottan vezet, átválthat például a BILSTEIN B6 gáznyomású lengéscsillapítóra. Extra lengéscsillapító erejével és sok más pozitív tulajdonságával a „továbbfejlesztett” OE cserét képviseli. SUV-k, kisbuszok és egyéb, kialakításuk miatt magas tömegközéppontú járművek számára lényegesen jobb vezetési élményt is kínál. A pörgős, ambiciózus pilóta számára természetesen ott vannak a klasszikus sportfelfüggesztések. Alacsony súlypontjukkal és „feszesebb” rugó/csillapító kombinációjával rendkívüli vezetési élményt nyújtanak. Mellesleg: a BILSTEIN nem tanácsolja csak rövidebb rugók beépítését, mivel az eredeti lengéscsillapítókkal való kölcsönhatás nem optimális. Ha változtatható magasságú állítást szeretne, választhat egy coilover felfüggesztést is. Az exkluzívabb termékek állítási lehetőséget is kínálnak a visszapattanó és ütési szakaszhoz. Ez azt jelenti, hogy a beállításokat bármikor megváltoztathatjuk, akárcsak a versenyzésben. Végül, de nem utolsósorban akár aktív felfüggesztés utólagos felszerelésére is van lehetőség. Ha az átalakítás iránt nyitott tereprajongók kis csoportjába tartozol, akkor az autó megemelésére is gondolhatsz. A megfelelő felfüggesztési rendszerek bőséges hasmagasságot biztosítanak egyenetlen terepen vagy mély hóban, valamint extra hosszú felfüggesztési úttal.